Atlasområdet - S:t Eriksbron
Jag vill i detta sammanhang tillföra några fler tankar: Detta område är ett världsuniokum ur kommunikationsteknisk/-historisk synvinkel. På en punkt hittar man, sett uppifrån och ned
* Inflygningen till Bromma flygplats
* S:t Eriksbron gatuplan med biltrafik, bussar,
elektriska trådbussar fram till tidigt 1960-
tal, och spårvagnar (t o m 2/9 1967)
* S:t Eriksbron, 1 tr ned, tunnelbanan
* Undre gatuplan, räknat från Kungholmssidan:
Gata och f d båtkaj, Klara sjö med båtled,
nuvarande Klarastrandsleden, Sveriges tätast
trafikerade järnvägslinje, och Atlasmuren med
gatorna i Atlasområdet
Atlasområdet, som är uppkallat efter de gamla Atlas Verkstäder, där man bl a tillverkade ånglok, låg där tills man i slutet av 1920-t flyttade till Nacka, och därmed slutade att göra ånglok (senare Atlas Copco). Området bebyggdes i slutet av 1920-t (1929 tror jag), och kvarteret het naturligtvis Loket.
Om man tar sig en promenad i Atlasområdet, känner man sig i stort sett förflyttad tillbaka till 1930-talet. Glöm inte en promenad in under S:t Eriksbron, en av Stockholms i särklass sunkigaste ställen.
Jag växte upp och bodde här från 1954 till 1973 och fick mitt intresse för järnvägar och fotografering ordentligt rotat här. Jag har skrivit några artiklar om detta i den utomordentliga tidningen Nynäståget som utges av föreningen Nynäshamns Järnvägsmuseum, som har sitt säte i de gamla lokstallarna vid Nynäsgård i Nynäshamn. En trevlig förening som inte bara samlar på och kör med ånglok och gamla vagnar, utan även tar tillvara och förmedlar gammal fin stockholmiana.
Lycka till med rundvandringarna och dokumenterandet av Atlasområdet och S:t Eriksbron, som f ö fyller 100 år i höst.
Hälsningar, Uffe Landin