Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Är du riktigt säker på detta? Jag trodde att en betydligt större bild laddas upp till grafikkortet för att zoomningar osv skall gå fortare.

/Karl

Det enda som någonsin har fungerat så som J2^ föreställer sig det, var en enkel framebuffer, typ enkla 24bits tillsats-boxar innan grafikkorten stödde det, typ DPMI DOS dagarna.

Redan innan Vista gick det betydligt mer avancerat till på grafikdelarna än så, men från och med Vista går all skärm-rendering genom Direkt3Ds transformationspipeline. All. Vad jag har förstått är alltså tom gamla GDI bara ett interface till D3d numera. Detta innebär att allt alltid renderas av grafikhårdvaran (GPU + grafikminne). Och det sättet den gör det på är ett rätt så komplicerat träd, och gör inte mycket skillnad för 3D, 2d, animerat eller video. Bla lagras naturligtvis alla komponenter också i minnet, t.ex den fulla bilden som är ursprunget till den nedskalade som visas på skärmen.

Så naturligtvis skall man ha mer videominne.
Det är däremot fullt riktigt att typ en GB är helt bortkastat för bara bildbehandling.
Eftersom jag aldrig har fullt förstått varför man skall ha en grafikhandikappad dator (Intel grafik), har jag ingen riktig koll på hur mycket man minst bör ha för vanlig Windows användning, websurf, video, men visst måste det vara många, många ggr mer än vad J2^ räknar fram.

Nu börjar det...
Fråga 1 Hur tar man en kopia på systemdisken, alltså C:?

Om disken du kopierar ifrån eller till är en Western Digital eller Seagate så har dom gratisprogram att tanka hem från sina hemsidor (support-delen) som fixar det. Programmen brukar dock klaga om ingen disk kommer från dom.

Sedan är det bara att koppla in den nya (antingen internt eller externt med USB/FW/TB) och köra programmet som kopierar systemdisken. Sedan kopplar du ut den gamla och sätter fast den nya på den gamles SATA-kabel (ofta inte nödvändigt men det kan lösa problem).

/Karl

Om du ska kopiera/ghosta systemdisken till din nya SSD ska du bortse ifrån mitt tidigare inlägg om att ställa om SATA kontollern i BIOS. Annars kommer inte datorn att starta.
Du får helt enkelt optimera systemet för SSD i windows/Bios efter kopieringen isf.

Kör du antik (tidigare än 8) version av Windows, så är det inte helt otroligt att en nyinstallation blir bättre även om kopiering också blir bra.

/Karl

Om disken du kopierar ifrån eller till är en Western Digital eller Seagate så har dom gratisprogram att tanka hem från sina hemsidor (support-delen) som fixar det. Programmen brukar dock klaga om ingen disk kommer från dom.

Sedan är det bara att koppla in den nya (antingen internt eller externt med USB/FW/TB) och köra programmet som kopierar systemdisken. Sedan kopplar du ut den gamla och sätter fast den nya på den gamles SATA-kabel (ofta inte nödvändigt men det kan lösa problem).

/Karl
Western Digital® Desktop Green 2TB

http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=608&lang=en
Är det
◦Acronis True Image WD Edition
eller
◦Data Lifeguard Diagnostic for Windows
jag skall ha?

Jag har en SATA-docka på toppen av datorchassit.
Mycket smidigt men jag förstod först i somras vad det var för ngt...

Om du ska kopiera/ghosta systemdisken till din nya SSD ska du bortse ifrån mitt tidigare inlägg om att ställa om SATA kontollern i BIOS. Annars kommer inte datorn att starta.
Du får helt enkelt optimera systemet för SSD i windows/Bios efter kopieringen isf.
Nej

Jag kommer att installera om från början.
Med alla andra diskar urkopplade o endast SSD i.
I natt tog jag backup på data-disken.
I natt är det systemdiskens tur få en backup.

På SSD, Intel 240GB, kommer jag installera OS, Microsoft office, Adobes Master collection CS6.
Inget mer. Kanske Lightroom.
När SSDn är installerad så kommer jag att rensa dagens systemdisk 1TB o installera annat än tidigare uppräknat.

Acronis True Image WD Edition är programmet du letar efter.

/Karl
Jag har också fått ett förslag av en jobbarkompis att hoppa över fullständig kopia av systemdisken.
Bara kopiera de delar av data jag vill kunna behålla, användare, speldata, favoriter o dokument
Eftersom att jag ändå skall blåsa den ren.

Är det tokigt tänkt?

Jag har också fått ett förslag av en jobbarkompis att hoppa över fullständig kopia av systemdisken.
Bara kopiera de delar av data jag vill kunna behålla, användare, speldata, favoriter o dokument
Eftersom att jag ändå skall blåsa den ren.

Är det tokigt tänkt?

Skall du blåsa den så finns det ingen anledning att först kopiera den.

Skall du installera om Windows på en ny disk? Om så är fallet plockar du ut din gamla systemdisk och sätter i den nya och installerar Windows på den nya. När det är klart sätter du i den gamla också och kopierar det du behöver från den den gamla till den nya.

/Karl

Skall du blåsa den så finns det ingen anledning att först kopiera den.

Skall du installera om Windows på en ny disk? Om så är fallet plockar du ut din gamla systemdisk och sätter i den nya och installerar Windows på den nya. När det är klart sätter du i den gamla också och kopierar det du behöver från den den gamla till den nya.

/Karl
Det var ungefär så Johnny uttryckte det också.
O så var det Master-byglingen.. o BIOS boot-ordning... o ta reda på Windows-nyckeln innan man börjar... o ...AVCHD... o ...har garanterat glömt ngt redan ;)
Bäst att ta en chokladbit med en gg.

Japp OS skall in på den nya SSD-disken.

Vad är det då som säger att en disk är systemdisk?
Är det boot-ordningen i BIOS?

Ja, men oftast är det SATA no1 så jag brukar alltid ha systemdisken på den. Det var även boot-ordningen i BIOS på PATA-tiden. Master och Slave var bara för särskilja diskarna som satt på samma kabel.
Har man inte systemdisken på SATA no1 så kan man råka ut för fenomen som att systemdisken blir E: vilket är lite förvillande och irriterande.

/Karl

Men vad är det som går långsamt? Vilken operation är det som går trögt?

Kanske ska du göra på något annat sätt, kanske finns det annan mjukvara som gör näst intill samma sak fast snabbare?

Eller är det spåret redan kört?

"Rendera" är ganska luddigt. Tiden det tar är väl helt beroende på vilka operationer du bett den göra, samt i vilket filformat (typ av kompression) du sedan sparar i.

Hur stora/långa filmer handlar det om?

ANNONS