Annons

att bli fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
dne utbildningen är jag inne på, men jag vill inte bli pressfotograf kanske atelje eller mode fotograf nåt åt det hållet är detta nåt för mig då tro? Eller bör man satsa på "små kurser" vecko kurser som ordnas lite här och där...

lånar tråden lite hoppas det är okej

Tweedy skrev:
dne utbildningen är jag inne på, men jag vill inte bli pressfotograf kanske atelje eller mode fotograf nåt åt det hållet är detta nåt för mig då tro? Eller bör man satsa på "små kurser" vecko kurser som ordnas lite här och där...

Veckokurser kan nog vara bra i början. Men de långa utbildningarna ger mycket i form av handledning och egen tid att utvecklas. Fotografi handlar om personlig utveckling och hur man än gör måste man lägga ner tid och möda på att utvecklas. Då ger en folkhögskola tid och resurser.

Gamleby är absolut att rekommendera om du vill bli allt utom pressfotograf. Många går Viebäck, Mullsjö eller Gotland innan de kommer in i Gamleby.

vi får se hur jag gör jag vill helst inte flytta ifrån Sundsvall, men kan tänka mig veckokurser ,jag fotar mycket på min fritid har alltid kameran mer och fastnar mer och mer för detta har varit och pratat med en som har atelje här i stan och hon sa att alla ateljéer utom hennes och två till har gått i konkurs de senaste tio åren så... det verkar svårt men samtidigt kan man ta lägre priser än de flesta andra och samtidigt bara ha öppet vissa dagar och ha kvar sitt fasta jobb så är det inte så illa om man skulle kånka...

Gå kvällskurser! Det är ett jättebra sätt för att växa in i fotograferandet.

Försök att få några månaders praktik hos olika fotografer genom arbetsförmedlingen.

Folkhögskolan på Gotland är bra. De har även sommarkurser.

Jag har själv gått på Kulturama och är mycket nöjd. Går du den bör du dock inte vara nybörjare.

har kommer nagra snabba synpunkter fran mig

...assistentjobb ar bra men ar mest for larandet samt insikten och inte CVet. Dessutom ar det svart att fa bra assistentjobb utan nagot i bagaget. Jag har assisterat Staffan Widstrand vilket betydde mkt for mig, och ar nagot som jag ofta relaterar till. Just nu jobbar jag som assistent i Paris (www.pin-up.com) och kom in har genom min utbildning.

... USA har nog varldens basta och dyraste fotoskolor. tex Yale, Rhode Island och Savanna College of Arts. (ICP ar jag tvecksam till efter att ha varit dar pa studebesok...). Installningen i USA ar nog mer kommersiell i jamforelse. England har nog Europas basta och storsta utbud av fotoutbildningar, dessutom kan du far man svenskt studiemedel). Kolla upp Bournemouth University som har mkt gott rykte. Jag gar pa www.falmouth.ac.uk som ocksa ar bra.

... I Sverige kan man gora lumpen som fotograf och dessutom fa betalt. Mycket kul och givande, dessutom en bra merit. Kolla www.varnpliktsnytt.se

halsningar
joel hjort

ANNONS