Annons

Att flyga med all utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
BenHur skrev:
Inte tullen som utfärdar vad ni kallar utförselintyg (har ett annat, finare namn, som jag inte kommer ihåg), utan den lokala handelskammaren. Kostar en slant, men kan vara praktiskt att ha om man ska korsa många gränsr kors å tvärs.

Perfekt. Handelskammaren var det!
Skall läggas på minnet och användas vid behov.

Men lite märkligt är det att tullen inte utfärdar de intygen med tanke på att de står för kontrollen vid återinförseln av sagda varor.

Vet du om jag behöver ha med mig någon dokumentation till lokala handelskammaren när de skall iordningställa intyget?


BenHur skrev:
Har man ett sånt så är det inte att tänka på att köpa på sig nån utrustning undr resan!!! Då kan man få jätteproblem eftrsom intyget inte stämmer!!!

Eller vara ärlig och gå i rätt kö! =) Då löser sig också problemen.. För om du förtullar in under resan köpt utrustning så är det väl inga problem får jag hoppas?
 
Arleklint skrev:
I maj/juni kommer jag för första gången göra ett par flygresor med min fotoutrustning.

Normalt använder jag en LowePro Nature Trekker. Går den att ta som handbagage?

All utrusning ryms inte i denna Nature Trekker, kan man utöka handbagaget med en Nova 5?

Har någon vågat checka in gluggar?
Janne, jag har åkt med min Nature trecker inkl. daypacken på till Sydafrika och senast till Prag utan problem. Brukar försöka stå lite obehindrat med väskan vid inckeckning och inte vifta allt för mycket med den så har det gått bra, i alla fall för mig. Vikten drar ju iväg förstås. Men väskan passar finfint i de flesta plan.
Lycka till å trevlig resa.
 
Jag vet faktiskt inte, kan inte tänka mig att det krävs dokumentation. Däremot så är jag rätt övertygad om att man faktiskt måste ta med sig aktuell utrustning till Handelskammaren. Svårt att få ett intyg på sina ärliga blå...
 
Gjorde ett litet sök på http://www.chamber.se/
Detta är vad som kom fram:

"Vinn tid och pengar - ATA-carnet löser dina tullproblem

ATA-carnet, sk tullpass, är en internationell tullhandling som gäller i ett sextiotal länder för temporär införsel av

yrkesutrustning
varuprover
varor för utställning och mässor
Du behöver inte betala eller deponera tull, moms och andra införselavgifter.


Utan ATA-carnet måste du som regel tulldeklarera varorna samt deponera pengar för varorna vid införsel. Detta är ett krångligt förfarande och kan bara ske på kontorstid. Deponeringen av pengar sker dessutom vanligen i landets valuta.

Med ATA-carneten slipper du tulldeklarationen och deponeringen och du behöver inte heller trängas med det normala godsflödet. ATA-carneten behandlas direkt i tullens röda gång. Med hjälp av ATA-carneten sparar företaget både tid och pengar.

ATA-carneter utfärdas av auktoriserade handelskamrar. Kostnaden för en carnet varierar beroende på antalet länder som ska besökas och värdet i carnetens upptagna varor. Som säkerhet för Handelskammarens garantiåtagande deponerar du ett visst belopp, som återbetalas när carneten återställts till Handelskammaren.

ATA-carnet utfärdas under förutsättning att samtliga handlingar är korrekta. Handelskammaren kan kräva säkerhet för utfärdande av ATA-carnet.

Handelskammaren förbehåller sig rätten att för varje ansökan om ATA-carnet ta kreditupplysning vid utfärdandet av ATA-carnet.

Stockholms Handelskammare Expeditionen
Box 16050
103 21 Stockholm
[email protected]
tel: 08-555 100 20. "

Inte alldeles utan krångel tydligen, men....
 
Jag har inte flugit själv med kamerautrustningen, men jag har läst om andra som gjort det. Ett bra tips, som Jesper E tog upp tidigare i den här tråden, är en fotoväst. Om man har en väska som klarar måtten, men inte vikten, så är det inga problem. Ta på dig västen, fyll den till bredden med grejer, och be dem sedan väga handbagaget igen. Om dem klagar på västen, så borde man ju kunna säga något i stil med: - Men kolla den där familjen, dem har ju 3 stora blöjpåsar, eller - Jag ser det som en ren utsmyckning av mig själv. Jag gillar metall runt halsen....edyl.

Jag tänker köra med det...
Lycka till//Glenn
 
Själv så reser jag till Skottland på Lördag. Klart som tusan att här skall resas minilight..
Primärt en resa i studiesyffte men visst blir det fotande av.

Handbagaget består av börs, pass, mobil, + mätsökaren med 50mm + film. Får plats i en linsväska som är till för typ 100-400IS.

Det blir alldeles lagom tycker jag.

Visst kommer jag senare i sommar att resa med alla fotoprylar jag äger, men det blir ändå inte så mycket mer.

Ni folkens har ju så mycket prylar att man gapar;), klart som tusan att ni får problem att handbagagepacka!!

MVH Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.