Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Arca Swiss kulleder ?
- Trådstartare Taiga
- Start datum
nikitin
Aktiv medlem
Ett tyskt företag som heter FLM, har några intresanta kulleder, http://www.flm-gmbh.de/englisch/photo-kugelkopf.htm. Bland annat den tyska naturfotografen Fritz Pölking, använder dessa kulleder. Han har skrivit några rader om den här . Man kan köpa kulleden utan kamerafäste för att själv kunna montera på den som man önskar.
Kulleden säljs bland annat av Speed Graphic.
-- Nicke
Kulleden säljs bland annat av Speed Graphic.
-- Nicke
Pongu
Aktiv medlem
Wow... Tack för de länkarna Nicke!
Verkar ju vara för bra för att vara sant. Den mindre modellen väger bara 400g och ska klara 10kg. Man kan sätta på vilket snabbfäste som helst. Det kombinerar videohuvudegenskaperna som jag älskar med en vanlig kulled, i ett mindre format än ett vanligt videohuvud. Och inte är det särskilt dyrt heller.
Helt klart en utmanare till Acratech som jag tänkt köpa! Så var det bara det här med plattor då. RRS och kirk gör ju bra plattor men ska man ha en på varje kamera/teleobjektiv kostar det ju skjortan. Fungerar Manfrottos hexagonala plattor bra som alternativ?
/Pontus
Verkar ju vara för bra för att vara sant. Den mindre modellen väger bara 400g och ska klara 10kg. Man kan sätta på vilket snabbfäste som helst. Det kombinerar videohuvudegenskaperna som jag älskar med en vanlig kulled, i ett mindre format än ett vanligt videohuvud. Och inte är det särskilt dyrt heller.
Helt klart en utmanare till Acratech som jag tänkt köpa! Så var det bara det här med plattor då. RRS och kirk gör ju bra plattor men ska man ha en på varje kamera/teleobjektiv kostar det ju skjortan. Fungerar Manfrottos hexagonala plattor bra som alternativ?
/Pontus
Loke
Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av dessa men de kan nog vara ett alternativ... verkar klara tung belastning i förhållande till sin vikt.
http://www.markins.de/index.html
http://www.markins.de/index.html
nikitin
Aktiv medlem
Pongu skrev:
Fungerar Manfrottos hexagonala plattor bra som alternativ?
Nja, det finns stor risk att kameran eller objektivet kommer att rotera ned dessa plattor.
-- Nicke
Omar
Aktiv medlem
Tänkte tipsa om www.tripodhead.com de har också snabbplattor.
Är mycket nöjd med min Arca B1, liten men stark. Använder den ofta till 1000mm (500mm + 2xtc) med utmärkt resultat.
Är mycket nöjd med min Arca B1, liten men stark. Använder den ofta till 1000mm (500mm + 2xtc) med utmärkt resultat.
wikman
Aktiv medlem
Jag håller på att ersätta mitt stativ som på något magiskt sätt har försvunnit (av alla kamera prylar, hur kan stativet vara det som försvinner).
Så jag tittar på en Arca Swiss B1 men har en fundering kring det här med snabbfäste... jag har ju bl.a. en Hasselblad 503CW, och den har ju en kil i botten som passar Hasselblads eget snabbfäste (såklart, och ett sånt har jag), men är det så finurligt att detta är samma fäste som Arca kör med? Då behöver jag ju bara köpa fästen till mina EOS hus, annars kör jag nog utan snabbfäste.
Någon som vet eller måste man springa förbi Kameradoktorn och testa/fråga?
Så jag tittar på en Arca Swiss B1 men har en fundering kring det här med snabbfäste... jag har ju bl.a. en Hasselblad 503CW, och den har ju en kil i botten som passar Hasselblads eget snabbfäste (såklart, och ett sånt har jag), men är det så finurligt att detta är samma fäste som Arca kör med? Då behöver jag ju bara köpa fästen till mina EOS hus, annars kör jag nog utan snabbfäste.
Någon som vet eller måste man springa förbi Kameradoktorn och testa/fråga?
Jacob vP
Aktiv medlem
Hej.
"...en Hasselblad 503CW, och den har ju en kil i botten som passar Hasselblads eget snabbfäste (såklart, och ett sånt har jag), men är det så finurligt att detta är samma fäste som Arca kör med?"
Ja, det vore väl toppen. Funderade på samma sak. Nyfiken på om ngn vet mera.
/Jacob vP
"...en Hasselblad 503CW, och den har ju en kil i botten som passar Hasselblads eget snabbfäste (såklart, och ett sånt har jag), men är det så finurligt att detta är samma fäste som Arca kör med?"
Ja, det vore väl toppen. Funderade på samma sak. Nyfiken på om ngn vet mera.
/Jacob vP
rickardignell
Aktiv medlem
RRS säljs inte vad jag vet av någon agent i Europa utan måste beställas direkt från RRS. Eftersom de skickar med kurirpost så kostar det en del så beställ mycket så att det "lönar sig". De är klart värda sitt pris!
MWPhoto
Aktiv medlem
Kolla in denna då.
http://www.outbackphoto.com/the_bag/pauls_rrs_bh55/essay.html
http://www.outbackphoto.com/the_bag/pauls_rrs_bh55/essay.html
AJä
Aktiv medlem
Kirk Ballhead BH-3 eller BH-1
Hejsan
Jag rekommenderar Kirk Ballhead BH-3 eller BH-1 (som tål ännu tyngre saker). Jag har en BH-3 och är supernöjd, den är väldigt smidig och behaglig att hantera. Jag har bara positiva saker att säga om den. BH-3 kanske kan räcka, jag har en EOS1V med EF 70-200/2.8L och det är inga som helst problem.
Numera finns det en stödplatta man kan sätta in runt kulan, för att undvika hög belastning då man bär stativet och kamera/objektiv fastsatt i kulleden.
Kolla gärna dessa länkar:
Kirkphoto Ballhead BH-3
Recension av BH-3
Hejsan
Jag rekommenderar Kirk Ballhead BH-3 eller BH-1 (som tål ännu tyngre saker). Jag har en BH-3 och är supernöjd, den är väldigt smidig och behaglig att hantera. Jag har bara positiva saker att säga om den. BH-3 kanske kan räcka, jag har en EOS1V med EF 70-200/2.8L och det är inga som helst problem.
Numera finns det en stödplatta man kan sätta in runt kulan, för att undvika hög belastning då man bär stativet och kamera/objektiv fastsatt i kulleden.
Kolla gärna dessa länkar:
Kirkphoto Ballhead BH-3
Recension av BH-3
Pongu
Aktiv medlem
RRS, Kirk, Wimberley, Burzynski, Acratech, Arca-Swiss mfl kan alla användas blandat tillsammans, dvs de är alla Arca style.
Däremot finns det små skillnader mellan fabrikaten vad gäller säkerhetsstopp. En del snabbkopplingar kräver plattor från samma märke för att deras specifika lilla stoppplupp ska fungera, men alla passar i alla.
Min far kör t ex Kirk i Wimberley och jag kör RRS i Acratech.
/Pontus
Däremot finns det små skillnader mellan fabrikaten vad gäller säkerhetsstopp. En del snabbkopplingar kräver plattor från samma märke för att deras specifika lilla stoppplupp ska fungera, men alla passar i alla.
Min far kör t ex Kirk i Wimberley och jag kör RRS i Acratech.
/Pontus