PMD
Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad en hutong är, men av din beskrivning av situationen antar jag att det hela utspelade sig offentligt. Inte privat, alltså. Visst är det lämpligt att visa hänsyn till andra även i icke-privata sammanhang, och turisten du beskrev betedde sig klart oartigt, men mannen som slog sönder objektivet betedde sig faktiskt ännu värre.Som förälder har man en naturlig, kanske biologisk, beskyddarinstinkt gentemot sina barn. Det ÄR ovanligt idiotiskt att utmana denna med "rätten" att fotografera barn.
Med det menar jag inte att det skulle vara fel att ta bilden, utan felet ligger i att utmana en annan människa till konflikt. En konflikt som kan undvikas genom lite hänsyn.
I Kina såg jag följande: I en hutong sitter en man och leker med sina barn, fram kommer fet turist med Nikon d-någonting och jätteoptik. Han tar upprepade bilder från olika vinklar på mannen och barnet. Mannen visar TYDLIGT att han inte gillar detta. Turisten fortsätter. Mannen blir tydligt upprepad och börjar hojta till turisten, som bara ler och fortsätter. Mannen tar sonika tag i det långa (dyra?) objektivet och slår det mot marken en 2-3 gånger.... Applåder från omkringvarande...
Har själv barn, skulle någon börja fotografera mina barn trotts att jag avböjt så kan jag tänka mig att det blir obehagligt för fotografen. Mycket obehagligt. För människor som inte kan respektera andra människors privatliv förtjänar ingen respekt tillbaks.
Det är förstås tänkbart att kulturella faktorer i Kina ändrar på ovanstående, men i så fall vill jag inte att den kulturen breder ut sig.
Som fotograf får man förutom kameran, även använda hjärnan. Det är tillåtet.
Det gäller även folk som blir fotograferade. Att ta till våld (mot fotografen eller dennes egendom) är inte acceptabelt under några omständigheter så länge fotografen inte skadar någon.