Annons

Att ladda upp modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Eftersom man ibland ser foton på medlemmen som är tagna av andra än den själv så undrar jag vad reglerna säger. En modell kan ju t e x ha skrivit under en release där modellen fått tillåtelse att använda bilderna för web eller dylikt. Fotografen kan ju ha gett tillstånd till modellen om att använda bilderna, men är det verkligen enigt med fotosidans regler ens i ett sånt fall att ladda upp modellbilder för kritik? Om man inte tagit eller ens varit med och komponerat/retucherat dem själv alltså? Att det klart och tydligt står i reglerna att man ska äga bilden vet jag men jag är lite förrvirrad i alla fall.
/Lotta
 
Svaret på frågan har du här. Jag citerar:

"...Bilderna som du laddar upp skall du ha tagit själv. Annars tappar det hela sin grundidé. ..."
 
Ja, då var det ganska uppenbart då;) Tycker bara att det händer så ofta att man ser bilder som är tagna av andra än fotografen själv så jag blev lite tveksam.
/Lotta
 
Men om man då tar alla de som varit med och utvecklat bilden genom egna ideér om t e x komposition, är det ok då?
/Lotta
 
Nej det är solklart; bilden skall vara tagen av medlemmen själv. Vi klämmer dessutom dit en "copyright <medlemsnamn>" under bilden och är det då inte fotografen blir det ett felaktigt påstående.

Ser ni en bild som inte verkar tagen av fotografen, hör av er til redaktionen.
 
Ok, det tycker jag är helt rätt samtidigt som jag tror många medlemmar (inkl. mig själv) skulle bli mycket besvikna om en populär medlem försvann. Men det finns alltså inga som helst undantag då? Inte ens om modellen anger tydligt vem fotografen är samt har varit delaktig i bildiden?
/Lotta
 
Varför vill man ha kritik på en bild man inte tagit själv? Om man nu känner fotografen så väl kan väl denne registrera sig också.
 
Jo jag håller med helt och fullt och jag förstår inte heller varför en del vill det. Skillnaden kan ju vara någon som haft bildiden själv och vill ha kommentarer av den anledningen.
/Lotta
 
Förmodligen kanske det rör sig om att få respons på utseendet eller att få nya modelluppdrag, men inte vet jag. Jag skickade ett mail till någon som borde kunna svara på det och talade om vart tråden ligger.
/Lotta
 
Jag är av samma uppfattning som du Lotta.

Jag vet minst 2 personer som använder fotosidan som modellagentur och erkänner det. Jag gillar det inte. Det strider också mot reglerna.

//Efwa (som tror att dom är tillräckligt vackra utan reklam på denna sida)
 
Efwa skrev:
Jag vet minst 2 personer som använder fotosidan som modellagentur och erkänner det. Jag gillar det inte. Det strider också mot reglerna.
Då tycker jag att du skall skicka en rad till David om det så han kan ta ställning till det.
 
Så jag ser fram mot den där knappfunktionen för att anmäla bild som ni talat om, hoppas den genomförs. Att hålla på att ange folk tycker jag är lite jobbigt men med en knappfunktion skulle jag med all säkerhet göra det innan jag hann tveka. Speciellt jobbigt blir det nog ocså eftersom jag vet att många andra är av en annan åsikt, även om ingen av dem trätt fram här.
/Lotta
 
Jag tycker att en person som bryter mot reglerna bör få en reprimand med önskan om bättring innan personen blir utestängd. I alla fall för enklare förseelser. Personen kan ju ha handlat i god tro, eller varit för ung för att förstå alla regler ordentligt.
 
Anmäl mig

Jag har en bild på mig själv tagen av E-type.
Valde att lägga upp det då innehållet i bilden och dess glädje det kan ge andra genom att titta på den, överväger konsekvemserna.

Efwa: Hoppas du inte menade mig ; (

God Jul på er allihopa !!!

Niklas, regelbrytare.......
 
Niklas, jag tycker den bilden var tuff, men visst ett regelbrott. De jag syftade på vid starten av tråden var mer dem som bara lägger upp på sig själv och framhäver att de är här som modeller. Håller med om att det vore synd med avstängning. I ett av fallen är jag övertygad om att det är en nykomlings okunnande och inget annat men hon har ju fått ett flertal kommentarer som talar om att det inte är ok men käftar emot. Jag skickade henne länken till den här tråden också. I några andra fall är det väl knappast okunnande. Men med många positiva kommentarer är det ju svårt att förstå felet ändå kanske?
/Lotta
 
Re: Anmäl mig

kermodei skrev:


Efwa: Hoppas du inte menade mig ; (

Niklas, regelbrytare.......

Hehe, nä, jag skrev "använde sidan som modellagentur", även om du är en snygg modell så trodde jag inte du sökte jobb som en :-D

Ibland så tycker jag att undantag kan ges om man vill visa något speciellt för sina vänner här.
Men dom gångerna är så himla få att det bara är kul.
Jag tycker humor är en stor bit av livet och "sju hästar i en snöstorm" som fanns inne förra julen var en underbar upplättnad.

//Efwa (som sällan gör regelbrott men avundas ibland dom som vågar)
 
Detta kan bli ett intressant dilemma.

Jag har två bilder på mig själv tagna av min fru upplagda.

Tycker dock att undantag kan göras både för mig och Wibom eftersom det finns en historia bakom bilderna.

Att bara lägga upp modellbilder tagna av någon annan faller nog mer utanför ramarna, såvida inte man kan lära sig någonting av bilderna.

Om exempelvis Anna K lade upp bilder av sig själv, tagna av Antoine Verglas, skulle jag tycka det vore OK om vi presenteras en historia eller fakta om fotograferingen.
 
lotelo skrev:
Så jag ser fram mot den där knappfunktionen för att anmäla bild som ni talat om, hoppas den genomförs. Att hålla på att ange folk tycker jag är lite jobbigt men med en knappfunktion skulle jag med all säkerhet göra det innan jag hann tveka. Speciellt jobbigt blir det nog ocså eftersom jag vet att många andra är av en annan åsikt, även om ingen av dem trätt fram här.
/Lotta

Nu kanske jag är överdrivit petig men jag förstår inte skillnaden i att "ange" folk genom en knapptryckning eller genom att skriva ett mail till dom ansvariga för sidan.
Och vaddå ange jag förstår faktiskt inte alls det resonemanget, det handlar väl till stor del vilket klimat man vill ha här på fotosidan ?
Ett mail går lika snabbt att skriva som ett inlägg i forumet eller en bildkommentar.
 
Örjan, man hinner tänka först.. Jag har faktiskt inte angett någon av dessa per mail heller av den enkla anledningen att jag vet många som inte sympatiserar med mig och säkert vill ha dem kvar.
Jag hoppas också på undantag för Wibom och mipert;)
/Lotta
 
Ibland är det bra att tänka efter före ;)
Jag gillar inte alls knapptryckningsfunktionen om den nu kommer.
Själv har jag några gånger mailat in vad jag tycker är klara övertramp i främst bildkommentarerna.
Nåja det var bara ett litet sidospår
Var inte min mening att ta fokus från huvudfrågan som är lite knivig faktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.