ANNONS
Annons

En svartvit tråd om den svarta veckan

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där priset på EOS R6 II var nog ett misstag. Jag tittade på den sidan två gånger i går och andra gången hade priset gått upp rätt mycket.

Eller så var kampanjen slut när alla kampanjexemplar hade sålts.

Lite svårt att säga. Allt såg rätt ut när jag jag var inne vid två tillfällen. Hade behövt trycka på köp för att veta säkert😅.

Det där priset på EOS R6 II var nog ett misstag.
Jag tror också att det var ett misstag. Det låter orimligt med BW-”kampanj” på en sprillans ny kamera som inte ens är släppt ännu. Prisstrategin för nya kameror brukar normalt vara precis tvärtom, högt pris i början för att mjölka pengar från ”early adopters” som är för otåliga för att vänta. Sedan sänker man priset lite efterhand, eller erbjuder cash-back, för att locka de mer trögflörtade köparna. Även efter prissänkningar och cashback säljer man förstås produkten med hyfsad vinstmarginal.

M.a.o., det brukar kosta att tillhöra ”early adopter”-falangen.

Senast ändrad:
Jag lyckades hålla mig från dyrare inköp, men det blev ett minneskort från Cyberphoto på 64 GB för 149 kr, sänkt från 349 kr.
Det räcker alldeles utmärkt för mig som tar en bild i taget, inga seriebildstagningar här :)

Blev en X-t5 fast den vart dåligt prissänkt.
Inköpt lokalt för att minimera koldioxidfootprintet.

Beställde givetvis hipster-tryck-knapp i rött för avtryckaren.

Köpte både Macbook Air M2 och Canon RF100-500, plus lite småprylar (hårddisk, minneskort …) Allt saker som jag redan hade tänkt köpa under hösten och hoppades skulle dyka upp på Black friday. Sparade ungefär 25 procent, dvs 15000 kronor.

Edit: Nja, där överskattade jag nog prissänkningen. Snarare runt 12000 kronor.

Senast ändrad:
Köpte både Macbook Air M2 och Canon RF100-500, plus lite småprylar (hårddisk, minneskort …) Allt saker som jag redan hade tänkt köpa under hösten och hoppades skulle dyka upp på Black friday. Sparade ungefär 25 procent, dvs 15000 kronor.
Grattis till objektivet! Bättre optik för safari är nog svår att finna. Med 100-500 täcker man in allt från elefanter till småfåglar, och man slipper objektivbyten i dammiga miljöer. (Men det visste du ju redan! 🙂)

Senast ändrad:
Det kommersiella konsumtionssamhället står inte så högt i kurs hos mig. Livet handlar om så fruktansvärt mycket annat än att konsumera hela tiden. Lägger aldrig någon större aktivitet på att ständigt uppdatera fotoutrustningen, har det jag behöver, så jag fokuserar hela min fotografiska verksamhet till att skapa och fotografera.

Har påbörjat ett fotoprojekt där Black Friday som begrepp får symbolisera baksidan av det mänskliga samhället.

Nature's Black Friday

Vid distansköp har man alltid 14 dagars ångerrätt. Man har dessutom rätt att packa upp en vara och inspektera den.
Så Cyberphoto gör helt rätt som återbetalar mellanskillnaden. Alternativet är ju att du returnerar varan och beställer den på nytt till det lägre priset. Det blir krångligare för båda parter.
Liiite farligt att skriva så, företag har rätt att göra avdrag på återbetalningen om kameran /produkten inte längre går att sälja som "oöppnad" eller splitter ny. Det får inte synas att kartongen har öppnats osv. Många är snälla, men ta inte för givet att du alltid kan beställa saker, öppna kartongen och "inspektera" och få 100% av pengarna tillbaka. Dessutom är det jävligt fult, beställa saker som ska skickas över hela landet, frakt, drivmedel, packmaterial osv om man inte är helt säker på att man vill ha produkten. Det beteende har bland annat lett till att måååånga webb-butiker slutat med fri frakt /fria returer de sista åren. Alla straffas för att några få missbrukat systemet (ja, eller ganska många om jag känner den typiske dubbelmoral-sosse-svensken rätt)
Kanske ska nämna att jag köpte hårddiskar på netonnet under black week. Var kris, så skönt att kunna backupa lite bilder :)

Liiite farligt att skriva så, företag har rätt att göra avdrag på återbetalningen om kameran /produkten inte längre går att sälja som "oöppnad" eller splitter ny. Det får inte synas att kartongen har öppnats osv. Många är snälla, men ta inte för givet att du alltid kan beställa saker, öppna kartongen och "inspektera" och få 100% av pengarna tillbaka. Dessutom är det jävligt fult, beställa saker som ska skickas över hela landet, frakt, drivmedel, packmaterial osv om man inte är helt säker på att man vill ha produkten. Det beteende har bland annat lett till att måååånga webb-butiker slutat med fri frakt /fria returer de sista åren. Alla straffas för att några få missbrukat systemet (ja, eller ganska många om jag känner den typiske dubbelmoral-sosse-svensken rätt)
Kanske ska nämna att jag köpte hårddiskar på netonnet under black week. Var kris, så skönt att kunna backupa lite bilder :)
Javisst, jag kan förtydliga lite:
Regeln för distansköp är att man försiktigt får packa upp och undersöka varan. Inget annat. Att provfotografera med ett nytt objektiv ett skott eller två i hemmiljö är säkert OK, men man ska inte ge sig ut på utflykt. Och returfrakten får man alltid betala, om inte annat avtalats.

Mer om distansköp på konsumentverkets hemsida:

Citat:
Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att ha rätt till ersättning måste du vid avtalet ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag och om ångerrätten.

Jag vill påstå att ångerrätten är helt nödvändig för fotoprodukter idag, när det finns så få fysiska butiker kvar. Många i vårt avlånga land har inget annat val än distansköp. Och självklart måste man få känna på en produkt innan man slutgiltigt köper den.

Jag håller med om att man absolut inte ska missbruka ångerrätten. Fria returer är ett gissel. Det uppmuntrar folk att beställa hem saker som de egentligen inte är intresserade av att köpa.

Man har ju t.ex. hört ryktas att folk beställer nya kläder eller skor, använder dem på en fest, och sedan returnerar dem som ”oanvända”. Om sådant verkligen förekommer så är det ett horribelt missbruk av ångerrätten.

En liten utsvävning…åter till huvudämnet Black Week! 🙂

Senast ändrad:
Grattis till objektivet! Bättre optik för safari är nog svår att finna. Med 100-500 täcker man in allt från elefanter till småfåglar, och man slipper objektivbyten i dammiga miljöer. (Men det visste du ju redan! 🙂)
Ja, jag har ju använt båda versionerna av det utmärkta 100-400 i många år. Enligt alla uppgifter är 100-500 ännu bättre, dessutom 100 mm extra brännvidd. Ska bli spännande att testa detta på R7 om en månad!

Ja, jag har ju använt båda versionerna av det utmärkta 100-400 i många år. Enligt alla uppgifter är 100-500 ännu bättre, dessutom 100 mm extra brännvidd. Ska bli spännande att testa detta på R7 om en månad!
När jag har varit på safari med frugan så har hon använt 100-400 mkll medan jag har haft en fast 500/4 mkI. Jag tycker faktiskt att hennes bilder på 400mm brännvidd är fullt jämförbara med mina vad gäller skärpa. Zoomar är väldigt bra idag. Finns knappt någon anledning att kånka på fasta supertelen längre. Visst, man tappar lite ljusstyrka med telezoom, men det kan man oftast leva med.

Senast ändrad:
Då den svarta veckan inleddes var jag helt säker på att detta skulle jag inte göra någon väggkalender detta året. Jag ansåg mig nämligen inte ha tillräckligt många, tillräckligt bra och tillräckligt passande foton för just det ändamålet.
Någon gång i början av den här veckan råkade jag redigera en bunt foton som varit bortglömda i många år. Plötsligt föll allt på plats och kalendern kunde skapas. Sedan jag räknat över hur många som möjligen skulle komma att få den i julklapp och sett vad beloppet då skulle bli efter att alla rabatter dragits kan jag konstatera att det förmodligen blev de billigaste kalendrarna jag fått till under den senaste femårsperioden.

Jag skickade iväg ett email till butik (Cyberphoto) om saken. Vi får väl se …
Idag fick jag svar att de krediterar mig en tusenlapp! Det är hälften av Cyberphotos prissänkning under svarta veckan (om jag minns rätt; jag gjorde ingen skärmdump av priset förra veckan), vilket jag nog får vara mycket nöjd med.

Jag skrev i inlägg #7 att kameran var 3000 kr billigare under svarta veckan än när jag köpte den. Det baserades på att jag såg den hos en annan handlare för tusen kronor under vad jag betalade och att en cashbackkampanj började i slutet av veckan innan den svarta.

Cashbackkampanjen kan jag förstås glömma helt, men att Cyberphoto ger mig en rabatt retroaktivt efter drygt fyra veckor kan jag inte vara annat än glad för.

Idag fick jag svar att de krediterar mig en tusenlapp! Det är hälften av Cyberphotos prissänkning under svarta veckan…

Cashbackkampanjen kan jag förstås glömma helt, men att Cyberphoto ger mig en rabatt retroaktivt efter drygt fyra veckor kan jag inte vara annat än glad för.
Cyberphoto hör till dem som har insett att gott kundbemötande lönar sig i det långa loppet. En tusenlapp är inget stort belopp i detta sammanhang - de tjänar fortfarande bra på affären och får troligen behålla dig som trogen kund. Bra gjort av dem!

Jag har alltid blivit vänligt och bra bemött av Cyberphoto, och det här ändrar inte direkt på den saken. :)

En riktigt trogen kund är jag dock inte och har nog aldrig varit. Jag brukar alltid titta på Prisjakt innan köp, men jag väljer förstås inte bort Cyberphoto om de ligger lika i pris med någon annan …

Tyckte överlag att det var oväntat dåliga priser. Var inställd på att köpa en spegellös Nikon men de låg på samma pris som senaste året.

Slutade med att jag spontanbeställde Sony ZV-E10 + 16-50mm för 5000 kr som mellanprojekt eftersom det kändes som en videokamera i smidigt format. Passar min underdimensionerade gimbal, slider, stativ och Sony-objektiv. Tyvärr verkar det finnas en del brister. Inte minst i stabilisering trots att den marknadsförs som vlog-kamera. Jag har inga planer på att vlogga men lär filma handhållet.

Svårt att hitta recensioner som inte är sponsrade eller anonym forumkritik från personer som inte använt den men Mark Bennetts exempelvideor har övertygat mig att åtminstone ge den den chans innan jag ångrar köpet.

Blev en X-t5 fast den vart dåligt prissänkt.
Inköpt lokalt för att minimera koldioxidfootprintet.

Beställde givetvis hipster-tryck-knapp i rött för avtryckaren.

Märker efter tre veckor att jag nog skulle köpt en X-H2 istället... den hade nog passat mina händer bättre.... Jag har lagt in en annons om "husbyte" om ngn skulle vara intresserad.

Nu har det gått en månad sedan den påstått "unikt billiga" svarta veckan, och nästa rea är redan igång. Mellandagsrean!
Jag noterar att många priser nu är tillbaka på BF-nivå, åtminstone på Canon-produkter. Det bevisar väl att Black Friday numera bara är en rea i mängden?

Efter mellandagsrean blir det en kortvarig prishöjning igen, men inte länge, för huxflux kommer februarirean! Rea är på väg att bli det nya normaltillståndet. Reorna avlöser varandra med kortvariga prishöjningar däremellan.

Dessutom verkar cashback också ha blivit ett normaltillstånd. Cashback innebär att kameratillverkaren lånar en extra slant från köparen i samband med köpet. Slanten betalas så småningom tillbaka (utan ränta), men bara om köparen lämnar in en ansökan om det. Missar köparen att ansöka i tid så konfiskeras de lånade pengarna. Skyll sig själv!

Det finns många krystade knep för att få oss kunder att tro att vi gör en extra bra affär. :D

Senast ändrad:
Inte så fotorelaterat annat än för naturfotografer som letar kläder, så kör Addnature fulvarianten med att jämföra med ett rekpris de i många fall inte tidigare har sålt för. Explicit inte ens lagligt längre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar