Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att använda självutlösaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Holmerlicious

Avslutat medlemskap
Jag vill börja ta självkporträtt och använder en Canon EOS450D, men jag förstår inte hur man skall använda självutlösaren? Då fokus aldrig hamnar på mig.

Årets nybörjarfråga jag vet.

Jag har funderat på en fjärrutlösare, men frågar ändå i för säkerhetsskull innan jag slagit till.

Tack!

Hej,
jag har en 500D som bör fungera likadant som din 450D i detta avseende. När man använder självutlösaren så måste man ha satt fokus i förväg då den endast tar bilden. Det kan vara knepigt men man får placera något objekt på det avstånd där man har för avsikt att placera sitt ansikte och fokusera på det. Sedan är det bara att sätta sig på rätt ställe och ta bilden.

Detta kan nog vara rejält knepigt om man har kort skärpedjup.

Är inte säker men tror att det fungerar likadant med fjärrutlösare.

/P

Edit:
Om AF är på så sätts väl fokus när man trycker ner slutarknappen halvvägs, som vanligt (om man inte ändrat denna inställning). Så om man inte vill sitta på en armslängds avstånd från kameran får man använda manuell fokus.

Senast ändrad:
Hej,
jag har en 500D som bör fungera likadant som din 450D i detta avseende. När man använder självutlösaren så måste man ha satt fokus i förväg då den endast tar bilden. Det kan vara knepigt men man får placera något objekt på det avstånd där man har för avsikt att placera sitt ansikte och fokusera på det. Sedan är det bara att sätta sig på rätt ställe och ta bilden.

Detta kan nog vara rejält knepigt om man har kort skärpedjup.

Är inte säker men tror att det fungerar likadant med fjärrutlösare.

/P

Edit:
Om AF är på så sätts väl fokus när man trycker ner slutarknappen halvvägs, som vanligt (om man inte ändrat denna inställning). Så om man inte vill sitta på en armslängds avstånd från kameran får man använda manuell fokus.

Ah okej så det är det enda sättet...det är det jag har prövat också och blir lite knepigt att man måste ha en grej man fokuserar på innan... Kanske lika bra att köpa en fjärrutlösare

jag fotar myyyycket själporträtt.

Fjärrkontroll är en bra grej. Kaffebrus har flera stycken bra, en del med AF och del utan.

För att ställa fokus (kan vara gött även emd fjärr, kanske vill ha fokus där du itne har fokuspunkt eller vill flytta dig runt lite) så bestämmer du vart du ska stå och vart stativet ska stå. Sen ställer du dig på din postion med kameran. Fokuserar på stativet och ställer om objektivet till manuell fokus osh sätter det på stativet. Klart att plåta!

ANNONS