Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arca Swiss kulleder ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för hjälpen.

Jag har köpt Kirk adapter och fick en mindre chock när inte mina Manfrotto plattor passade. Därför har jag nu beställt Burzynskis med ett enkelt vridskydd (två skruvar) som blir den billigaste generella lösningen (33 euro/st). Plattor är såpass dyrt att jag vill ha en större flexibilitet, optik och hus byter man någon gång ibland. Jag ska försöka att skydda ytorna med någon form av stark tejp.

/Staffan

Eftersom du redan köpt adaptern kommer det här lite sent, men det kan kanske hjälpa någon annan:

Arca style-plattor är mycket mindre än Manfrotto/Gitzo-plattor, men anpassade efter varje kamera eller objektiv, inte utan anledning. Vill man blanda plattor helt fritt får man skaffa en Gitzo universaladapter för alla typer "dove tail"-plattor, dvs både Manfrotto, Gitzo och de Arca-kompatibla. Se beskrivningen här.

Plattorna från Kirk, RRS och Wimberley kostar en del slantar, men är inte alls dumma att använda. Starka, lätta, mindre skrymmande och perfekt anpassade för ändamålet. Rekommenderas.

/Pontus

Bilagor

• access_im_dovetail.gif
    access_im_dovetail.gif
    3.9 KB · Visningar: 611
Val av kulled beror till stor del på VEm man är,,

Ngt att tänka på är att inte titta sig blind på om k,leden klarar 10 kg eller 30kg.

När man arbetar med kameran på stativ så utsätts ledens grepp för mycket stora krafter, spec med större objektiv. Med linser som tex 300 2.8 så kan det för vissa vara mycket nödvändigt med en led som klarar tex uppåt 30kg. Andra klarar sig med en kulled för up till 4kg.

Även om kameran med objektiv väger 5,5kg så kanske belastningen på kulans grepp och material många gånger är på över 50kg beroende på fotografens hantering.

Själv så har jag ofta en ganska så tung utrustning hängande i kulan men eftersom jag har en billig och rellativt klen kula så måste hanteringen ske därefter.

Beroende på just hanteringen så är jag 100% säker på att även en liten kula som klarar en ynka belastning på 5kg, oftast klarar mer än just 5kg i en ren statisk belastning. Det är värt att tänka på, enligt mig.

Mvh Niclas,

Orsaken till varför folk väljer Arca-Swiss är väl för det mesta det lilla formatet, stora styrkan och framför allt den smidiga hanteringen. Med fjäderlätt kraft kan man öka och minska spänningen så att man mjukt kan rikta om även sitt tunga tele + proffshus. Pga den asfäriska kulan kantrar inte heller utrustningen när man släpper på spänningen.

En liten, billig kula kan garanterat hålla upp många kilo, men på en del jag har prövat får man ta i något fruktansvärt för att det inte ska krypa. När man sedan lättar på spänningen går den från helt låst till ingen låsning alls direkt, och hela konkarongen tippar över, vilket kan leda till dyrbara reparationskostnader om man har otur.

Vill man ha maximal stabilitet med kulled får man satsa på en nivelleringskula eller en Burzynski. Alla kulleder med en smal stam fungerar som en stålfjäder när den får tyngd på sig, vilket leder till vibrationer. Med långa telen är inte videohuvud dumt (ingen stam), men grymt tungt. Gimbalhuvuden (Wimberley) är snabba och smidiga med tung utrustning och hyggligt stabila.

En liten lätt kulled jag kan rekommendera är Acratech. Håller tung utrustning utan att krypa, folk har t o m stått på den för att testa... Väger knappt någonting och är därmed ett bra alternativ när man ska gå långt eller resa.

/Pontus

Pongu skrev:
Eftersom du redan köpt adaptern kommer det här lite sent, men det kan kanske hjälpa någon annan:

Arca style-plattor är mycket mindre än Manfrotto/Gitzo-plattor, men anpassade efter varje kamera eller objektiv, inte utan anledning. Vill man blanda plattor helt fritt får man skaffa en Gitzo universaladapter för alla typer "dove tail"-plattor, dvs både Manfrotto, Gitzo och de Arca-kompatibla. Se beskrivningen

/Pontus

Det var så jag gjorde från början, skaffade en Gitzo dove-tail med några Manfrotto non-twist-plattor. Adaptern passade enbart på mitt Gitzohuvud (1277, ingen höjdare) och inga andra fabrikat (normalt 3 stativ beroende på användning). Kompletteringen blev då Kirk-adaptrar (fästs med 1/4-gänga) med en specialplatta för F4an som jag använder mycket. Nu väntar jag på några Kirk/Arca/RRS-compatibla plattor med m e m bra non-twist från Burzynski. Detta borde bli en billig och bra lösning, bortsett från några drällande Manfrotto plattor.

Om Gitzo dove-tail tycker jag följande :
+ klarar flest olika plattor
- stor och klunsig
- förhållandevis dyr
- passar bara Gitzo centerball
- hopplöst vred

/Staffan

Magnus: Jag använder ett Gitzo 500 utan mittpelare med ett Manfrotto 501 videohuvud. Fungerar riktigt bra!

Staffan: OK, kanske inte adaptern är någon lysande idé då... Har inte prövat den själv, men det är den enda på marknaden som tar alla plattor, så man har inte så mycket att välja på.

Har själv problemet med Arca plattor till allt utom telet, där jag har en stor Manfrotto-platta. Ska nog skaffa ett RRS-snabbfäste att skuva fast i plattan, så att jag kan köra Arca-kompatibelt rakt igenom. Köpte förresten en D1:a häromdan, blir till att skaffa en ny platta... ;-)

/Pontus

Hans Olsson i Vintrosa som har den lilla firman Optipod (tillverkar stativ, snabbfästen mm av högsta klass) hade en prototyp av en ny kulled på Vårgårda naturfotofestival förra året. Den skulle ha en av de största kulorna på marknaden men ändå vara extrem lätt. Är det någon som vet om den har blivit klar och säljs?

matnyttige skrev:
Hans Olsson i Vintrosa som har den lilla firman Optipod (tillverkar stativ, snabbfästen mm av högsta klass) hade en prototyp av en ny kulled på Vårgårda naturfotofestival förra året. Den skulle ha en av de största kulorna på marknaden men ändå vara extrem lätt. Är det någon som vet om den har blivit klar och säljs?

Stor kula är ju bra, men har den en smal stam är den inte intressant för mig i alla fall. Vet du hur stammen från kulan till snabbfästet ser ut?

Vet du om plattorna är kompatibla med Arca-systemet?

/Pontus

Staffan skrev:
Det är i alla fall inte denna denna optipod.
Nej, det är inte denna. Jag såg också den i Vårgårda och vill minnas att kulleden var speciellt gjord för stativet. Kulleden hade en bredare fot än vanligt, därför passar den inte på ett vanligt stativ. Annars var den både stabil och lätt. Den hade en stor kula som var urholkad inuti.

Kanske lite fel i din Arca tråd, men jag måste tipsa om denna geniala lösning.

Var på scandinavian igår, hittade en Cambo CBH-3! Verkar mycket stabil i förhållande till sin vikt (500g). Enl. anvisningen så klarar den 5kg ...men den pallar garanterat betydligt mer! Låsanordningen är mycket enkel, två "skedar" klämmer runt kulan med direkt vridkraft från bulten/skruven. Man kan dra den mycket hårt! Minst lika stabil som min Manfrotto 468.
Priset var ganska bra åxå 1500kr.

Vikt&stabilitet kontra bra pris.
Rekomenderas varmt!

Mvh // Martin

Bilagor

• 41668d851df53.jpg
    41668d851df53.jpg
    21.3 KB · Visningar: 434
Hans Olsson i Vintrosa håller på med ett stativ med inbyggd kulled som tillsammans kommer väga ca 4kg tyckte jag han sa. Stativet ska funka bra även på låga höjder vilket en del stativ har problem med samt att det finns andra finesser.
Tyvärr har jag inte sett stativet.

Jag har precis köpt snabbkoppling och specialskena av honom och det är mycket bra kvalité och bra finish.

Hans hemsida:
http://www.optipod.com
(obs, han gör mer saker än vad som finns på sidan)

Re: Arca-platta i manfrotto-huvud?

PerFogelberg skrev:
Vad jag har förstått så är Arca-plattorna 38 mm breda. Manfrottos snabbplatta 501PL är även den 38 mm. Kan det finnas en chans att man kan använda Manfrottos nya kulled med plattor från RRS?

Manfrotto 468MGRC5

Manfrotto 501PL

Arca-plattor från RRS

Jag är så fräck att jag hoppas på ett negativt svar... eftersom den versionen på kulan inte fanns när jag köpte :)

Hör av dig om du vill kolla på kulan, verkar inte vara så många som har den ännu, jag har min på ett NeoTech stativ.

Mycket intressant fråga! Detta är det enda som står mellan mig och en 468MG just nu. Vill kunna använda L-plate t ex.

Är det någon skillnad mellan RC3 och RC5 förutom bredden på plattan?

Friskar upp tråden lite;)

Stadan skrev:
B1g, som är större och halvvägs till B2, om man nu tänker sig ha tyngre grejer än 45 kg. Sedan finns alla modeller med eller utan snabbkoppling.
[/URL]
mvh Staffan

Är inte B2 en kula som tar mindre (teoretiskt) belasting än B1g!?

B2 är långt dyrare ä B1g men inte för att den "tar mer" utan för att den har en långt mer avancerad konstruktion.

Jag funderar själv på en B1g med den nya "Fliplock,låsningen". En B1 skulle räcka men jag tror nog att en större kula är att föredra och flyter finare när belastingen blir stor.

Hur många här har B1g eller B2?

/MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar