Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Art Déco
- Trådstartare uny
- Start datum
grummel
Aktiv medlem
Victoriateatern i Malmö?
Är inte deart nouveau? Kan dock mycket väl ha fel.
Photosession
Aktiv medlem
Ett googlesök gjorde att jag fann detta i Malmö.
http://malmo.se/Stadsplanering--tra...itektur-i-Malmo/Alla-byggnader/Triangeln.html
http://malmo.se/Stadsplanering--tra...itektur-i-Malmo/Alla-byggnader/Triangeln.html
ErlandH
Aktiv medlem
Gränsen mellan de två ju inte jättetydlig, men det är mycket möjligt att du har rätt. Victoria är kanske lite för tidig.Är inte deart nouveau? Kan dock mycket väl ha fel.
Photosession
Aktiv medlem
Sirius-palatset ska tydligen också ha tydliga inslag av Art Deco.
blonde
Medlem
Hej
Behöver hjälp att hitta byggnader/konstruktioner/inredning i Art Déco stil.
Jag finns i Skåne och behöver bilden till fredag.
Hjälp, vart finns bilden?
/uny
Hej!
Bjertorps slott i Kvänum Västergötland har Sveriges bäst bevarade jugendinredning enligt egen utsagohttp://www.bjertorpslott.se/om-oss/historik. Ofta sätts likhetstecken med art deco (- rätt eller fel).
Bifogar en art deco-byggnad från Italien, men det är kanske inte relevant. Hälsn/ Dan N
Bilagor
ErlandH
Aktiv medlem
Bjertorps slott i Kvänum Västergötland har Sveriges bäst bevarade jugendinredning enligt egen utsago. Ofta sätts likhetstecken med art deco (- rätt eller fel).
Jugend är snarare samma sak som art nouveau, alltså tidigare än art déco.
L-G
Aktiv medlem
Som Erland påpekar är art noveau och jugend samma stil, medan art deco kom senare. Jugend har många varianter och de lite mer stramare liknar art deco en aning.
Jag kollade på Victoriateaterns fasad och själva entrén är ganska tydlig jugend i mina ögon. Övriga fasaden är betydligt stramare och kanske liknar art deco.
Det italienska huset är väl så mycket jugend som det bara kan bli, med alla blommor, slingrande ornament och oregelbundna fönster.
Jag kollade på Victoriateaterns fasad och själva entrén är ganska tydlig jugend i mina ögon. Övriga fasaden är betydligt stramare och kanske liknar art deco.
Det italienska huset är väl så mycket jugend som det bara kan bli, med alla blommor, slingrande ornament och oregelbundna fönster.
perstromgren
Aktiv medlem
Hej
Behöver hjälp att hitta byggnader/konstruktioner/inredning i Art Déco stil.
Jag finns i Skåne och behöver bilden till fredag.
Hjälp, vart finns bilden?
/uny
Måste du ta bilden själv? Bilder finns ju att köpa, liksom...
Per.
blonde
Medlem
Som Erland påpekar är art noveau och jugend samma stil, medan art deco kom senare. Jugend har många varianter och de lite mer stramare liknar art deco en aning.
Böjer mig genast för kunskapen! Tack för rättelsen/ Dan N
uny
Ny medlem
Tacksam för alla svar.
The Standard i Köpenhamn ser ju helt rätt ut. Behöver dock lämna landet för den bilden.
Är i Malmö senare i veckan och skall kolla in de andra tipsen innan jag far över bron.
Art Déco har precis som jag trodde skapat en debatt om vad som räknas som Art Déco. Kul.
/Uffe
The Standard i Köpenhamn ser ju helt rätt ut. Behöver dock lämna landet för den bilden.
Är i Malmö senare i veckan och skall kolla in de andra tipsen innan jag far över bron.
Art Déco har precis som jag trodde skapat en debatt om vad som räknas som Art Déco. Kul.
/Uffe
L-G
Aktiv medlem
.....
/Uffe
Debatt och debatt... Vi tycks vara ganska överens vad jag kan se.
Det är nog snarare så att art deco och art noveau mest blandas ihop på grund av att orden låter så lika. Den typiska art noveau/jugend är lätt att skilja från art deco. Sedan finns det kanske övergångsformer som kan vara knepigare, men dem kan vi lämna till experterna. Det finns övergångar mellan alla stilar; renässans och barock till exempel. Glidande övergångar är snarare regel än undantag i konsthistorien.
Så vitt jag vet och som grummel också skrivit, så finns det inte så mycket art deco i Sverige. Här hade vi något som brukar kallas 20-talsklassicism i stället och sedan kom funkisen. Jugend-stilen är däremot ganska väl representerad, om än inte vanlig.
(Finns det någon med djupare konsthistoriska kunskaper så får den gärna kommentera hela tråden)
Wolfgang
Aktiv medlem
Art Déco betyder dekorativ konst och är ett svar på Bauhausstilen. Genombrottet kom 1925 på Parisutställningen. Den svenska varianten heter Swedish Grace eller Nordisk klassicism. Stockholms bibliotek och Stockholms konserthus är exempel på Art Déco och jag tror även NK i Stockholm.
I Malmö har vi bara Jugend (Art noveau), men i Köpenhamn finns Art Déco som Avenue Hotel Copenhagen i Fredriksberg.
I Malmö har vi bara Jugend (Art noveau), men i Köpenhamn finns Art Déco som Avenue Hotel Copenhagen i Fredriksberg.
Wolfgang
Aktiv medlem
Även i Malmö! Siriuspalatset!
Jag måste korrigera mig!
Art Déco finns även i Malmö!
I boken "Arkitekterna som formade Malmö" av Tyke L. Tykesson och Björn Magnusson Staaf står följande på sidan 221:
(Gösta) Olsons intresse för det moderna märks tydligt i hans mest anmärkningsvärda hus, Siriusordens byggnad. Den bär tydliga drag av Art Deco, en stil som i arkitekturen fick sina främsta uttryck i Förenta Staterna. Art Deco är ett ovanligt fenomen i den malmöitiska arkitekturen. Renodlade Art Deco-byggnader saknas och utöver Siriuspalatset kan endas Grand Hotel vid Norra Vallgatan, ritat av byggmästaren Elof Andersson, associeras till Art Deco."
Siriuspalatset finns på Rundelsgatan.
Grand Hotel eller (Hotell Grand) stängdes 1987.
Jag måste korrigera mig!
I boken "Arkitekterna som formade Malmö" av Tyke L. Tykesson och Björn Magnusson Staaf står följande på sidan 221:
(Gösta) Olsons intresse för det moderna märks tydligt i hans mest anmärkningsvärda hus, Siriusordens byggnad. Den bär tydliga drag av Art Deco, en stil som i arkitekturen fick sina främsta uttryck i Förenta Staterna. Art Deco är ett ovanligt fenomen i den malmöitiska arkitekturen. Renodlade Art Deco-byggnader saknas och utöver Siriuspalatset kan endas Grand Hotel vid Norra Vallgatan, ritat av byggmästaren Elof Andersson, associeras till Art Deco."
Photosession
Aktiv medlem
Jag måste korrigera mig!
Detta påpekade jag redan i inlägg 7. Alltså att Siriuspalatset skulle vara Art Deco.
Jofo05
Aktiv medlem
Kan vi inte återkomma till victoriateatern? Jag tycker att de huvudsakliga linjerna är väldigt mycket art deco. Detaljer i dörrar och balkong stämmer väl dåligt, men med tanke på bristen på art deco byggnader så tycker ni inte att den är tillräckligt nära? Hellre lite jugend än funkis tycker jag, tror jänkarna skulle hålla med.
Wolfgang
Aktiv medlem
Jag vet, men jag läste det som om Du inte var säker, varför jag slog upp det.Detta påpekade jag redan i inlägg 7. Alltså att Siriuspalatset skulle vara Art Deco.
Wolfgang
Aktiv medlem
Victoriateatern är byggd 1912, alltså under jugend. Art Déco kom först på mitten av 20-talet.Kan vi inte återkomma till victoriateatern? Jag tycker att de huvudsakliga linjerna är väldigt mycket art deco. Detaljer i dörrar och balkong stämmer väl dåligt, men med tanke på bristen på art deco byggnader så tycker ni inte att den är tillräckligt nära? Hellre lite jugend än funkis tycker jag, tror jänkarna skulle hålla med.