Annons

Att flyga med all utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
I maj/juni kommer jag för första gången göra ett par flygresor med min fotoutrustning.

Normalt använder jag en LowePro Nature Trekker. Går den att ta som handbagage?

All utrusning ryms inte i denna Nature Trekker, kan man utöka handbagaget med en Nova 5?

Har någon vågat checka in gluggar?
 
Om du är orolig köper du dig en extra flygstol för ditt extra handbagage så ska det inte vara några problem att ta ombord även större kameraväskor.

Du kommer förmodligen att tillfrågas om maxvikt på ditt extra handbagage, så ha den skattningen tillhands och salta den lite för att du ska vara på säkra sidan.
 
Jag ska också ut och flyga i sommar med kamera. Förut har jag haft en lite väska men nu har jag en större väska för att få plats med gluggar och kamerahus. Jag har läst i nån diskution att kameraväska inte räknades in i handbagaget.

Nu blev jag vervös.

Greven
 
1. Skaffa väst, fyll den med utrustning.
2. Lägg resterande i ryggsäck. Flygbolagen har upplysningar om maxmått, maxvikt brukar vara 8-10kg
3. Låtsas som att väskan är jättelätt.

När jag skulle flyga till Köln så hade jag 15kg i handbagage (dator+kamerautrustning) (LowePro Stealth 650AW, jätteväska). Jag ringde flygbolaget och frågade om man kunde få överskrida maxvikten för handbagage och vad det skulle kosta. Det blev tvärstopp direkt, trots att jag förklarat mina ändamål. Alltså gjorde jag som 1-3.. Inga problem.. de vägde inte ens mitt handbagage.

Jag skulle inte checka in något av större värde.. Flygbolagen har ingen högre ersättning...
 
Jag har en Micro Trekker 200 (som är lite mindre än din väska) och brukar inte få några problem. Det kan hända ibland att de klagar på vikten, men det är bara att säga att du har känslig utrustning som inte kan checkas in.

Jag brukar totalvägra att checka in gluggar, med tanke på hur de hanterar väskorna.

Lycka till!
 
Ja, den går som handbagage. Min Phototrekker AW gör det. Det är alltså inte storleken som blir ett problem utan eventuellt vikten.

Olika bolag/flygplatser tycks ha lite olika gränser, dessutom så kan vissa handbagagehyllor vara mindre än andra beroende på flygplanstypen.

Det bästa är att minimera det man tar i handbagage. Bort med tunga batterier och sånt,,

Jag lägger även mindre linser bland kläderna i den övriga packningen.

I handbagaget så prioriterar jag huset, telet, filmen och ev en lins eller en mätslökarkamera. Då är det nog redan lite för tungt..

Att hålla sig under ca7kg borde man eftersträva även om man kan komma förbi med långt mera vikt.

När jag åkte till Island för några år sedan så kom jag efter ngr tveksamma blickar förbi med över 11kg. Puhh,,, Så tungt bär jag inte ombord igen, orkar inte svettas.

Men du det går ju också att lämna saker hemma, jag tar det jag vet att jag kommer att använda. Det kan bli tex ett objektiv till systemaren och ett till mätsökaren. Det blir fort många kg ändå om man plockar med det i handbagaget.

Mvh Niclas,
 
Bra tips från Niclas, men varför inte göra det uppenbara . . kolla med bolaget du ska flyga med?

Dom har alla, sågott som, olika regler. Om dom sedan följer dom i praktiken är lite olika. Åker du runt i mellanöstern så är det inte alls ovanligt att folk har plats för en get i handbagaget trots att väskan får vara max 40cm på längsta sidan . . .

Jag har tyvär inte sett nån get . . men plats finns.

Det är inte skoj att stå framför incheckningen och plocka ur handbaget det viktigaste som man bara inte vågar chacka in, ta det i en plastpåse i knät och checka in väskan. Det har hänt, och kommer att hända igen. Så kolla med bolaget du ska resa med.

Ryan-air är inte roliga.

//robban
 
Jag flyger inledningsvis med Iceland Air, sen blir det Finnair och Ryan Air. Jag kanske blir besviken på slutet ;)

Några smålinser i det incheckade kan kanske funka då, men de dyrare i handbagaget (Nature Trekker)
 
rob skrev:

Det är inte skoj att stå framför incheckningen och plocka ur handbaget det viktigaste som man bara inte vågar chacka in, ta det i en plastpåse i knät och checka in väskan. Det har hänt, och kommer att hända igen. Så kolla med bolaget du ska resa med.

Ryan-air är inte roliga.

//robban


Nej Ryan-Air är inte alls roliga.
har också en "kasse i knät" upplevelse med dem.
Att tänka på är att deras maxvikt för incheckat också är lägre, 15kg istället för c:a 20 som ofta brukar kunna bli 25-30 utan problem.

Kan ju tillägga att jag åkte på att betala en övervikt flera gånger högre än biljettens pris.

hade varit enklare billigare och bekvämare att tagit ett annat "dyrare" bolag från början.


Hände också en gång med China Airlines. Men då körde jag på jeppes variant och pulade ner så mycket som möjligt i fickorna och kameran runt halsen.



För övrigt har jag inte haft några problem, har flugit många många gånger med utrustningen.

trevligast och bäst upplevelser har jag med SAS.
 
Arleklint skrev:
I maj/juni kommer jag för första gången göra ett par flygresor med min fotoutrustning.

Normalt använder jag en LowePro Nature Trekker. Går den att ta som handbagage?

All utrusning ryms inte i denna Nature Trekker, kan man utöka handbagaget med en Nova 5?

Har någon vågat checka in gluggar?

Om du flyger utanför EU skall du vara beredd att visa kvitto/garanti i tullen när du kommer hem - annras tror dom du har köpt det under resan (hände mig på Kastrup).
 
Re: Re: Att flyga med all utrustning

jkene skrev:
Om du flyger utanför EU skall du vara beredd att visa kvitto/garanti i tullen när du kommer hem - annras tror dom du har köpt det under resan (hände mig på Kastrup).

Utförselintyg funkar väl lika bra? =)
 
Re: Re: Re: Att flyga med all utrustning

Johan Okker skrev:
Utförselintyg funkar väl lika bra? =)

Förmodligen!? Vet ej vad det är, har aldrig blivit upplyst om denna problematik förut... Blev smått chockad i tullen på Kastrup när damen vill beslagta min i Europa hederligt inköpta Nikon. (Hur många reser utomlands UTAN en kamera?)
 
KLM och Kenya air bryr sig inte så mycket om vad man har med sig,
jag åkte till Tanzania i mars, checkade in ca 12 kg(kläder och liknande) men hade kameraväskan med som handbagage, den vägen 17-18kg och var större än klädväskan, de tittade lite på mig men frågade inte nått, =)
jag kör med en "mini trekker classic", den är inte så stor men man får utan problem in två kamerahus, 300/2,8 + conv. 3mindre gluggar och en hårddisk,
 
Re: Re: Re: Re: Att flyga med all utrustning

jkene skrev:
Förmodligen!? Vet ej vad det är, har aldrig blivit upplyst om denna problematik förut... Blev smått chockad i tullen på Kastrup när damen vill beslagta min i Europa hederligt inköpta Nikon. (Hur många reser utomlands UTAN en kamera?)

Utförselintyg kanske bara är en skröna - har inte själv praktiserat den metoden - utan det är något jag bara läst om.

Men rimligen borde tullverket kunna bistå med att kunna bokföra en utförselförteckning av sådant som du riskerar att behöva - felaktigt - förtulla vid införseln? Det torde ju kunna minska deras arbetsbörda radikalt.

Inför en ev resa utanför Eu skulle jag själv undersöka möjligheten för sådan pappersexcercis.
 
right skrev:
KLM och Kenya air bryr sig inte så mycket om vad man har med sig,
jag åkte till Tanzania i mars, checkade in ca 12 kg(kläder och liknande) men hade kameraväskan med som handbagage, den vägen 17-18kg och var större än klädväskan, de tittade lite på mig men frågade inte nått, =)
jag kör med en "mini trekker classic", den är inte så stor men man får utan problem in två kamerahus, 300/2,8 + conv. 3mindre gluggar och en hårddisk,

Kruxet är väl bara den dagen någon petimeter bestämmer sig att sätta sig på tvären. =(

De finns! =(
 
Jeppe skrev:
1. Skaffa väst, fyll den med utrustning.
2. Lägg resterande i ryggsäck. Flygbolagen har upplysningar om maxmått, maxvikt brukar vara 8-10kg
3. Låtsas som att väskan är jättelätt.

Det där är inte alltid att lita på. Hade kameran runt halsen och en glugg i ena jackfickan när jag flög med Ryanair från London. Då fick jag veta att man inte fick ha några lösa delar utan var tvungen att packa ner alltingi handbagaget. Det har dock bara hänt en gång, så det kanske var en vakt som hade en dålig dag, men det kan ju vara värt att ha i åtanke om man har mer grejer än vad som får plats i handbagaget.
 
Hej Janne!

Har flugit ett antal ggr med min fotoryggsäck som handbagage. En fördel är väl att ha 1 väska där allt går i eller banta sin utrustning.
I mitt resekit ingår följande:
2 st F5
1 st 17-35 mm
1 st 28-70 mm
1 st 70-200 mm
1 st 50 mm
2 st SB 26
1 st Sekonic L-558R
1 st Mamiya 645AF
1 st 45 mm
1 st 80 mm
Div filter.
En hög med film
Detta packas sedan i en ryggsäck med måtten (40x30x15). Detta utan några som helst problem.Iaf inte med de stora bolagen. Typ SAS, BA, United, KLM mfl. Vet, som det skrivits här tidigare, att RyanAir har en decimerad vikt policy på hand- och incheckat bagage.

Lycka Till!
 
Inte tullen som utfärdar vad ni kallar utförselintyg (har ett annat, finare namn, som jag inte kommer ihåg), utan den lokala handelskammaren. Kostar en slant, men kan vara praktiskt att ha om man ska korsa många gränsr kors å tvärs.

Men....

Har man ett sånt så är det inte att tänka på att köpa på sig nån utrustning undr resan!!! Då kan man få jätteproblem eftrsom intyget inte stämmer!!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.