Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)
- Trådstartare pelle.bo
- Start datum
Jonas Ullberg
Medlem
Grafikkort och CS 6
Lite info om grafikkorten och när de kan påverka prestandan i nya CS 6...
http://www.nvidia.com/object/photoshop-cs6.html
pelle.bo
Aktiv medlem
Plockade ihop en liten kundvagn på inet, kolla in den.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1765188/2012-05-05
Eftersom budgeten är såpass hög så är det så gott som bara top-notch delar i datorn. Med windows 7 pro och montering så klarar du dig under 13 000:-. Värt att säga är att nätaggregatet är passivt kyld så det blir tyst och trevligt.
Tack för inköpslistan
Intressant. Måst dock säga att jag inte är någon expert på datorer så det här kanske låter larvigt men.... Då är den helt färdiginstallerad och bara att köra igång? stod förvisso montering och test...
Har även en son som spelar på datorn, hur är grafikkortet?
Per
pelle.bo
Aktiv medlem
Bra länk.
Kan Elements effektiviseras på samma sätt?
Pingvinen_
Medlem
Tack för inköpslistan
Intressant. Måst dock säga att jag inte är någon expert på datorer så det här kanske låter larvigt men.... Då är den helt färdiginstallerad och bara att köra igång? stod förvisso montering och test...
Har även en son som spelar på datorn, hur är grafikkortet?
Per
Japp färdiginstallerad och bara att koppla in skärm, tangentbord och mus. Grafikkortet är inte mycket att hänga i julgranen för spel tyvärr.. Ska det trots allt spelas lite kanske man ska lägga ett par kronor på ett grafikkort också?
Jonas Ullberg
Medlem
Inte i dagsläget...
Bara vissa funktioner i Premier Elements, vad som händer i framtiden kunde inte Adobe representanterna jag pratade med svara på...
Bra länk.
Kan Elements effektiviseras på samma sätt?
Bara vissa funktioner i Premier Elements, vad som händer i framtiden kunde inte Adobe representanterna jag pratade med svara på...
iSolen.se
Guest
Okej, jag lever väl kvar i det "gamla"verkar det som.
De blir ju snabba igen när man formatterar om dem men det kan man ju inte göra utan besvär om det är systemdisken.
internetper
Aktiv medlem
är det bara hastighet som erfterfrågas?
Hej, nu kanske detta är en dum fråga men den som inte frågar får inget veta
Är det bara hastigheten som det handlar om vid bildbehandling? Är inte grafikkorten olika bra på att visa korrekta färgrymder (vilket jag personligen anser är viktigast vid fotoredigering)? Då tänker jag mig att man kalibrerar skärmen och gör egna profiler med kalibreringsverktyg, ex Spyderprodukterna.
Läste om NVIDIA´s GPU stöd i CS5 men att man kan zooma helt utan hack är inte prio 1 när jag arbetar med bilder...
Mvh Per
Är det bara hastigheten som det handlar om vid bildbehandling? Är inte grafikkorten olika bra på att visa korrekta färgrymder (vilket jag personligen anser är viktigast vid fotoredigering)? Då tänker jag mig att man kalibrerar skärmen och gör egna profiler med kalibreringsverktyg, ex Spyderprodukterna.
Läste om NVIDIA´s GPU stöd i CS5 men att man kan zooma helt utan hack är inte prio 1 när jag arbetar med bilder...
Mvh Per
Falumas
Aktiv medlem
Stämmer inte helt.
Långt ifrån alla grafikkort i dagsläget stödjer 10-bitars färgdjup och det är guld värt om man inte har en skärm som går att hårdvarukallibrera. Vid en profilering så "tappar" dom flesta skärmar ett par bitar i färgdjup och det märks på 8-bitars färgdjup.
Långt från alla skärmar stödjer 10-bitar färg också, så man behöver både ett grafikkort och en skärm som stödjer 10-bitars färgdjup.
/Karl
Långt ifrån alla grafikkort i dagsläget stödjer 10-bitars färgdjup och det är guld värt om man inte har en skärm som går att hårdvarukallibrera. Vid en profilering så "tappar" dom flesta skärmar ett par bitar i färgdjup och det märks på 8-bitars färgdjup.
Långt från alla skärmar stödjer 10-bitar färg också, så man behöver både ett grafikkort och en skärm som stödjer 10-bitars färgdjup.
/Karl
Mvh Per
Jag gjorde en test för flera år sedan och ser vi till korrekt färg så är skillnaderna försumbara mellan olika grafikkort (dyra/billiga, olika fabrikat osv). Korrekt färg är i datorn mer en mjukvarufråga och sedan hur bra bildskärm du har (och hur bra inställd/kalibrerad den är).
/Karl
Mycket få program stödjer 10-bitars färg.
Skaffa:
- SSD-disk för operativ, program och cachefiler (och LR's databas ifall du använder det, eller om Elements har nåt motsvarande)
- "vanlig" stor disk för lagring av bilder och andra dokument
- snabb processor
- mycket minne
Grafikkortet duger i princip med vad som helst för bildbehandling.
Komplettera kanske med en ritbräda, typ Wacom, ifall du retuscherar mycket.
Ovanstående skulle jag generellt hålla med om.
Hej
Har inte grafikkortet någon större betydelse vid redigering av stora RAW filer? Trodde det krävdes en del. Är det då processorn och minne som är avgörande?
För råfilsbearbetning spelar grafikkort i dagsläget en liten roll.
Historiskt har grfikkort enbart bidragit med 3D-prestanda - så för spel och tredimensionell grafisk simulering i allmänhet (CAD-program och liknande) gör grafikkortet enorm skillnad.
För bearbetning av 2D-bilder har grafikkorten till relativt nyligen inte spelat något direkt roll. Men, sedan några år tillbaka har en del program (som Photoshop) börjat dra viss nytta av beräkningskapaciteten i grafikkort. Så man kan säga att grafikkort har gått från att vara helt ointressanta för bildbearbetning till att spela en viss roll. Men fortfarande är saker som snabba diskar, snabb processor och mycket arvetsminne mycket, mycket viktigare.
Falumas
Aktiv medlem
Mycket få program stödjer 10-bitars färg.
Profilerar du och har ett operativsystem som hanterar 10-bitar vista eller nyare Windows, så profiterar du även om programmet skickar ut 8-bitar.
/Karl
pelle.bo
Aktiv medlem
Ovanstående skulle jag generellt hålla med om.
För råfilsbearbetning spelar grafikkort i dagsläget en liten roll.
Historiskt har grfikkort enbart bidragit med 3D-prestanda - så för spel och tredimensionell grafisk simulering i allmänhet (CAD-program och liknande) gör grafikkortet enorm skillnad.
För bearbetning av 2D-bilder har grafikkorten till relativt nyligen inte spelat något direkt roll. Men, sedan några år tillbaka har en del program (som Photoshop) börjat dra viss nytta av beräkningskapaciteten i grafikkort. Så man kan säga att grafikkort har gått från att vara helt ointressanta för bildbearbetning till att spela en viss roll. Men fortfarande är saker som snabba diskar, snabb processor och mycket arvetsminne mycket, mycket viktigare.
Ja har förstått att arbetsminnet är viktigt men hur mycket bör det vara. Räcker 8 gigabyte? Har man någon nytta av att trycka in 16 gigabyte?
Per
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag läste om en kille som redigerade mycket video och bilder.Ja har förstått att arbetsminnet är viktigt men hur mycket bör det vara. Räcker 8 gigabyte? Har man någon nytta av att trycka in 16 gigabyte?
Per
8 till 16 GB gjorde stor skillnad.
16 till 24 märktes knappt.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Skall man välja videokort för bildbehandling bör man titta på Adobes hemsida.
Det finns Nvidia-kort med en accelerator (CUDA tror jag det heter) som hjälper till.
Men främst till video.
Det finns Nvidia-kort med en accelerator (CUDA tror jag det heter) som hjälper till.
Men främst till video.
