Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

att bli fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

isiceis

Ny medlem
skulle vilja ha tips på bra fotoskolor! nån som kan hjälpa mig?får ju ingen hjälp av min värdelösa syo som tycker jag borde bli tandläkare.

isiceis skrev:
skulle vilja ha tips på bra fotoskolor! nån som kan hjälpa mig?får ju ingen hjälp av min värdelösa syo som tycker jag borde bli tandläkare.

Rätt tänkt, lita inte på en Syo. De har lön oavsett om deras rekomendationer blir bra i slutändan eller inte.

Man behöver inte vara bra, det räcker om omgivningen tror att man är bra ;-)

Tycker det finns mängder av mediainriktade program på gymnasiet.

Har inte hört mycket gott om fotoskolor i Sverige, men Gamlebys fotoskola ska väl vara en av dom bättre.

Ett tips kan vara att försöka få en assistentplats. Tror att man lär sig mycket mer av verkligheten än man någonsin kan lära sig i ett klassrum...

andreasc89 skrev:
Ett tips kan vara att försöka få en assistentplats. Tror att man lär sig mycket mer av verkligheten än man någonsin kan lära sig i ett klassrum...

Kan nog vara svårt att få en assistentplats utan någon fotoerfarenhet. Idag är det ofta dem som gått på någon fotoutbildning som får en assistentplats.

Stefan

Är det gymnasieskola?
ut och fota i så fall.
och läs något program du kan ha nytta av.
Är det högre utbildning?
ut och fota i så fall också.

Det viktigaste rådet om du ska bli yrkesfotograf är att fotografera mycket så att du utvecklas. Jobba gärna med egna projekt.

Sen kan du krydda med utbildningen. Det räcker alltså inte bara med att gå en utbildning. Det är inte ens säkert att du behöver gå en utbildning, men det underlättar.

Det är svårt att komma in på de bästa folkhögskolorna som Gamleby och Biskops-Arnö. Många går först Mullsjö, Viebäck, Gotland med flera.

Attt jobba som assistent är också ett bra sätt om du vill blir mode eller reklamfotograf.

För att bli pressfotograf är Biskops-Arnö den bästa skolan.

Fotohögskolan i GBG är en renodlad konstutbildning.

Magnus Fröderberg, pressfotograf

andreasc89 skrev:
Har inte hört mycket gott om fotoskolor i Sverige, men Gamlebys fotoskola ska väl vara en av dom bättre.

Helt klart e att man lär sig mer av en yrkesman i arbete än av en lärare i ett klassrum. Lycka till Charlotta!, hoppas du hittar en bra utbildning!

Lånar tråden lite.

Reportargefoto är det jag känner starkast för. Jag vill då gärna praktisera/assistera en reportarge-fotograf. Men, har svårt att se min roll i det? skillnad om det handlar om reklam/mode där studioarbete står mycket i fokus. Vad gör jag om jag assisterar en reportage-fotograf som är ute på fält med en kamera och en blixt? Snyltar efter och lär mig så mycket jag kan?

mvh Viktor

tritub skrev:
Helt klart e att man lär sig mer av en yrkesman i arbete än av en lärare i ett klassrum. Lycka till Charlotta!, hoppas du hittar en bra utbildning!

Det finns några problem med detta. För det första är det mycket få fotografer som har assistenter idag. De som har assistenter förväntar sig assistenter som kan en hel del. Dessutom är det få fotografer som är verksamma idag som kan särdeles mycket om digital fotografi och därför är det ofta en fördel att gå på en skola som kan lära ut en digital process.

Men sedan kan jag hålla med om att man lär sig mycket hos en yrkesfotograf. En bra skola har ordentliga praktiktider hos fotografer.

Stefan

Gårdis skrev:
Vad gör jag om jag assisterar en reportage-fotograf som är ute på fält med en kamera och en blixt? Snyltar efter och lär mig så mycket jag kan?

Det enklaste är nog att vara praktikant på en tidning med flera fotografer. Då kan man gå med någon dag i början och sedan få egna uppdrag.

Jag har haft praktikant någon gång men det är svårt. Vissa jobb är svåra att ha en andra eller tredje person med på som jag jobbar. Säkert lättare på en lokaltidning där det är många officiella uppdrag där man lätt kan ha med en praktikant.

Magnus, praktikant på Arbetets Lundaredaktion 1993..

amatören talar:

jo ut och knäppa gör jag, tycker mest om att knäppa i studio, det skulle vara himla roligt att hålla på med mode.

Men hur blir man assistent egentligen?

Re: amatören talar:

isiceis skrev:
Men hur blir man assistent egentligen?

Man ser till att man kan hyggligt mycket om foto och har hållt på ett tag. Inga enorma krav, men lite koll bör man ha.

På proffslabben eller i yrkesfotobutikerna finns ofta lappar från fotografer som söker assistent. Men bättre är säkert att ringa fotografer vars bilder man gillar och fråga om de kan erbjuda jobb.

Gårdis skrev:
Lånar tråden lite.

Reportargefoto är det jag känner starkast för. Jag vill då gärna praktisera/assistera en reportarge-fotograf. Men, har svårt att se min roll i det? skillnad om det handlar om reklam/mode där studioarbete står mycket i fokus. Vad gör jag om jag assisterar en reportage-fotograf som är ute på fält med en kamera och en blixt? Snyltar efter och lär mig så mycket jag kan?

mvh Viktor

Sundsvall

http://www.miun.se/utbildning/katalogen2005/katalog.asp?wi=program&idnr=133

Jag har två gamla elever som går där sedan i höstas, och de är nöjda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar