Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Assistent

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmchen

Medlem
Hej,

Är det nån som har tips på vägen mot fotoassitent. Jag har problm med att hitta fotografer i behov. Är det nån som har tips på vart jag kan vända mig?

Var bor du?
Vad för sorts fotografer vill du assistera?
Hur många har du ringt per dag den senaste månaden?

Det finns inga genvägar annat än att kontakta fotografer direkt, om och om igen.
Bor du i en större stad med yrkesbutik/labb skall du sätta upp en lapp om att du söker assistentplats.
Tala tydligt om vad du kan, om du har körkort och om du har några kunskaper som språk eller är duktig på bildbehandling.
När jag assiterade skickade jag en utskriven A4 med några bilder 0ch lite informationstext om mig själv till de fotografer jag helst ville jobba åt. Totalt tror jag att jag skickat 250 stycken, Irving Penn var en av dem. Fem fotografer hörde av sig och jag har jobbat åt fyra av dem.
Skicka en sådan A4 en gång i månaden i ett års tid (nu menar jag till de större fotograferna som är verksamma inom reklam och mode).
Ring dem också.

Jag fotograferar modevisningar och om jag ville assistera igen skulle jag prata med modellerna och modellagenturerna och få ett nätverk med folk som kan berätta om någon assistent har slutat hos någon fotograf.

Bor du i en mindre stad så är det inte mycket du kan göra annat än flytta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar