Annons

Arca Swiss kulleder ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Wow... Tack för de länkarna Nicke!
Verkar ju vara för bra för att vara sant. Den mindre modellen väger bara 400g och ska klara 10kg. Man kan sätta på vilket snabbfäste som helst. Det kombinerar videohuvudegenskaperna som jag älskar med en vanlig kulled, i ett mindre format än ett vanligt videohuvud. Och inte är det särskilt dyrt heller.

Helt klart en utmanare till Acratech som jag tänkt köpa! Så var det bara det här med plattor då. RRS och kirk gör ju bra plattor men ska man ha en på varje kamera/teleobjektiv kostar det ju skjortan. Fungerar Manfrottos hexagonala plattor bra som alternativ?

/Pontus

Tror det finns någon typ av "architectural plate" för att komma undan det problemet. Dock verkar 354 low profile adapter vara det bästa Manfrotto-alternativet efter lite ytterligare research.

/Pontus

Tänkte tipsa om www.tripodhead.com de har också snabbplattor.

Är mycket nöjd med min Arca B1, liten men stark. Använder den ofta till 1000mm (500mm + 2xtc) med utmärkt resultat.

Jag håller på att ersätta mitt stativ som på något magiskt sätt har försvunnit (av alla kamera prylar, hur kan stativet vara det som försvinner).
Så jag tittar på en Arca Swiss B1 men har en fundering kring det här med snabbfäste... jag har ju bl.a. en Hasselblad 503CW, och den har ju en kil i botten som passar Hasselblads eget snabbfäste (såklart, och ett sånt har jag), men är det så finurligt att detta är samma fäste som Arca kör med? Då behöver jag ju bara köpa fästen till mina EOS hus, annars kör jag nog utan snabbfäste.

Någon som vet eller måste man springa förbi Kameradoktorn och testa/fråga?

Hej.

"...en Hasselblad 503CW, och den har ju en kil i botten som passar Hasselblads eget snabbfäste (såklart, och ett sånt har jag), men är det så finurligt att detta är samma fäste som Arca kör med?"

Ja, det vore väl toppen. Funderade på samma sak. Nyfiken på om ngn vet mera.

/Jacob vP

Verkar dock som att man får ta sig en tur in på kameradoktorn och kolla helt enkel.
Jag har ju dock kvar mitt orginal snabbfäste till Hasselbladaren eftersom det va avskruvat från stativet.

RRS säljs inte vad jag vet av någon agent i Europa utan måste beställas direkt från RRS. Eftersom de skickar med kurirpost så kostar det en del så beställ mycket så att det "lönar sig". De är klart värda sitt pris!

Ännu en fråga :

Är systemen Kirk, RRS och Arca direkt kompatibla?
dvs, kan man skifta hållare och plattor fritt ?

/Staffan

RRS = Arca

RRS och Arca kan (enligt RRS) kombineras.

På min e-mail-fråga för en månad sen "If I understand everything correct I can use Arca clamps with RRS' plates (and vice versa)?!"

svarade Carla Geyer från RRS' "Absolutely".

Hur det ligger till med Kirk vet jag inte.

Kirk Ballhead BH-3 eller BH-1

Hejsan
Jag rekommenderar Kirk Ballhead BH-3 eller BH-1 (som tål ännu tyngre saker). Jag har en BH-3 och är supernöjd, den är väldigt smidig och behaglig att hantera. Jag har bara positiva saker att säga om den. BH-3 kanske kan räcka, jag har en EOS1V med EF 70-200/2.8L och det är inga som helst problem.

Numera finns det en stödplatta man kan sätta in runt kulan, för att undvika hög belastning då man bär stativet och kamera/objektiv fastsatt i kulleden.

Kolla gärna dessa länkar:
Kirkphoto Ballhead BH-3

Recension av BH-3

Det borde vara lätt att kolla om plattorna kan funka i stort via bredden. Fasvinkeln kan i o f s variera lite, men det finns ju Dremmel..
Kirk = 38 mm
Manfrotto = 42 mm
Gitzo = 48 mm

Kan någon kolla Arca och RRS ?

mvh
Staffan

RRS, Kirk, Wimberley, Burzynski, Acratech, Arca-Swiss mfl kan alla användas blandat tillsammans, dvs de är alla Arca style.

Däremot finns det små skillnader mellan fabrikaten vad gäller säkerhetsstopp. En del snabbkopplingar kräver plattor från samma märke för att deras specifika lilla stoppplupp ska fungera, men alla passar i alla.

Min far kör t ex Kirk i Wimberley och jag kör RRS i Acratech.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar