Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fotografera folk som inte vill bli fotograferade

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast de är vida skillnad på att debatera med Rommel och ta kort öga mot öga...

Egentligen inte ;)
Men det var ett ironiskt inslag och inget illa ment. Som tur är är alla olika. Jag respekterar de som slutar fota när de blir tillsagda. Jag respekterar dock inte personer som bara kan säga "jag vill inte" eller har konstiga bortförklaringar som är motsägelsefulla.

/Stefan R. Nilsson

J
Men beslutet är mitt och ingen ska besluta det åt mig så länge lagen är på min sida.

Jo ingen bryr sig om vad en fotograf INTE fotar...

...om det nu inte handlar om en fotoföretagare som diskriminerar baserat på kön eller ålder. Då kan man plötsligt råka illa ut om man INTE fotar småflickor.

--

Så länge lagen följs och man kan sova med gott samvete för de bilder man tar, så är det inget någon annan behöver reta sig på.

Då kan bröllopsfotografen också passa på att fota när det kommer förbi en överlycklig treåring som styr sin barnvagn och pratar med dockan.

Ett "kodak moment" blir bättre med en kamera.

/F

Bröllopsfotograf som publicerar sina bilder på sin hemsida kan också bli tillsagda av personer på bild. Oftast saknas modellreleaser och eftersom bilder på företagsida räknas som reklam så krävs det godkännande från alla som medverkar på bilderna.

/Stefan R. Nilsson

Tycker ni det är lika o.k att fotografera nakna småbarn på stranden också?

Var går er gräns? Vad använder ni bilderna till efteråt?

Nu pratar jag om bilder där era egna barn inte är med på bilden.

Märkligt hur tiderna förändras. På vilkt sätt skulle detta vara fel? Jag är runt 50-strecket och jag har någonstns en skolåda med bilder på mig själv spritt språngande naken i badkaret, tilsammans med en helt naken kompis. Bådas snoppar är helt synliga. Ingen tyckte det var konstigt på den tiden. Likaså bilder från stranden i ett stugområde, massa nakna barn, både jag själv och andra.

Per definition är det inget fel med nakna barn. Om det vore det skulle man i alla tänkbara fall aldrig kunna fotografera nakna barn, under inga situationer och inga omständigheter. Det skulle göra saken väldigt ogörlig. På för sätt är det fel?

Märkligt hur tiderna förändras. På vilkt sätt skulle detta vara fel? Jag är runt 50-strecket och jag har någonstns en skolåda med bilder på mig själv spritt språngande naken i badkaret, tilsammans med en helt naken kompis. Bådas snoppar är helt synliga. Ingen tyckte det var konstigt på den tiden. Likaså bilder från stranden i ett stugområde, massa nakna barn, både jag själv och andra.

Per definition är det inget fel med nakna barn. Om det vore det skulle man i alla tänkbara fall aldrig kunna fotografera nakna barn, under inga situationer och inga omständigheter. Det skulle göra saken väldigt ogörlig. På för sätt är det fel?

Kränkningsdefinitionen har drastiskt förämdrats de senaste årtiondet.
Detsamma gäller hur mycket folk fotar och publicerar för allmänheten. Ex Facebook.

/Stefan R. Nilsson

Föresten så är det skillnad från föräldrar som fotar sina barn och okända människor som gör det med tele.

/Stefan R. Nilsson

Kränkningsdefinitionen har drastiskt förämdrats de senaste årtiondet.

/Stefan R. Nilsson

Jo, jag ångrade att jag skrev och tänkte radera inlägget. Men nu han du kommentera så nu får det stå kvar. Jag inser att det är så, tiderna förändras. Trist. Fast jag har ändå svårt att förstå att det är så. Jag blir ledsen när jag tänker på det. Det finns svaga stunder jag ibland tror den som mest skriker ämnen är den som ligger närmast problemet själv. Att den person som ropar högst för att bränna pedofiler är den som är svagast i sinnet.

Fast om man bortser från nakenheten då, hur fasen har ni tänk man skall göra när man bjuder in andras barn på sina barnkalas? Jag tycker det är orimligt att inte kunna föreviga ett sådant tillfälle av glädje och lycka.

Bröllopsfotograf som publicerar sina bilder på sin hemsida kan också bli tillsagda av personer på bild. Oftast saknas modellreleaser och eftersom bilder på företagsida räknas som reklam så krävs det godkännande från alla som medverkar på bilderna.

/Stefan R. Nilsson

Gråzons alert!. :)

Normalt sett ja... men för en fotograf... kanske inte ändå. :)

Portfoliobilder är egentligen en utställning av bilder man gjort.
Och utställningar behöver inga godkännanden.

På fysiska gallerier kan fotografer ställa ut och sälja tavlor utan samtycke. Nätet är inte annorlunda. Formulera dig rätt bara.

--

Ska fotografen sätta in en annons i tidningen med pris och adress på bilden, så är det en reklambild. Men får fotografen ett uppslag i samma tidning för att skriva en artikel om tips för bröllopsfoto med 5 av sina bilder behöver han inte samtycke.

Men det är bra att fråga ändå.

/F

Gråzons alert!. :)

Normalt sett ja... men för en fotograf... kanske inte ändå. :)

Portfoliobilder är egentligen en utställning av bilder man gjort.
Och utställningar behöver inga godkännanden.

På fysiska gallerier kan fotografer ställa ut och sälja tavlor utan samtycke. Nätet är inte annorlunda.

--

Ska fotografen sätta in en annons i tidningen med pris och adress på bilden, så är det en reklambild. Men får fotografen ett uppslag i samma tidning för att skriva en artikel med 5 av sina bilder behöver han inte samtycke. Men det är bra att fråga ändå.

/F

Enligt "bildombudsmannen" är hemsidan en stor reklampelare. Trodde inte det innan heller, men han kan ha fel. Hoppas det för min del ;)

/Stefan R. Nilsson

Sidofråga: Ni som är yrkesverksamma inom foto, blir ni inte lite oroliga att det kommer ut att ni propagerar för att fotografera nakna småbarn emot föräldrarnas vilja? Torde det inte få många att dra öronen åt sig?

Givetvis får ni ha vilken åsikt ni vill, men nu undrar jag hur ni tänker rent affärsmässigt, detta kan ju skada er verksamhet rejält. Iof läses nog detta mest av oss intresserade men ändå. Te x så är ju västernorrland mycket litet ibland, dvs det mesta kommer ut snabbt.

Sidofråga: Ni som är yrkesverksamma inom foto, blir ni inte lite oroliga att det kommer ut att ni propagerar för att fotografera nakna småbarn emot föräldrarnas vilja? Torde det inte få många att dra öronen åt sig?

Givetvis får ni ha vilken åsikt ni vill, men nu undrar jag hur ni tänker rent affärsmässigt, detta kan ju skada er verksamhet rejält. Iof läses nog detta mest av oss intresserade men ändå. Te x så är ju västernorrland mycket litet ibland, dvs det mesta kommer ut snabbt.

Hur fick du ihop att yrkesverksamma fotograferar nakna småbarn mot deras vilja?
Menar du mitt inlägg så vistas dom på en nudiststrand och jag som nudist fotar som turist........... Jag känner några nudister och de säger att folk fotar på och ligger bakom buskar och myser.
De är lite av exishibonister.
Men läser ingenstans att någon propagerar att de fotar nakna småbarn. Inte ens jag skrev att jag gör det.

/Stefan R. Nilsson

Enligt "bildombudsmannen" är hemsidan en stor reklampelare. Trodde inte det innan heller, men han kan ha fel. Hoppas det för min del ;)
/Stefan R. Nilsson

Bildombudsmannen är bara en vanlig jurist och ingen myndighet med allsmäktighet.

(Affärsidén är att skicka samma fakturor eller registrera skuld hos kronofogden som vilken person som helst kan skicka, och tar ca 1/3 för sitt jobb. Priserna är dock astronomiska jämfört med vad domstol dömer, så det snuddar på blufffakturor. Ombudsman är ingen skyddad titel... tyvärr.)

Hemsidor för vanliga företag är reklampelare.. när modeller har deras jacka på sig...

Men för en fotograf kan bilderna på blommorna eller tjejerna bara vara en utställning.

/F

Vem vill fotografera "nakna småbarn"? Jag skiter väl fullständigt om de är nakna, har kläder på sig eller är i mammas eller pappas famn, gör de nåt roligt så vill jag ta en rolig bild. Du verkar allt lite pedofil-paranoid..

Vem vill fotografera "nakna småbarn"? Jag skiter väl fullständigt om de är nakna, har kläder på sig eller är i mammas eller pappas famn, gör de nåt roligt så vill jag ta en rolig bild. Du verkar allt lite pedofil-paranoid..

Jag menade inte att förolämpa någon, jag bara undrade hur detta kan påverka era inkomster som fotografer...

Jag menade inte att förolämpa någon, jag bara undrade hur detta kan påverka era inkomster som fotografer...

Föräldrar betalar mig ibland för att fota deras bebisar nakna, eller med blöja.

Vid dessa tillfällen försöker jag ändå välja vinklar och poser som inte visar könsorgan.

--

Nakna barn på exempelvis stranden har jag inget egenintresse i att fotografera.

I övrigt fotar jag påklädda människor som vill blir fotade... och en del påklädda människor fotar jag utan att fråga om lov. Ibland var för sig, eller som en i gruppen på kramkalaset i kyrkan.

Vad är problemet?

/F

Föräldrar betalar mig ibland för att fota deras bebisar nakna, eller med blöja.

Vid dessa tillfällen försöker jag ändå välja vinklar och poser som inte visar könsorgan.

--

Nakna barn på exempelvis stranden har jag inget egenintresse i att fotografera.

/F

De flesta som låter fotografera sin barn som är under året är oftast nakenbilder såvida den inte handlar om gruppbild. Hade en session senast igår. Precis som du undviker jag könsorgan med i bilden.

Varför är det vissa i tråden som får för sig att vissa andra förespråkar nån sorts hänsynslöst fotograferande där man alltid fotar oavsett vad? Jag har inte sett några sådana inlägg. Peka gärna ut dem för mig.

Vilka yrkesfotografer (eller fotografer överhuvudtaget) är det som "propagerar för att fotografera nakna småbarn emot föräldrarnas vilja"? Ingen alls, vad jag vet.

Vad vissa däremot påpekar är att det rent juridiskt faktiskt oftast är helt tillåtet att fota trots att någon säger att vederbörande inte vill bli fotad. Huruvida det sen är moraliskt eller etiskt korrekt finns som sagt 9 miljoner olika tolkningar av, bara i detta land. Det finns inte ett entydigt och gemensamt svar som täcker in alla situationer. Just p.g.a. att situationen bestämmer vad som är moraliskt och etiskt korrekt vid just det tillfället.

För min egen del är det inte OK att ha inställningen "alltid fota oavsett vad". Det är heller inte OK med inställningen "sluta fota så fort någon säger minsta lilla, oavsett vad". Världen är som sagt inte svart eller vit, utan består av oändliga gråtoner och situationer.

Är allt detta verkligen svårt att inse?

Det känns som att 80-talisterna (jag är 89:a) var de sista barnen som ensama fick prata med främmande människor på samhället och även bli bjuden på godis av snälla gubbar och tanter. Det är som att man blundar för att största hoten är extremt överrepresenterat i barnens närhet så som familj och släkt och därför attackerar allt runtomkring sig som verkar hotfullt istället. Detta kan knappast vara bra för barnen som får med sig mängder av missvisande fördomar om så som "fula gubbar".

Det är visserligen sant att de flesta övergrepp mot barn begås av personer i barnens närhet, och inte av främmande män, men de förra övergreppen slås inte upp stort i massmedia på alls samma sätt som de fåtal övergrepp som faktiskt begås av främmande män. Det senare är ju betydligt mer spektakulärt och säljer väl fler lösnummer.

Det är alltså inte så konstigt att den allmänna uppfattningen blir att man måste skydda barnen mot främmande män. Tyvärr hjälper det inte de barn som är utsatta för övergrepp från närstående.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar