Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Att använda reflexskärm i befintligt ljus?
- Trådstartare Rudie
- Start datum
matsp
Aktiv medlem
Den hör sidan innehåller många tips på ljussättning. Några är med enbart reflexskärmar men dom flästa är kombinationer av allt möjligt som dom vill sälja.
Klicka runt lite så får du många tips
http://www.photoflexlightingschool.com/index.html
Klicka runt lite så får du många tips
http://www.photoflexlightingschool.com/index.html
danneman
Aktiv medlem
Upplättning i motljus
Ett sätt jag tillämpat är att ta i motljus från solen och lätta upp med reflexskärmen.
Se t.ex. denna: Porträtt i motljus
Solen kommer alltså framifrån vänster (mot modellens rygg) och reflexskärmen är placerad till höger om mig och något närmare modellen än vad jag befinner mig.
Ju närmare modellen som skärmen placeras, desto mer effekt ger den. Dessutom blir dess storlek relativt motivet större. vilket ger ett mjukare ljus (mjukare kant på skuggorna) om man nu vill ha det. Dock har såklart inte effekten av den räckt till för att balansera upp ljuset så mycket som en blixt kunnat göra. (Därav den vita himlen).
Ett sätt jag tillämpat är att ta i motljus från solen och lätta upp med reflexskärmen.
Se t.ex. denna: Porträtt i motljus
Solen kommer alltså framifrån vänster (mot modellens rygg) och reflexskärmen är placerad till höger om mig och något närmare modellen än vad jag befinner mig.
Ju närmare modellen som skärmen placeras, desto mer effekt ger den. Dessutom blir dess storlek relativt motivet större. vilket ger ett mjukare ljus (mjukare kant på skuggorna) om man nu vill ha det. Dock har såklart inte effekten av den räckt till för att balansera upp ljuset så mycket som en blixt kunnat göra. (Därav den vita himlen).