Ja har förstått att arbetsminnet är viktigt men hur mycket bör det vara. Räcker 8 gigabyte? Har man någon nytta av att trycka in 16 gigabyte?
Per
Det beror lite på hur du jobbar. SJälv kör jag nästan enbart Lightroom (sällan Photoshop eller något annat) och jag importerar ofta rejäla mängder bilder i taget (säg 500, 1000 eller rent av 3000 från en enda arbetsdag) och sitter sedan och sållar och bearbetar under tidspress. Jag hade 8 GB och märkte att jag då och då låg farligt nära att använda allt tillgängligt minne. Jag uppgraderade till 16 GB och sedan har jag aldrig varit riktigt nära att köra slut på minnet. Med bara Lightrooom och typ lite vanligt krafs igång (webbläsare m m) verkar jag hamna på som mest runt 10-11 GB, men oftast ligger jag runt 5-6 GB.
Men den bilden ändras fort om man utöver råkonvertering också kör säg Photoshop i någon form, eller än värre, någon form av videoredigering - det sistnämnda slukar minne.
Numera är minneotroligt billigt. Det kostar några hundralappar extra att gå från 8 till 16 gigabyte, idag skulle jag helt klart börja direkt med 16 GB.
internetper
Aktiv medlem
Skall man välja videokort för bildbehandling bör man titta på Adobes hemsida.
Men främst till video.
Det här är taget från Adobe.com sida, frågan är bara hur gamla dessa är:
Tested video cards for Photoshop CS6
Adobe tested the following video cards before the release of Photoshop CS6*. This document lists the video card by series. The minimum amount of RAM supported on video cards for Photoshop CS6 is 256 MB.
Note: Adobe tested laptop and desktop versions of the following cards. Be sure to download the latest driver for your specific model. (Laptop and desktop versions have slightly different names.)
nVidia GeForce 8000, 9000, 100, 200, 300, 400, 500 series
nVidia Quadro 400, 600, 2000, 4000 (Mac & Win), CX, 5000, 6000
AMD/ATI Radeon 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000 series
AMD/ATI FirePro 3800, 4800, 5800, 7800, 8800, 9800, 3900, 4900, 5900, 7900
Intel Intel HD Graphics, Intel HD Graphics P3000, Intel HD Graphics P4000
Note: ATI X1000 series and nVidia 7000 series cards are no longer being tested and are not officially supported in Photoshop CS6. However, some basic GL functionality can be available for both these cards.
Lamer71
Aktiv medlem
Har inte GPU´n någonting med bildbehandling idag? Jag har nämligen en 2 år gammal laptop(acer 4820TG) med i5-450 2.4Ghz + Ati HD5650 i min hemdator. I min tjänstedator(HP) har jag en exakt likadan processor, men med ett Intel 3000 grafikkort. Lika mycket minne, 4Gb samt win 7 i båda maskinerna.
I min hemdator kan jag justera foton genom att dra i reglagen/filter utan någon som helst tidsfördröjning, men i tjänstedatorn laggar justeringen med en halvsekund ungefär. Klart irriterande är det iallafall när man försöker fintrimma bilderna.
Jag har då trott att det den mycket bättre GPU´n som är anledningen till den överlägsna prestandan. Men det kan även vara moderkortets minnesbussar som begränsar...?
Det vore ju iofs ingen världsnyhet att en stor tillverkare av datorer parar ihop en bra cpu med ett billigt moderkort, petar in 8Gb slött minne och då får en lättsåld maskin.
I min hemdator kan jag justera foton genom att dra i reglagen/filter utan någon som helst tidsfördröjning, men i tjänstedatorn laggar justeringen med en halvsekund ungefär. Klart irriterande är det iallafall när man försöker fintrimma bilderna.
Jag har då trott att det den mycket bättre GPU´n som är anledningen till den överlägsna prestandan. Men det kan även vara moderkortets minnesbussar som begränsar...?
Det vore ju iofs ingen världsnyhet att en stor tillverkare av datorer parar ihop en bra cpu med ett billigt moderkort, petar in 8Gb slött minne och då får en lättsåld maskin.