Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arca Swiss kulleder ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man kikar efter en riktigt kraftigt dimensionerad kulled, varför borde man välja B2 framför B1g som ju är billigare?

Ngn som vet vilka praktiska fördelar B2,an faktiskt har med sin lite speciella konstruktion?

Mvh Niclas,

Läste precis igenom den här tråden igen nu när jag såg att den kom upp. Hade totalt glömt bort den innan jag startade min tråd om 468MG mot Acratech.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=36514

Mycket bra info om kulleder finns i båda trådarna.
Själv får jag min kulla idag(fredag) och kan knappt bärga mig. Blir ju min första "riktiga" kula, och dessutom arca-kompatibel. Jag ska pensionera min stackars Manfrotto 486rc2 nu.

Acra ultimate och Gitzo G1127 blir en lätt kombo, under 1.7 kg totalt. Stativet är varken det största eller stadigaste, men min tanke är primärt att det ska vara lätt och rätt stadigt så jag orkar ha med det ut i skogen utöver annan packning. Sen kan man ju alltid tynga ner stativet då det har en krok.

G1127 är dessutom grymt stadigt för sin extremt ringa vikt så länge man inte kör på full höjd, då blir det lite vibrationskänsligt precis som 055 blir om man tar upp det för högt.

Senast ändrad:
Ahh din väntan är över Peter, hoppas att du blir nöjd!

Själv så beräkar jag investering till hösten, av rent praktiska orsaker.

Blir lite avis när jag tänker på dina 1,7kg. Min tilltänkta kombi väger ca 5,7kg totalt + kamera, och den skall/måste med lika mycket som min "lätta" 055. Men tanken är ju också att den nya skall bära och göra det stadigt.

Mvh Niclas,

Hej

Själv använder jag Arca B1 och är nöjd. Men till mitt stora tele använder jag Wimberley huvudet, som är enligt min mening bättre för ett tele och då speciellt när man skall följa snabba djur.

Inte själv testat om en större kulled blir stabilare, borde bli det, men enligt Fritz test så var det inte så, en bit ner på sidan.http://www.poelking.com/wbuch/scharf/index_e.htm

Dock inte samma kulled.

Moose Peterson föredrar B2 jämfört med BH-55
http://www.moosepeterson.com/gear/gitzo1348-1548.html

Skriver lite om Wimberley head och Arca B2
http://www.moosepeterson.com/gear/wimberley.html

Hälsningar
Omar Brännström

Så fint med lite läsestoff, tackar!

Eftersom jag av praktiska skäl inte kommer att investera i detta nu så har jag tid på mig att begrunda mitt beslut väl. Stativet kommer ju att fälja mig så länge min fysik orkar att bära upp vikten.

Jag har såklart också värderat det alternativ som du själv använder Omar, wimberley eller kirk, cobra men har kommit fram till att jag säkerligen kommer att sakna flexibiliteten i en ren kulled. Alltså flexibiliteten - möjligheten att flexa mellan olika objektiv och hus på samma led.

Kulan i en B1g är betydligt större än i en B1 och jag antar att när vikten fördelas ut på en större kula så borde det innebära fördelar. Det är så min tanke går iaf.

Mvh Niclas,

Omar skrev:
Hej

Inte själv testat om en större kulled blir stabilare, borde bli det, men enligt Fritz test så var det inte så, en bit ner på sidan.http://www.poelking.com/wbuch/scharf/index_e.htm

Dock inte samma kulled.
Omar Brännström

Citat från citerad länk:
"The results with the heavier Ball head were not any better, as would have been expected, but at times even somewhat or clearly poor. Explanation: The heavier Ball head is more rigid and does not absorb the energy of movement from the mirror and shutter, but rather, this energy has to be killed in the camera, which causes shock waves within. The light weight Ball head is as "flexible as a willow tree", absorbs the shock waves from the camera and causes the slide to have less, if hardly any, traces of movement in the sharpness".

Intressant. Det där med absorbtion av spegelns vibrationer hade jag inte riktigt tänkt över,, Blir inte lätt att få reda på resultaten mellan Arca B1 och B1G men det tål att tänkas på. Den mindre är ju såklart också det billigare alternativet;)

/Mvh Niclas,

Hej

Håller med att nackdelen med Wimberley huvudet är om man nu skall fota tex landskap med sitt vidvinkel, går ju knappt att placera kamerahuset på huvudet och se i sökaren. Så man får tyvärr montera av Wimberley och sätta på tex Arcan eller ha ett annat stativ med tex Arcan. Tyvärr inte så smidigt och Wimberley huvudet är tungt, dyrt och klumpigt jämfört med en kulled.

MVH

Omar Brännström

En nödlösning om det finns en stop-pin i fästet på wimberly huvudet skulle kunna vara att ha en L-platta från RRS och vrida det så fäster är i mer eller mindre lodrät riktning om det går, det har jag ingen aning om. Kanske inte optimalt men...

Det trista är väl att kameran troligen blir framtung värre med den lösningen.

Ja, kanske det skulle fungera.
Men som sagt, frågan är ju hur praktiskt det är.

Visst är man rädd för att objektivet skall dumpa ned på stativet men det har aldrig hänt mig, även om jag belastar den kula jag har nu med långt över rekommendation.
**

Föresten Arcas snabblåsning "Quick Release", hur fungerar den rent praktiskt, drar man UT knoppen eller måste man skruva på den för att lossa plattan?

Sitter och värderar den och den nya "FlipLock" som är dyrare. Den ser snabbare ut, och sticker inte ut mer än ca 10mm från huvudets toppdel,,

Mvh Niclas,

Föresten Arcas snabblåsning "Quick Release", hur fungerar den rent praktiskt, drar man UT knoppen eller måste man skruva på den för att lossa plattan?
På det Arca-kompatibla fäste som sitter på Acratech UBH så vrider man. Det krävs runt 210º för att det ska släppa så man behöver aldrig byta grepp, utan en vridning med handleden räcker, om man inte har stelopererade handleder förstås ;) Jag tycker det går lika fort som mitt gamla manfrotto snäpplås. Nästan snabbare för jag har ingen extra spärr att öppna.

Okey!
Det är just det där med graderna som är det viktiga, att det inte blir för många "omgrepp" och moment.

Mvh Niclas,

mina erfarenheter

Jag har testat en hel del. Jag gillar inte Arca. Tycker den "hugger" (jag har testat flera som gjort det)

Därimot är arca-snabbfästet smart och lite av ett standard, så det rekomenderas.

Jag har hittat min "dröm-kula" (hi hi, det lät kul) Really Right Stuff's BH-55 LR. Wow vad bra det funkar!!!

Lite tungt bara, så jag har det på mina stora stativ. Till mitt mini har jag en acratech som är otroligt lätt men som lätt bär upp min DSII och 300 med converter om jag vill.

Kan slutligen varmt rekomendera Really Right Stuff's "L" - fäste. Funkar kanon, och jag skulle inte vilja leva utan det.

Jag köpte alla mina prylar direkt från tillverkarna i USA, det funkade fint, kom på ett par dagar.

Nå, så tycker jag iallafall efter att ha provat "allt" :)

Ja, de ser ju mycket lättare ut än ARCA B1. Visst är de lägre också? skall kika efter mått på de olika.

"Lowest profile in its class". låter ju bra... tack för tispet. Bra med mer läsning och fler alternativ!

Mvh Niclas

B1g har en höjd å 15,2cm och väger 1,6kg. En del tyngre än den vanligare B1.

BH-55 LR har en nätt höjd på 9,27cm och väger 861gr.

Skillnaden mellan Dessa två är ju stor men de supportar också helt olika vikter B1G tar mer än dubbla belastningen. Men båda skulle nog hålla vad gäller den saken:)
Vad gäller respekt och tilltro så leder ju B1G med många steg. Lite det jag vill åt eftersom jag gillar kulleder, då vill jag ha en riktigt kraftig sak!! BH-55 ser inte så kraftig ut. Löjligt låter kanske mitt ressonemang:)!

Den stora kulan i B1g lockar, men BH-55 har en kula som är 55mm i diam så den är heller inte direkt liten.

Priset är inte så enormt mycket mer för en Arca så fortfarande så är det den som lockar. Jag har så länge vairt inställd på just den (B1G) eller B1...

Staffan, Du skriver att Arcan kan hugga. Vad menar du med det? Att det är själva kulan i rörelse som hugger fast? Eller är det panoreringen? Beror det på belastningen. Bäst är ju att testa ett antal ex själv såklart, men den möjligheten kommer kanske inte innan jag bestämmer mig.

Mvh Niclas,

Dom jag har testat (bl.a. helt nya) hugger lite i kulan tycker jag. Inte i panoreringsleden utan i själva kulan. Så där så det är irreterande att komponera. Men jag kan ju ha haft otur, det finns ju massor av fotografer som lovprisar arcan.

Vad det gälller stabiliteten/kraftigt intryck så kan jag bara säga att BH-55:an skall upplevas i verkligheten! Den känns minst lika kraftig och stabil som Arcan, tom kraftigare tycker jag. Huvud-vredet är utformat lite som en kon och låser perfekt. Fungerar skitbra med handskar dessutom.

Skall du lägga så mycket pengar på en kulled så skall det vara på en kulled som följer dej resten av ditt foto-liv :) Har du möjlighet så jämför i verkligheten. Är du i Skåne så får du gärna komma förbi och se BH-55:an "live".

yip // staffan

sap skrev:
Dom jag har testat (bl.a. helt nya) hugger lite i kulan tycker jag. Inte i panoreringsleden utan i själva kulan. Så där så det är irreterande att komponera. Men jag kan ju ha haft otur, det finns ju massor av fotografer som lovprisar arcan.

Vad det gälller stabiliteten/kraftigt intryck så kan jag bara säga att BH-55:an skall upplevas i verkligheten! Den känns minst lika kraftig och stabil som Arcan, tom kraftigare tycker jag. Huvud-vredet är utformat lite som en kon och låser perfekt. Fungerar skitbra med handskar dessutom.

Vikten på kulan är rättså oviktig, lätt blir det aldrig när jag fotar oavsett.

Skall du lägga så mycket pengar på en kulled så skall det vara på en kulled som följer dej resten av ditt foto-liv :) Har du möjlighet så jämför i verkligheten. Är du i Skåne så får du gärna komma förbi och se BH-55:an "live".

yip // staffan

Ja, köper jag en kula i den kalibern så skall den inte "hugga" om det nu är så som jag har tolkat dig. Jag tror nog inte att Arcan normalt gör det, då borde man ha hört mer neg kritik om just det.

Ja, justeringskonen på BH-55 ser intressant och bra överdimensionerad ut.. Arcan har ju en mindre justeringsknopp.

Visst skall det vara en kula för livet. Men jag köper idag hellre Arca B1G osedd framför BH-55. Inte för att Arca är väldigt mycket bättre utan att jag helt enkelt har läst så mycket bra om Arcan och lite (knappt ngt alls) om BH-55.

Avståndet från arcaplattan till kulan är inte så olikt på de två och det känns som en viktig detalj. Sedan så är ju en så låg profil som möjligt också att föredra.

Till skåne är det lite långt tyvärr:)

Tack för svaren Staffan!

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar