Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att inte berätta plats?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phanneteg

Aktiv medlem
Det händer alltför ofta här på Fotosidan att fotografer inte skriver var deras landskapsbilder är tagna, något som för bilden i sig kan tyckas irrelevant, men jag tycker det behövs ändå.

Jag har full förståelse för att många kanske inte vill "avslöja" sina smultronställen genom att skriva exakt var bilden är tagen, men att åtminstone på en bild från Sverige skriva landskap skulle tillföra mycket. Detta gör att man med lite fantasi kan bygga upp en liten historia runt bilden, så istället för att kanske skriva "I skogen..." så skriver man kanske något i stil med "Hälsingeskogarna...", om nu så är fallet d.v.s. Och kanske, kanske så sitter någon då och spelar Hårgalåten i huvudet!

Att vara lite mer precis tror jag ger mer än vad det tar ifrån fantasin. Samtidigt så kan jag tycka att den lilla mystik de flesta av oss förhoppningsvis fortfarande upplever omger våran natur skingras lite ifall man idag skall vara alltför precis, något som idag, år 2008, är löjligt enkelt.

Kanske har jag varit lite luddig, men ifall ni tycker er förstå vad jag menar så berätta gärna vad era egna tankar i frågan är!

Senast ändrad:
Håller med dig fullständigt. Och tycker dessutom att det inte bara gäller landskapsbilder. Alla bilder blir intressantare av en kortfattad bildtext, typ "November, Berlin" eller "Gryning, Jämtland".

Utebliven precisering kan bero på flera saker.

Det vanligaste är förmodligen att man inte riktigt tänker på att det kan vara intressant för mottagaren. Precis som det i forumet för fotokompis står "Fotosugen idag lördag" utan plats angiven.

Sedan finns det fotografer som medvetet bestämt sig för att inte ange några ledtrådar för tolkning av bilden.

I det första fallet så kanske det går att få något fler att ange plats om man tjatar, men jag tvivlar. I det andra fallet tycker jag man ska respektera fotografens avsikt.

Stina.D skrev:
I det första fallet så kanske det går att få något fler att ange plats om man tjatar, men jag tvivlar. I det andra fallet tycker jag man ska respektera fotografens avsikt.

Mycket klokt!

Jag gillar själv att hitta på bra namn till mina foton. Brukar bara skriva till exempel "Vid en å nära mitt hus" i bildens platsbeskrivning, vilket i och för sig inte är speciellt precist.

Kan hålla med trådens skapare om att det i vissa fall blir intressantare om man skriver på vilken plats bilden är tagen (t.ex. landskap), men det beror alltid (som vanligt) på fotografens mening med bilden.
I många fall brukar jag till exempel vara sparsam med min egna beskrivnig av fotot, för att jag tycker att betraktaren ska få tolka bilden själv så mycket som möjligt. Det kan också gälla platsbeskrivningen...

Om man tar en bild som man inte vill ska förknippas med känslan av ett visst landskap, eller en viss plats på kartan, är det i sin fulla ordning att lämna ute precis beskrivning av det. Enligt mig är det ALLTID upp till fotografens mening med bilden som bestämmer saker som detta.

Tycker även att att allt kring bilden egentligen spelar in på känslan över den. Beskrivningen av bilden spelar in på fotot, namnet spelar in, platsbeskrivning, ram på fotot, texten som vissa ibland har under bilden spelar också in.

Om man vill ta hänsyn till alla dessa saker för att få fram den känsla man med fotot vill överföra till betraktaren, bör man även vara noga så att det man skriver i fältet för platsbeskrivning stämmer med detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar