Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att (inte) sno bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Emexies

Medlem
Hm, jag är nog inte den första som vill påpeka att det är väldigt lätt att ladda ned bilderna här ifrån, trots fotosidans "Kontakta fotografen om du vill ladda ned bilden," så jag skippar det.

Vad jag däremot tänkte säga är att i Opera 7 (beta 2) så får man upp den vanliga menyn om man högerklickar. Däremot, om man trycker in scrollhjulet så tycker den att jag inte ska få spara bilden. Lite skoj att det har blivit lite fel sådär =)

Det är det bästa vi kan göra och påtalar iallafall det felaktiga i att ladda ner en bild.

I slutändan så är det ju bara att göra en skärmdump av sidan..

Ja det är omöjligt att stoppa att någon ladda ner snor bilder. Det finns det ju program som skulle kunna sno varenda bild är på fotosidan vem som nu skulle vilja göra det.

Jodå.. sen kan man ju få mail från folk som erkänner att de "snott" ens bilder...

Satt med gapande mun ett tag när jag läste ett mail idag....

Hon tyckte mina bilder var så fina att hon hade tagit mina bilder och lagt upp ett eget arkiv på datorn hemma... (dock inga bilder från FS).

Tror inte folk i allmänhet känner till copyrightskyddet så väl...eller så¨struntar de i det..

Jag har, i ärlighetens namn, sparat ned bilder/foton från två av mina favoritfotografer här på fotosidan, som en säkerhetsåtgärd: ifall de tar bort sina bilder, eller fotosidan dör (inte troligt... än) eller liknande, så vill jag ha kvar de känslor som bilderna väcker i mig...

Och det är lagligt att spara ned bilderna på datorn. Annars bryter väl alla webläsare med cache påslaget mot detta?

Lite skillnad på att ha bilderna i cachen och medvetet ladda ned bilderna och gör ett arkiv med dem.....Eller hur?

I upphovsrättslagen står
12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.
I och för sig innehåller upphovsrättslagen också ett undantag för "digitala sammanställningar" men jag tycker det låter orimligt att det undantaget skulle vara tillämpligt på bilder. Frågan är väl vad definitionen av en "sammanställning" är.

Jag tror alltså att du retar upp dig i onödan Jeppe :)

Jeppe skrev:
Jodå.. sen kan man ju få mail från folk som erkänner att de "snott" ens bilder...

Satt med gapande mun ett tag när jag läste ett mail idag....

Hon tyckte mina bilder var så fina att hon hade tagit mina bilder och lagt upp ett eget arkiv på datorn hemma... (dock inga bilder från FS).

Tror inte folk i allmänhet känner till copyrightskyddet så väl...eller så¨struntar de i det..
jag tycker att du skall vara glad att hon tyckte om dina bilder!
det var väll en fin komplimang! det är väll knappast olagligt om hon inte sprider vidare bilderna!

Ja.. mitt inlägg kanske lät lite surt.. men tvärtom. Jag är glad för att bilderna blev uppskattade. Det var mer ett inlägg med "glimten i ögat"-karaktär...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar