Annons

Astronomi

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Någon på fotosidan som är hemma i fotografering av natthimlen?
Vad behövs för att kunna fotografera ex v planeterna?
Har surfat runt lite utan att få något bra svar på vad som behövs i utrustning.
Pratar vi om 5 000:- eller 50 000:-?

Tacksam för svar av någon som är insatt i ämnet.

Polmotor måste man bara ha även om man fuskar med vanliga objektiv eftersom jordrotationen stör å fort expneringstiden är mer än några tiotals sekunder.

Konus Konusmotor 90 som cyberphoto säljer kaske kan vara något?

Polmotor måste man bara ha även om man fuskar med vanliga objektiv eftersom jordrotationen stör å fort expneringstiden är mer än några tiotals sekunder.

Konus Konusmotor 90 som cyberphoto säljer kaske kan vara något?

Jag har redan utrustning (hemmabyggd) för att följa jordrotationen. Men den klarar bara 10 minuter och det räckte för Hale-Bopp.
Men tror inte att den exponeringstiden räcker för planeter.
Det är bl a det som jag behöver veta.

Konus billiga teleskop är inget för foto, dom har för dåliga drivningar och fokuserare. Har själv ett Konusmotor 500, och det duger till visuella obsar och korta exponeringar med kompaktkamera, men systemkameran är för tung, det är en hel del glapp i fokuseraren.

Har funderat lite smått på att köpa nytt, och har tittat en del på Meade 6" Newton LDX75, kostar runt 9 000:- med datastyrning.
Utan datastyrning så kan man få ett hyfsat teleskop för 5 000 - 6 000:- Men som med alla hobbies, det finns ingen övre gräns ;-)

Men 10 min exponering räcker långt, för det mesta exponerar man inte så länge, utan man tar flera kortare exponeringar, och "stackar" dom. Så istället för en exponering på 20 min, så tar man 10 st på 2 min och slår ihop dom. Men det finns mycket att läsa om det på nätet.

Ett par länkar:

http://www.astronomiguiden.com/ Sveriges största och mest livaktiga forum.
http://www.teleskop-service.se/ Svensk butik med trevlig personal.
http://www.2astro.dk/ Dansk butik med bra priser och personal.

Tack för svaren.
Har fortfarande inte riktigt klart för mig var som är lämpligt för oss. Men får fortsätta surfa och försöka hitta svaren.

Jag har redan utrustning (hemmabyggd) för att följa jordrotationen. Men den klarar bara 10 minuter och det räckte för Hale-Bopp.
Men tror inte att den exponeringstiden räcker för planeter.
Det är bl a det som jag behöver veta.

Den exponeringstiden räcker gott och väl för planeter. Du behöver bara någon tiondels sekund. Problemet är att du behöver åtminstone 25x förtstoring (ca 1250mm) för att få seperation mellan saturnus ring och planeten. Och då blir ändå planeten bara en liten plutt.

Jag har provat att fota saturnus vid 8000mm och den blir ca 3cm bred på min skärm vid 100%

Den exponeringstiden räcker gott och väl för planeter. Du behöver bara någon tiondels sekund. Problemet är att du behöver åtminstone 25x förtstoring (ca 1250mm) för att få seperation mellan saturnus ring och planeten. Och då blir ändå planeten bara en liten plutt.

Jag har provat att fota saturnus vid 8000mm och den blir ca 3cm bred på min skärm vid 100%
Och ändå så är saturnus mycket större än jorden. (Skämtar bara.)

Har blivit föreslagen ett 600 mm teleskop av en leverantör. Rena vidvinkeln således när det gäller astrofotografering. Troligen inget dåligt förslag ändå, då min utrustnig för att följa jordrotationen troligen inte klarar mycket större, utan vibrationer.
Hur långt kommer man med 600 mm och kan man kompletera med telekonverter?
Hur bra är ett teleskop på 600 mm för ex v fågelfotografering?

Jag tror det skulle säga oss andra mer om du berättade vilken diameter du fick på Saturnus i pixlar istället. 3cm säger inte mycket när vi inte vet vilken upplösning etc du har på din skärm.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto