Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arbetsgång i CS med Raw format

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolverine

Medlem
Hej fotosidan
Jag har nyligen börjat fota i raw format och därmed lite konfunderad...
Hur ser din arbetsgång ut i Raw
1. gör ni först en grov justering i raw ??
2. hur sparar ni era bilder sedan i vilket format och hur katalogiserarni dom ??
3. kör ni vidare i photoshop efter detta ??

/Niclas
 
Jag laddar in alla bilder i Lightroom med en datum-struktur (års-mapp/månadsmapp/dagsmapp) där jag sorterar och slänger skräpet. I inladningen använder jag zeroed-preset och en egen metadatapreset för att läga till mitt namn i filnamnet, och där min copy och telefonnummer även skrivs in. Därefter kategoriserar jag de kvarvarande bilderna meddelst ratings (stjärnor) för hur mycket jag tycker om bilderna och skriver keywords på bilderna för systemeringens skull. I LR skruvar jag med bilderna för att se vad jag kan göra med dem, i vissa fall räcker denna justering, om inte så fortsätter jag med PS med rå-filen som ett smart objekt (mattias på moderskeppet ha en bra tutorial om detta) för en icke destruktiv editering. (Jag börjar med att exportera bilden från LR till ett lager som jag senare slänger, på detta sätt får jag automatiskt in min 'edit' i LR-katalogen. Bilder som stannar i LR sparas inte som nåt annat än rå, xpm-filen innehåller alla ändringar jag gjort. Ev. editeringar jag gör sparar jag som en psd-fil i samma katalog som org-rå-filen. Ev. jpegs sparar jag även dessa i root-katalogen. Jag lägger till ett 'edit'keyword i LR på de bilder som gått vidare till ps.

Jag rekomenderar dig att skaffa ett databasprogram liknande Lightroom eller aparture (ej prövat) för överblick och smidigt arbetsflöde.

Lycka till och skriva om du stöter på problem!
 
Tack för svaret, en liten undran vad är det för skillnad på lightroom och CS3 paketet med bridge, raweditorn samt själva cs3
 
Jag använder inte bridge så det blir ett något filosofiskt svar...

Med LightRoom (LR) har du databas, raw-editor (med mycket enkla bildbehandlingsmöjligheter) under 'samma tak' där du annars använder olika program. Ähven om jag inte är säker har jag för mig att jag hört av de som använt båda, att de föredrar LR framför Bridge som databas. En fördel är att du i LR kan 'synca' flera olika bilder med samma framkallningsinställning, såvål absolut (t.ex. WB) som proportionerligt (som t.ex. exposure) - Jag tar in mina femton tusen exponeringar från en verkstadslokal, lägger tid på att ställa vitbalans, exponering, nivåer och levels, vinjettering, tonkurva m.m. på en bild, sen shift-markerar jag de andra från samma tillfälle, trycker sync-knapp och alla de valda bilderna framkallas med samma inställnignar (det går att välja vilka av alla inställningar man vill klistra in), t.ex. WB - flash, Exp. +1 (antingen proportionerligt i Library, alla bilder exponeras upp ett steg, eller absolut i develop, alla bilder sätts till exposure +1), string cintrast, o.s.v.)

PS har inte så mycket med jämförelsen att göra, här gör du avancerad bildbehandling som inte LR klarar av, det LR ersätter är bridge och cameraraw (ACR).

Kolla in lightroom killer tips på http://www.lightroomkillertips.com/ för lite djupare och mer pedagogiska förklaringar!

Hoppas det klarnat lite, annars sitter jag här beredd att fortsätta missionera! :D

/N
 
En fotnot är att Lightroom, till skillnad från bridge, har ett egendomligt system med IPTC data. Bridge är, enligt mina "källor" och erfarenhet, ett bättre sätt att sortera och organisera bilder då datan du lägger in i bridge ska fungera med andra "tracking-program" eller vad dem nu kallas. Dethär fungerar inte alls för mig med lightroom.

Lightroom är byggt för att göra camera raw-justeringar lättare då du ska gå "från vänster till höger", alltså du börjar mer "Overview" och fortsätter stegvis mot "Print". Camera raw är lite krångligare i detta avseende.

Jag skulle säga Brige för att organisera och sortera samt lägga in IPTC i bilden, sedan Lightroom för att ändra camera raw-filen och sedan photoshop för att justera och tom. beskära då jag inte gillar lighrooms beskärningsverktyg.
 
Nu börjar det bli intressant :)
jag har kollat lite på Bridge och det verkar helt ok tycker jag men har lite funderingar på hur man skall lagra bilderna...lägger dom nu helt ojusterade i datum mappar. gör bara en snabb radering/sortering.
börjar fundera på om man sparar för många bilder men jag tycker det är svårt att dissa en bild innan man kollat på den ordenligt men man kanske skall vara mer kritisk mot sig själv.

Så nu funderar jag på att skaffa CS3 sortera i bridge spara som RAW, justera i camera raw sätta ev. effekter, bygga bilder i PS.

Jag har aldrig sett LR så jag kan inget om det, skall försöka få tittat på detta oxå.

En fråga! Sparar ni allt i RAW format eller justerar ni i Camera/LR med en gång och arkiverar i ett mindre format ?
 
Alla mina bilder är sparade i raw på hårddisken (jag har valt cr2-vägen där vissa konverterar till dng), det är först när bilderna skickas vidare till photoshop som bilden sparas i annat format (importerar raw-bilden med 'place'-kommando), det är ju egentligen inte bilden utan styr-/arbetsfilen jag sparar i psd (genom att skicka den från LR får jag automatiskt in min bildnamn_edit i LR-katalogen på en gång) eller när jag sparar för tryck eller publicering.

Edit: lagringsplats är så billigt nuförtiden så alla bilder jag är intresserad av att spara ligger kvar i raw, när det blir ont om plats kör jag isf en ny gallringsrunda
 
"norpar" tråden lite... om det är ok?
Har inte riktigt förstått det här med RAW-format så är tacksam för lite hjälp...
Har Photoshop CS version 8
Funderar på att köpa Pentax K10, kan jag mata in en RAW-bild (DNG eller vad det nu hette?) direkt in i mitt CS?
Kan inte detta proffsiga program klara av detta på egen hand? eller har det något att göra med smidigheten om det gäller många bilder?

Har gillat att leka med Photoshop och hoppas att kvaliteten skall bli bättre med en systemkamera för att även kunna skriva ut lite större bilder (kanske även en plansch) och även i lite mindre ljusstarka miljöer.
Skall nu prova att ställa in bildskärmen på min bärbara... saknar min Samsung CRT men det kanske skall gå att få bättre?
 
'Grejen' med raw är att du har tillgång till en större data-latitud i din bildinformation än med en tiff eller jpeg-bild. Detta gör att du inte kan jobba med din raw-bild på riktigt samma sätt som en jpeg i ps, du måste till att börja med 'framkalla' bilden, bestämma vilken del av bilden du vill jobba med och klippa bort marginalerna, detta gör du med t.ex. adobe camera raw eller adobe lightroom (finns många fler bra program). Efter denna framkallning har du en bild som vilken annan att jobba med. En grej jag tycker riktigt bra om vad gäller bildmanipulation i ps är möjligheten att ta in kopior av dina raw-bilder som 'smarta objekt' där du närhelst i ditt bildbehandlingsflöde kan justera din 'framkallning' (för att t.ex. lyfta skuggorna som du känner försvinner i din komposition)

/N
 
Okej med "norpning av tråd iallafall mina trådar... :)

Jag kollade på videokurserna om Raw som moderskeppet gjort som ligger här på fotosidan, checka in dom så får du en fin grundförklaring till Raw
 
Har inte läst på så mkt om RAWformat... Har förstått att man kan göra en del ändringar i inställningar i efterhand (konstig mening:) och att man då får en högre kvalitet än om man försöker göra detsamma med en JPEG...

Om jag köper en Pentax k10:a, Canon 40 eller kanske en Nikon D??? så måste jag alltså köpa till något program för att kunna skicka deras råfiler till mitt Photoshop CS???
Vad är det för format som man skickar till Photoshop om man önskar få till kanske nån speciell bild på ett extra bra sätt?

Jo, jag är lite trög... och lat på att läsa... enklare då ni förmodligen redan vet detta?
 
Om du surfar runt lite i forumen här kommer du hitta många diskussioner om hantering av raw-filer.

Men i kortehet kans vi säga så här: Varje bild tas i raw-format. Det är det format sensorn lämnar i från sig. Om du har din kamera ställd i jpg så sköter kameran "framkallningen" till jpg (och den kontroll du har över den processen är de inställningar du gör i kameran). Om du ställer kameran i raw-läge lagras sensordatat på kortet och du gör "framkallningen" i datorn. Det kan du göra i CS med Camera Raw, i Ligthroom, kaeratillverkarens egen programvara eller annan programvara. Det finns flera alternativ och du kan läsa om många av dem på forumet.

Om du fotar i raw kan du göra mer med din bildfil i datorn med ett bättre resultat än med en jpg-bild. Baksidan är mer data att lagra och ibland lite krångligare arbetsflöde. Men själv fotar jag alltid i raw. Varför från säga sig möjligheter att göra mer med bilden än vad som annars vore möjligt.
 
Svar til Per

Den RAW-fil som du laddar ur minneskortet kan du framkalla i Camera Raw (om du har CS3). När du är nöjd med din bild klickar du på "öppna" - då skickas bilden över till CS3. När du behandlat/manipulerat bilden och är nöjd med den skall den sparas. När du gör detta kommer formatet ".psd" vara förvalt. Om du använder detta format kommer alla dina lager att sparas så som de är - du kommer alltid att kunna öppna filen vid ett senare tillfälle och ändå tillåtas fortsätta där du slutade. Detta är ett mycket bra val om man inte är helt färdig med bilden, eller vill kunna gå tillbaka och justera något i efterhand (utan att behöva göra om allt. Ett annat alternativ som inte komprimerar/förstör bilden är formatet .tif. Om du använder detta format måste alla lager först slås ihop till ett = du kan inte spara dina lager för framtida mysstunder framför bildbehandlaren. Nackdelen med .psd och .tif är att de genererar filer som ofta är tiotals MB stora. Dessa format kan sparas hur många gånger som helst utan att bildinformationen förstörs/degraderas. Om du är nöjd med din iordninggjorda bild efter CS3, och är djärv, så slår du ihop alla lager till ett och sparar i formatet .jpeg. Förutom det att du aldrig kan få tillbaka dina lager så komprimerar detta format dina bilder olika mycket beroende av de inställningar du väljer. Därför bör en jpeg-bild aldrig öppnas, justeras och sparas mer än en gång för bästa kvalité. Prova gärna att öppna/justera/spara med 20% jpeg-kvalite ett antal gånger så får du se vad som händer: En bild som ursprungligen hade 10 MP består snart av 10 st megastora pixlar ;D Lycka till!


/Fredrik
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.