Det är svårt det här för oss amatörer och lite debatt blev det visst ändå.
Gå inte alltför mycket efter årtal. Årtalet bestämmer inte stilen. Utseendet bestämmer stilen. Det finns alltid förelöpare och eftersläntrare bland arkitekter. Byggnader kan bli försenade osv. Årtalet säger inte alltid sanningen. Och på 1900-talet fanns flera stilar samtidigt.
---
Jag har lärt mig att 20-talsklassicism/Swedish Grace inte är samma sak som art deco. Titta på en fasad på et 20-t-k hus! Det som slår en är ju de stora rena ytorna vanligtvis helt UTAN dekorationer eller mycket sparsamt dekorerade. Det finns andra skillnader också.
---
I mina ögon är NK-huset ett exempel på stram jugend. Se till exempel på den märkliga formen på överbyggnaden högst upp ovanför huvudingången. Typisk jugendfantasi tycker jag. I övrigt är fasaden stram. Burspråk är vanligt inom jugend, men ävan av andra stilar.
---
Stockholms konserthus: Huvudfasaden har 10 korintiska kolonner, men resten av utsidan är mycket sparsamt dekorerad. Klassicism snarast. Så här står det i Wikipedia: "Byggnaden räknas som en höjdpunkt i den svenska 20-talsklassicismen"
Stockholms stadstbibliotek. Det finns dekorationer på fasaden men de är inte speciellt framträdande. Så här står det i wikipedia "...När biblioteket efter tio års arbete i mars 1928 stod klart hade den blivit till ett av de främsta exempel för svenskt tjugotalsklassicism, en stilriktning som övriga världen kallade “Swedish grace”. Inte heller Nationalencyklopedin nämner något om art deco, så biblioteket ska nog strykas från listan på art deco hus.
Följande byggnader har jag inte sett i verkligheten, bara på bild:
Victoriateatern i Malmö: som sagt: entrén och balkongräcket är typiskt sirlig jugend. Resten är stramare men faller inte utanför jugend. Om det har en släng av den kommande art deco får andra avgöra, men att kalla det för art deco bara för att det ont om sådana hus, det resonemanget förstår jag inte.
---
Det danska hotellet Avenue Hotel Copenhagen är långt från det jag menar med art deco, men återigen, jag är ingen expert. Hängande torn, assymetrisk fasad; är det verkligen något som hör till art deco? Fasaden passar dåligt in på den beskrivning av art deco som wikipedia ger. Eklektisk riddarromantik med intryck från stram jugend skulle väl passa bättre?? Någon har blandat ihop art deco och art noveau igen?? Jag vet inte.
---
Siriusordens hus: ".. tydliga drag..." är ju långt ifrån "typisk" så att kalla huset för art deco är väl att dra det hela ett steg för långt. Var finns dekorationerna? Nog har väl byggnaden väldigt tydliga drag av 20-talsklassicism och funkis också.
---
The Standard i Köpenhamn: (huset med de rundade gavlarna): Återigen: var är fasaddekorationerna? Varför är detta art deco och inte funkis? Jag förstår inte riktigt detta. Kan någon förklara? Kan art deco sakna dekorationer? Det låter absurt. Wikipedia om funkis " De nya husen fick släta, ljusa, oftast putsade och (obs!) odekorerade fasader, platta tak och lådaktiga volymer uppbyggda av grundläggande geometriska former (kub, rätblock, cylinder etc). Passar väldigt bra på The Standard.
Jag förselår att ni googlar på art deco och väljer bilderna. Där ser ni praktexempel på art deco. Dekorationerna består ofta geometriska mönster och upprepade mönster. (Ganska långt från svensk 20-talsklassicism)
Art deco-byggnader tycks vara ovanliga i Europa. Här finns mest inredningar enligt Wikipedia. Nationalencyklopdein ger inga exempel alls på svenska art deco-byggnader.
Trådskaparen skulle tydligen bidra med en bild på ett svenskt art deco-hus. Jag hoppas att du inser att risken är mycket stor att du inte hittar något typiskt hus alls och istället kommer med något som bara bidrar till att öka förvirringen kring de här stilarna.
(Förlåt, det här blev alldeles för långt ser jag nu)