Swebilbo
Aktiv medlem
Det betvivlar jag starkt.
/F
Tja jag har iaf sett en fotograf få på käften i en sk gatufotosittuation.... Dock inte i Sverige.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det betvivlar jag starkt.
/F
I hovrätten blev det fällande dom för grov misshandel och för dråp samt ett skadestånd på 181 800 kr.Nej jag tror inte att en trasig kamera skulle ersättas.... En förälder som upplever sitt barn hotat kommer undan med mycket... Även i en rättegång. Se fallet där en man dödade en ungdom pga att han upplevde sin son hotad av ett gäng...,
Tro mig en trasig kamera lär knappast bli ersatt när barn är med i bilden.....
Det är vida skillnad på mobilt fotande under luciatåg och fotande med dslr på en annans tomt eller i lekparken...
De andra vuxna lär dessutom vara mer benägna att se saken från förälderns sida än förmodad pedofil med "proffskamera".....
Folk från andra kulturer kan ha andra skäl till att inte vilja bli fotograferade. Jag vet inte hur det är just i Kina, men det finns kulturer där det är oerhört kränkande att avbilda någon, oavsett om det är med kamera eller andra metoder.
Aboriginerna
Ta och googla på aboriginals så får du upp många bevis för att det inte verkar stämma.
I hovrätten blev det fällande dom för grov misshandel och för dråp samt ett skadestånd på 181 800 kr.
Dessutom var hotet mer än en upplevelse. Mer än ett års mobbing och fyra ungdomar som sprang omkring med påkar utanför huset.
Inom islam är avbildning (tasweer) otillåtet.Kan du ge något exempel på en sådan kultur?
Tro mig en trasig kamera lär knappast bli ersatt när barn är med i bilden.....
Och anledningen till uteblivet fängelsestraff hade inte med barnen i sig att göra, utan p.g.a. ett sjukdomsfall från faderns sida.Ganska lågt straff med andra ord....
En kamera väger lätt i jämförelse....
Det är ju inte barnet som får betala, utan föräldern som pajar andras mobiltelefoner.
Att fota med mobilkamera eller dslr är INGEN skillnad, så det ska vi inte ens försöka låtsas som om det vore.
Att fota luciatåg med sitt barn eller flera barn som gungar med sitt eget barn i en av gungorna är heller ingen skillnad.
Att fota grannens barn som man är barnvakt för eller att fota okänt barn är heller ingen skillnad.
En man som fotar eller en kvinna som fotar är ingen skillnad heller.
Så varför inte live and let live. Fota och låt fota.
/F
Exempel:
Nu ikväll har jag på en halvtimme fotat 120 barn i åldrarna 13-15 år på väg in till ett disco med tema "röda mattan", som arrangerades i stan. Jag frågade inte om lov av några föräldrar. För det behöver jag inte och föräldrarna fanns inte på plats.
Det var en av gymnasietjejerna som var inblandad i discot som bjöd in mig som officiell fotograf, som en kul grej.
Hon får bilderna av mig och jag bryr mig inte om hur de används eller var de publiceras...
Det är upp till henne hur och var hon publicerar och eventuellt skaffa tillstånd om hon vill använda bilder i reklamsyfte. Det är inte mitt ansvar.
Jag har stått för bildens framställande, men eventuell uppladdning av bilder är något annat, och inget jag behöver bry mig om.
Rätt eller fel?
Det var 2 barn som inte ville bli fotograferade, och inte gick till studioblixtarna, så de fotades inte.
/F
Och anledningen till uteblivet fängelsestraff hade inte med barnen i sig att göra, utan p.g.a. ett sjukdomsfall från faderns sida.
Att öht jämföra med att fotografera någons barn tills föräldern slår itu kameran kan således bara jämföras om man antar att föräldern är psykiskt sjuk under den tiden och efteråt i domstol blir friskförklarad.
En person som inte vill sluta trotts att han blir ombed att göra så har nog en grav psykisk störning....
Varför är det så oerhört viktigt att få fotografera någon som avböjer?
Oerhörd skillnad på ett sådant officielt sammanhang och lekparken....
Varför är det så oerhört viktigt att få fotografera någon som avböjer?
Ojojoj så fel du har.... En stor dslr med lång optik upplevs som mer skrämmande än mobiltelefon....
Och nej, det lär knappast bli tal om att föräldern får betala som sagt....
Om en person vänligt ber dig att inte fotografera hans barn och du fortsätter då är man oförskämd.