Annons

Att hantera stora bilder ...

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Den här tråden är avsedd för diskussioner om hur vi bäst hanterar de stora bildfilerna från högupplösta kameror (vad som är högupplöst lär ändras med tiden) från våra datorer. Ta det här i stället för i trådarna om själva kamerorna.
 
[...] Intel i5 har "bara" stöd för dual channel (2 st minneskanaler) och detta ger då en maximal bussbredd på 128 bitar. För maximal prestanda ska man då ha 2 st alternativt 4 st minnesstickor.

Har man inte samma mängd minne på alla kanaler kan det uppstå problem. Minneskontrollern väljer då istället att endast utnyttja en kanal vilket ger en bussbredd på 64 bitar (prestandaförlust).
Detta problemet har troligtvis Emil då han egentligen borde ha 8 GB alternativt 16 GB minne.
Jag har 2+4 GB i vardera minneskanal (sammanlagt 4 stickor = 12 GB), menar du att det kan gå snabbare om jag tar ur 2 GB-stickorna?
 
Om du har en i7 (sockel 1366) så är det nog inte så konstigt att du har bättre prestanda.
För det första så har alla i7:eek:r hyperthreading vilket gör att processorn kan hantera dubbelt så många trådar per kärna som en i5.
Sedan har i7 (endast sockel 1366) tripple channel (3 st minneskanaler) vilket ger en bussbredd på 192 bitar om man har ett eller två minnen per kanal.
Alltså ska man ha 3 st alternativt 6 st minnesstickor i datorn för maximal prestanda.

Intel i5 har "bara" stöd för dual channel (2 st minneskanaler) och detta ger då en maximal bussbredd på 128 bitar. För maximal prestanda ska man då ha 2 st alternativt 4 st minnesstickor.

Har man inte samma mängd minne på alla kanaler kan det uppstå problem. Minneskontrollern väljer då istället att endast utnyttja en kanal vilket ger en bussbredd på 64 bitar (prestandaförlust).
Detta problemet har troligtvis Emil då han egentligen borde ha 8 GB alternativt 16 GB minne.

Eftersom detta är en utbrytar tråd från ett annat forum så svarar jag på ett inlägg från den andra tråden.

Många mobila i7:eek:r har bara 2 cores så dom kan fortfarande bara hantera 4 trådar och det på ett sämre sätt än dom flesta i5:eek:r. Dessutom har många mobila i5:eek:r HT.

/Karl
Källor
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i5_microprocessors
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i7_microprocessors
 
Jag har 2+4 GB i vardera minneskanal (sammanlagt 4 stickor = 12 GB), menar du att det kan gå snabbare om jag tar ur 2 GB-stickorna?

Du har förmodligen inte socket 1366, som oftast har 3,6,9 minnesplatser. Dom andra 1155 har 2,4,6 (jobbar med par).

Har du 2st 2GB och 2st 4GB skall du ha 2orna på ena kanalen och 4orna på andra kanalen.

/Karl
 
Du har förmodligen inte socket 1366, som oftast har 3,6,9 minnesplatser. Dom andra 1155 har 2,4,6 (jobbar med par).

Har du 2st 2GB och 2st 4GB skall du ha 2orna på ena kanalen och 4orna på andra kanalen.

/Karl

Min dator är så gammal att jag faktiskt har socket 1156! :)

Jag har de två 2GB-stickorna i blå socklar och de två 4GB-stickorna i svarta socklar, jag tolkade manualen som att varje kanal hade en blå och en svart sockel.
 
Min dator är så gammal att jag faktiskt har socket 1156! :)

Jag har de två 2GB-stickorna i blå socklar och de två 4GB-stickorna i svarta socklar, jag tolkade manualen som att varje kanal hade en blå och en svart sockel.

Titta i manualen så att du får lika storlek i varje kanal. Normalt sett skall dom sitta varannan.

/Karl
 
Titta i manualen så att du får lika storlek i varje kanal. Normalt sett skall dom sitta varannan.

/Karl
Tydligen sitter socklarna för kanal A tillsammans och socklarna till kanal B tillsammans, dvs blå-blå bredvid svart-svart, inte blå-svart-blå-svart som jag trodde. Dock sitter minnena rätt, det var jag som inte hade datorn framför mig när jag skrev inlägget i förmiddags.

Från manualen för Asus P7P55D-EVO:
You may install varying memory sizes in Channel A and Channel B. The system maps the total size of the lower-sized channel for the dual-channel configuration. Any excess memory from the higher-sized channel is then mapped for single-channel operation.
Dvs jag har 8 GB i dual-channel och 4 GB i single channel.
 
Eftersom detta är en utbrytar tråd från ett annat forum så svarar jag på ett inlägg från den andra tråden.

Många mobila i7:eek:r har bara 2 cores så dom kan fortfarande bara hantera 4 trådar och det på ett sämre sätt än dom flesta i5:eek:r. Dessutom har många mobila i5:eek:r HT.

/Karl
Källor
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i5_microprocessors
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_i7_microprocessors

Antog av gammal vana att det gällde stationära system.
Sedan kan jag ju bara erkänna att jag hade förträngt att t.ex. clarkdale hade stöd för hyperthreading. :)
 
Jag har en D800 som jag sätter ihop panoramor med och Microsoft ICE och Hugin sätter med lätthet ihop Gigapixel-bilder och det med en snart 5 år gammal dator. Behövde dock ett program som är lite mer flexibelt och som gör det möjligt att hantera vissa saker manuelt och laddade hem Photoshop Elements 11 och maken till segt program har jag aldrig stött på tidigare. Photomerge har nu jobbat i 75 timmar med att sätta ihop samma panorama som Microsoft ICE (visserligen hamnade en bild fel) på 1.5 timmar.

Hade en fyradygnsupplevelse med Premier Elements för ett par dagar sedan.

Så största problemet är nog faktiskt inte datorn utan taskigt optimerad programvara.

Nu blir det iofs en ny dator så fort Windows 8 kommer ut, men min gamla fixar D800-NEF:ar gallant.

Nivarande datorn har

Core2Quad Q6600
4GB minne
ATI FirePro 4800
SSD för system och cache
4.5TB snurrdiskutrymme

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.