Annons

Asp / php / html

Produkter
(logga in för att koppla)

aceeo

Aktiv medlem
Egentligen är det väl ganska långt ifrån foto, men hoppas ändå någon eller några har några vettiga svar.

Håller som bäst på att utveckla hemsidan, och undrar vilka fördelar som kan finnas med att använda ASP eller PHP emot att använda HTML.

Hemsidan finns här och är för närvarande nästan helt HTML-baserad
http://www.acephoto.se

// Anders

Du kan inte välja bort HTML, oavsett vilken teknik du väljer att använda på servern. Om du använder PHP för att generera sidorna åt dig gör din PHP-kod inget annat än sätta ihop ett HTML-dokument som sedan skickas till besökarens dator.

Fotosidan, för att ta ett exempel, använder PHP för att generera alla sidor, vilket gör att alla sidor kan ändras i det oändliga från en besökare till nästa.

Om du däremot använder bara HTML på servern blir dina sidor helt statiska, och ändras inte innan du själv, mnauellt, ändrar på dem.

Jo, så långt har jag förstått, att allt jag programmerar för eller senare kommer visas i webläsaren i form av en HTMl kod, men om man som jag tex inte behöver några unika funktioner för olika besökare, då jag inte använder mig av medlemskap eller olika behörighetsgrader.

Finns det någon anledning att välja att koda sidorna i PHP alternativt ASP, eller för den delen kanske något annat programmeringsspråk.

Just nu använder jag tex PHP på en av sidorna för att besökaren skall slippa högerklicka och välja spara som, detta sker då automatiskt genom ett php-script

Det beror egentligen på hur smidigt du vill kunna ändra saker. Om du använder PHP tillsammans med en passande databas kan du ändra din sida utan att behöva logga in med FTP, hämta filerna, ändra dem och ladda upp dem igen. Å andra sidan så kräver det en ganska stor investering i att skapa systemet bakom...

Vad gäller "Spara som..." är det en funktion hos browsern, ingenting din server behöver göra. Du kan lika gärna använda HTML på den sidan som PHP.

Skulle säga att det beror på vilket/vilka språk du själv vill jobba med, vilken plattform du tänker köra på och om du vill använda några OpenSource-applikationer. Jag jobbar själv mest med Microsoft/ASP/.Net osv men valde ändå att bygga min websida med diverse PHP/MySQL m.m. eftersom det finns mer att hämta från nätet då.

Var inne och kollade din hemsida

... och något jag verkligen vill få smidigt är just den listan över nyheter du har. Där jag vill kunna skapa ett galleri där jag bara laddar upp nya bilder och själva kodningen sköter själva genomsökandet efter nya bilder och listar dem i en snygg tabell med miniatyrer och filnamn.

Har försökt med diverse program hittade på webben men hittills inte fått något av dem att fungera.

----------
Angående "spara som..." funktionen, funderade jag ett tag på "onclick-kommando" men vill bara av rent personlig skäl försöka använda php för att se om det fungerade som väntat, såhär i efterhand blev det klart för mycket jobb för det lilla resultat det genererade.

Jag jobbar själv mest med Microsoft/ASP/.Net osv men valde ändå att bygga min websida med diverse PHP/MySQL m.m. eftersom det finns mer att hämta från nätet då.

Jag var oxå inne på din sida, skulle vara intressant att få ta del av den programpark du har komponerat ihop. Något sådant är ungf det jag kikat på.

Mvh Peter

Det är ganska mycket jobb, gjorde det mest för att jag var lite intresserad av publiceringsverktyg för allmänbildningens skull i jobbet, annars hade jag nog inte lagt så mycket tid på det.

Jag kör en egen webserver med Windows 2003 och IIS, websidan bygger sedan på ett antal Open Source / freeware-produkter:

- Joomla (http://www.joomla.org) för publicering av websidorna, med diverse tillägg för t.ex. RSS-feeds, gästbok m.m.
- Gallery2 (http://gallery.menalto.com) för bilddatabasen, även här med en del plug-ins från Gallery-utvecklare
- Båda bygger på MySQL (http://www.mysql.com) och PHP (http://www.php.net)

Jag har sedan gjort en egen layout/design och anpassat CSS och utseenden lite så att Joomla- och Gallerydelarna hänger ihop någorlunda. Här skulle jag vilja förbättra men jag är inte precis någon framstående grafisk designer. :)

Jag har också kikat lite på komponenter för integration av e-handel och varukorg med bilddatabasen, men jag tycker inte att jag har någon ordning på vilka "produkter" jag skulle vilja erbjuda den vägen ännu så jag har avvaktat lite med att ta det i drift.

Egentligen är den här uppställningen tänkt för en community där flera kan få konton och ladda upp sina bilder till egna gallerier, men jag kör den med bara mig själv som enda användare.

Kul, skall ladda ned och testa själv lite. Har oxå den dragningen att vilja pula och lära sig nya grejer. Just din uppsättning låter intressant för min egen del, är less på "statiska" gallerierer som försvinner i all mängd, önskar typen av integration till en "rss/news" flöde för att få till en news sida.

Visst kör du LR? Hur har du fått till flödet därifrån, manuellt eller har du hittat någon plugin till LR för att få till bilderna till databasen/galleriet? Just den automatiserade rutinen från LR gör att jag just nu använder TTGs gallerier, dock så saknar jag just den smarta integrationern till news/rss flöde.

Tack för att du delar med dig. /Peter

Jag har ingen automatik mellan bildbehandlingen och webservern, jag redigerar dom bilder som ska dit i LR, exporterar till PSD, redigerar dom filerna färdigt i CS4 med några actions, spar ut alla bilder till en temporär mapp på webservern, skapar ett album i Gallery och lägger in bilderna där.

Jag funderar av och till på hur jag bäst kan strömlinjeforma exporten från Photoshop/LR men än så länge så är det några manuella steg där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar