Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att förstora upp en liten del av bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Schenk

Medlem
Någon som har något bra tips på hur man kan förstora upp en liten del av en bild och ändå behålla skärpa. jag har ett vanligt kort på 5 personer men jag skulle vilja förstora upp så jag kan få ett "porträtt" kort på en av personerna. Jag har försökt att scanna in och beskära men jag får inte till det, kvaliten blir usel (kanske inte går att göra bättre, vad vet jag). Ska man scanna in hela kortet och beskära sen eller ska man bara scanna in den delen man vill använda direkt??? Är det bättre att scanna in kortet eller negativet (färg)???

Utan att vara analogfotograf eller scannerexpert:
Nyckelordet är att inte förlora bildinformation. Varje steg man gör med negativet borde kunna uppfattas som en förlust, dvs om inte skärpan är 100% vid förstoring osv. Därför skulle jag nog scanna negativet i en negativscanner. Om du har en flatbäddsscanner är saken kanske annorlunda då den troligtvis inte är optimerad för detsamma. Sedan skulle jag nog koncentrera mig på att bara scanna portättet på hög upplösning. Scannern läser ju in bilden med en viss upplösning (som är oberoende av hur stor bildyta du väljer, det enda du får är en större bildfil med onödig information).

Om ansiktet är en liten del av hela negativet så är det svårt att få till en bra bild. Kornstorleken visar sig när du börjar komma upp i storlekar som om hela negativet förstoras till A3.
Så ett litet utsnitt som förstoras till 10x15 kan vara svårt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto