Jag använder inte bridge så det blir ett något filosofiskt svar...
Med LightRoom (LR) har du databas, raw-editor (med mycket enkla bildbehandlingsmöjligheter) under 'samma tak' där du annars använder olika program. Ähven om jag inte är säker har jag för mig att jag hört av de som använt båda, att de föredrar LR framför Bridge som databas. En fördel är att du i LR kan 'synca' flera olika bilder med samma framkallningsinställning, såvål absolut (t.ex. WB) som proportionerligt (som t.ex. exposure) - Jag tar in mina femton tusen exponeringar från en verkstadslokal, lägger tid på att ställa vitbalans, exponering, nivåer och levels, vinjettering, tonkurva m.m. på en bild, sen shift-markerar jag de andra från samma tillfälle, trycker sync-knapp och alla de valda bilderna framkallas med samma inställnignar (det går att välja vilka av alla inställningar man vill klistra in), t.ex. WB - flash, Exp. +1 (antingen proportionerligt i Library, alla bilder exponeras upp ett steg, eller absolut i develop, alla bilder sätts till exposure +1), string cintrast, o.s.v.)
PS har inte så mycket med jämförelsen att göra, här gör du avancerad bildbehandling som inte LR klarar av, det LR ersätter är bridge och cameraraw (ACR).
Kolla in lightroom killer tips på
http://www.lightroomkillertips.com/ för lite djupare och mer pedagogiska förklaringar!
Hoppas det klarnat lite, annars sitter jag här beredd att fortsätta missionera!
/N