LeadHead skrev:
Jag ber om ursäkt om du tog det personligt men om du sprider felaktig information och killen tackar för det och verkar tro på det så tycker jag att det är befogat att påpeka att det du skriver inte stämmer.
Jag hade tänkt slippa upprepa mig men eftersom försöket att undvika det var dömt att misslyckas och tog mer ännu mer tid och energi så är det väl lika bra att jag säger det rakt ut:
Huvudregeln är, tvärt emot vad du antyder, att du inte behöver tillstånd för att publicera bilder på en person. Man äger alltså normalt ingen som helst rätt att bestämma över sin egen bild. Varken juridiskt eller i min mening, moraliskt.
Från detta finns det två undantag:
1) Lagen om namn och bild i reklam. Näringsidkare (dvs. inte stat, kommun, ideell förening, etc) får inte utan tillstånd använda annans bild i sin marknadsföring.
2) Personuppgiftslagen - PUL. Denna lag innebär bland annat att man ska ha tillstånd för att publicera personuppgift på internet. En bild på en person räknas som en personuppgift. Lagen gör dock undantag (från undantaget) för konstnärliga, litterära och journalistiska ändamål. Dessutom finns i praktiken (genom Datainspektionens tillämplning) ett generellt undantag för s.k. harmlösa personuppgifter. Anledningen är troligen (min tolkning) att domstolspraxis ("Bodil-fallet") visar att även en webbsida med bilder och text som gör sig lustig över personerna inte utgör någon tillräckligt straffvärd handling.
Eftersom det bara finns mycket begränsad domstolspraxis så måste man dock besvara de flesta frågor kring PUL med den juridiska klyschan "rättsläget är oklart".
Anledningen till att jag stör mig på att det hela tiden dyker upp samma frågor på det här ämnet, är att de som vet hur det ligger till (mer eller mindre) tröttnar på att besvara dem, vilket lämnar utrymme för andra att sprida felaktig information. Helt plötsligt kanske det finns lika mycket rykten och tyckande på forumet som det finns korrekt information vilket skapar ännu mer förvirring och frågot om ditten och datten, you get the picture?