Annons

Att bedömma en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

date

Avslutat medlemskap
Som glad amatör tycker jag att det är roligt att kika på andras bilder och komentarerna om dom.
Försöker sedan att försöka klura ut vad just den och den som kommnenterat bilden har tänkt.
Nu är det så att jag har väldigt svårt att bli impad, men en del bilder "känns" bättre än andra och det är inte alltid så att jag vet varför (färger och skärpa ser man ju direkt och vet då varför). Endel verkar kolla på det rent tekniska i bilderna men jag tycker att det är näst intill omöjligt för mig att bedömma den efter det, kanske beror det på min inställning till fotandet, att jag tycker att objektet är det som kommer först, det andra är bonus?
Finns det några enkla grejjer som man skall hålla utkik efter?

Jag kör främst en helt subjektiv bedömning om jag ska kommentera en bild. Tycker jag om hur den ser ut?
Sen kan man ju tipsa om hur den skulle kunna ha gjorts annorlunda och är man väldigt intresserad av teknik så blir det väl lätt att man kommenterar om det.
Finns inga bestämda "så här måste du kommentera regler" Säg vad du tycker om bilder som berör dig!

Ja, precis. Jag kommenterar subjektivt, dock finns det väl inget som hindrar att man inom den ramen kommenterar även det tekniska? Om jag tycker att en bild skulle blivit snyggare om bakgrunden varit mer skarp, så säger jag att jag skulle önskat ett längre skärpedjup tex. Om jag tror att en bild skulle blivit snyggare med ljuset från vänster än från höger, så säger jag det. Om jag tycker att bilden är lite grådassig, så säger jag att kontrasten är lite dålig... etc..

Annars tycker jag personligen att det mest intressanta när jag själv får kommentarer, är att få reda på vad folk tänker när de ser bilden. En kommentar som säger: "Det känns som om en alien är på väg ut ur bilden för att äta upp mig" klår alla kommentarer i stil med "Bilden känns lite konstig", eller "Modellen borde sminkats på ett annat sätt, och motljuset tillför inget extra, men färgtonen är bra, dock kanske en nyans ljusare."

Man har ju en tanke med bilden, då är det kul att få reda på om andra känner samma sak. Den största synden är att strunta i att kommentera en bild som väckt tankar hos en. Om det så bara är att man tycker den är snygg. Tycker jag.

Det är en sak att tycka att en bild är bra/fin utifrån egen personlig smak en helt annan sak är att se en bilds kvaliteter utifrån ett objektivt synsätt. Inte alla som skiljer på detta här på fotosidan, jag menar inte heller att man måste det.

För min egen del så är jag noga med att bedömma bilderna jag väljer att kommentera på ett både medvetet subjektivt OCH medvetet objetivt sätt.
Jag tycker att det är viktigt att sära på personlig smak och generella estetiska kvaliteter.

Jag känner själv att om jag enbart kommenterade bilder ur ett rent subjektivt smaksperspektiv så skulle jag inte heller utveckla mig och mitt seende så mycket. Att Se medvetet med både subjektiva och objektiva ögon inger mycket förståelse om hur man själv läser bilder och hur ens egna bilder möjligtvis kan bli bättre.

Många bilder som inte direkt faller inom den personliga smaken bör man ändå kunna utverdera för att se om den fungerar bra eller mindre bra.

Jag tror att om fler kommneterade bilder som inte faller i smaken men ändå försöker upptäcka och förstå vad den enskillda bildens kvalieter ligger skulle höja nivån på både kommentarernas kvalitet och till sisst kanske också bättre bilder i längden,,

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jag tror att om fler kommneterade bilder som inte faller i smaken men ändå försöker upptäcka och förstå vad den enskillda bildens kvalieter ligger skulle höja nivån på både kommentarernas kvalitet och till sisst kanske också bättre bilder i längden,,

Mvh Niclas,

Det är där åt jag vill (vägen känns lång =) ), och med hjälp av det kanske jag själv utvecklas lite oxå.

När jag ser en bild jag tycker om, brukar jag fundera noga varför jag tycker om den. Dessa saker brukar jag skriva i mina kommentarer, t ex komposition, färg och ljus. På så sätt känner jag att jag själv utvecklas. Lägger saker på minnet, så jag sakta men säkert få fler idéer när jag är ute och fotograferar. Känner redan nu att jag testar fler kompositioner än innan. Tror också de flesta blir glada om man kommer med olika förslag till förändringar. Då kan man åka ut och testa de olika idéerna och se om man tycker om dom eller inte. Några rätt eller fel finns inte, det finns många bilder som är helt underbara fast man har brutit mot alla tänkbara kompositionsregler. Det finns många olika smaker som tur väl är.

/Gunnar

Gunnar-E skrev:
Några rätt eller fel finns inte, det finns många bilder som är helt underbara fast man har brutit mot alla tänkbara kompositionsregler. Det finns många olika smaker som tur väl är.
/Gunnar

Håller fullständigt med dig :)

Det jag menar är att alla bilder kan ha många fina och fullt fungerande egenskaper även om bilden inte känns som underbar enligt den peresonliga smaken.
Många bilder faller ju inte mig eller dig i smaken MEn dessa bilder har ändå i många fall många kvaliteter.

Tittar man på kommentarerna som är givna här på fotosidan så ser man ofta; "Gillar bilden", "Bilden är perfekt" osv,,,, alltså bilder som faller många i smaken får fler kommentarer.

Det ÄR ofta lättare att ge kommentarer på bilder som faller en i smaken,, logiskt är då att det är mer utvecklande att anstränga sig lite för en kommentar på de bilderna som har viktiga/avgörande kvaliteter men som inte faller i smaken.

Vi behöver nog alla bli lite bättre på just det..

Det gäller ju att plåga sig lite!
Jag tar Picasso som ett exempel. Picasso stannade aldrig upp vid en stil eller teknik efter utfroskandet i mediet var genomgått. Han stannade aldrig upp, Picasso gjorde aldrig ngt två gånger, han gick alltid vidare.

Jag känner det här på fotosidan att många nöjer sig med att veta var smaken ligger och glömmer att det man inte gillar och det man inte klarar idag är det som bör vara morgondagens prio.
Helt klart är ju att inte alla här har intentionen att utvecklas till rena bildskapare men min poäng är ganska viktig för många av oss.

Mvh Niclas,

Bilden är en helhet där form, komposition, bildbyggnad, innehåll etc, samspelar med utförandet. Det får man inte glömma. En dålig presentation vägs inte upp av att bilden har ett bra innehåll, en harmonisk komposition el. annat. Inte heller kan en bra presenterad bild uppväga att den har sämre kvalitéter vad gäller det övriga. Ett skickligt utfört gummitryck är inte en bra bild bara för att det är ett gummitryck lika lite som en bild från en unik händelse är bra bara för att den är unik.

Niclasfoto skrev:
Det ÄR ofta lättare att ge kommentarer på bilder som faller en i smaken,, logiskt är då att det är mer utvecklande att anstränga sig lite för en kommentar på de bilderna som har viktiga/avgörande kvaliteter men som inte faller i smaken.

Mvh Niclas,

Håller med. Märker det själv när jag ser en bild, bilder man inte "gillar" är mycket svårare att ge kommentarer om, tyvärr har jag inte kommenterart dom alls i såfall men det händer ofta oxå att en bra bild inte får några kommentarer pga att dom egenskaperna jag tycker är bra redan har kommenterats, dags för ändring :)

Graal skrev:
Bilden är en helhet där form, komposition, bildbyggnad, innehåll etc, samspelar med utförandet.

Tyvärr är det så att jag kanske inte har tillräklig kunskap att avgöra tekniken i en bild, men men ... den kommer väl med intresset och erfarenheten :)

Visst kan man läsa kommentarerna som är givna under en bild,, själv så läser jag nästan aldrig kommentarnerna INNan jag själv ger min. Att läsa vad andra tycker smittar allt för mycket tycker jag. När jag lagt en kommentar så läser jag ofta vad andra har skrivit men långt ifrån alltid!

Jag antar att den som önskar kritik önskar en kritik som i första läget är ofärgad av andras meningar och åsikter. Att vissa aspekter och vinklingar av tolkningar upprepas gör mig inget.

Mvh Niclas,

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto