Svar: angående barn som jag fotograferat utan tillstånd från föräldrar i S-Ö Asien
solvargen skrev:
Kanske finns det ingen som vill svara men jag tycker min fråga kom bort lite tidigare i tråden så jag försöker igen eftersom den är viktig för mig att höra åsikter om.
Mvh Thomas
Thomas, jag tror att det alltid är fotografens motiv som är avgörande.
Om du närmar dig motivet ( i detta fall barn i ett U-land) med empati som "grundton" i ditt fotograferande så har jag svårt att se att det är fel att
1. ta fotona
2. använda dem i "rätt" sammanhang
Föräldrarnas tillstånd kan vara både bra o dåligt, jag har varit med om förädrar som går "för långt" i sitt "tillstånd" (krigsskadade och även prostituerade barn) i sin eget behov av uppmärksamhet. Detta alltid i kulturer där barns status är väldigt långt från vårt västerländska "barnet bästa" i fokus. Mem jag skulle aldrig fotografera barn (någonstans i världen) mot förädrarnas uttryckta vilja.
Sedan tror jag att det är bra att man kommunicerar med dem man fotograferar, både barn o vuxna, så att de förstår ens motiv ochh syften.
Jag har varit med om att "turister" som bara dyker upp, fotar, och sedan sticker utan förklaring, ställer till en hel del problem för yrkesfotografer. Ett exempel var flyktinglägrerna i Makedonien under Kosovo-krisen -99. Jag hjälpte en del Svenskar att få komma dit på mitt foto-tillstånd. Många av dem fotade på utan eftertanke och med en ganska uppenbar felaktig attityd. Nu är ju Kossovoalbanerna Europer och mycket lika oss i attityder mm, så många upplevde nog fotograferandet som en exploatering av deras situation. Medan andra såg det värdefulla i att "världen fick se" dem och deras situation (oavsett hur många som plåtade dem och hur
. Men som sagt, ett samtal löser så mycket - om nu tillfälle ges...
Sedan tror jag att en fotograf med även de bästa intentioner ändå kan "kränka" andra.
Som proffs har man inte alltid ett val (som för Lennart) men som amatör (eller frilans med egna projekt) så faller mycket tillbaka på en själv och ens personliga ställningstagande.
Helt enkelt: det är bara du som kan avgöra om du vill visa dina bilder här, ingen kan säga om det är rätt eller fel. Bara du som "var där", såg och exponerande bilderna, vet om det är rätt eller fel...