Annons

Arbetsflöde innan HDR.

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Om du har t.ex. tre raw-filer, hur ska dessa rawbehandlas innan Photomerge?
Ska de behandlas exakt likadant, eller kan jag göra vissa skillnder?
Sen undrar jag också vad som bör göras innan i ACR, resp. efter HDR-sammansättningen?

Som ni förstår är jag helt grön i dessa frågor.

Tack på förhand, John

Jag brukar ta en bild i raw format behandla den i lightroom tills jag är nöjd, sen spar jag den i 5 eller 9 st jpg. Då slipper man ta massa jpg bilder i kameran och slipper då risk för skakningsoskärpa. Jpg brukar jag spara allt från - 4 till 0 och +4 :)

Jag brukar ta en bild i raw format behandla den i lightroom tills jag är nöjd, sen spar jag den i 5 eller 9 st jpg. Då slipper man ta massa jpg bilder i kameran och slipper då risk för skakningsoskärpa. Jpg brukar jag spara allt från - 4 till 0 och +4 :)

Märklig arbetsgång. På det viset kan du inte göra HDR-bilder, och om det ginge, vore det enklare och bättre att utgå från råfilen direkt.

Enklaste vägen om man vill utgå från jpeg-bilder är att ta två bilder med minst fyra stegs skillnad innan man slår ihop dem till en HDR. Den ena bilden exponerad "till höger" och den andra fyra, fem eller sex steg mer, beroende på hur stort omfång man vill ha. Om man bara tar en bild, kan man tonseparera den direkt för att få högre lokal kontrast. Att göra en massa olika bilder från en råfil för att slå ihop är onödigt merarbete och ökar inte det dynamiska omfånget.

Märklig arbetsgång. På det viset kan du inte göra HDR-bilder, och om det ginge, vore det enklare och bättre att utgå från råfilen direkt.

Enklaste vägen om man vill utgå från jpeg-bilder är att ta två bilder med minst fyra stegs skillnad innan man slår ihop dem till en HDR. Den ena bilden exponerad "till höger" och den andra fyra, fem eller sex steg mer, beroende på hur stort omfång man vill ha. Om man bara tar en bild, kan man tonseparera den direkt för att få högre lokal kontrast. Att göra en massa olika bilder från en råfil för att slå ihop är onödigt merarbete och ökar inte det dynamiska omfånget.

Har tidigare alltid använt 7-9 jpg exponeringar och tripod för o slippa ghostningar när man slår i hop bilderna, nu tycker jag att det funkar ok med att konvertera 1 raw till olika jpg, s
Har läst att en del inte tycker att det inte är äkta hdr med att jobba som jag med det skiter jag i och kör mitt race så får folk tycka va dem vill :)

Men om man nu tar t.ex. tre exponeringar, vad gör ni innan resp. efter ni lägger samman bilderna.
Alltså hur arbetar ni med de enskilda bilderna i ACR och hur mycket gör ni efter photomergarbetet?

Med vänlig hälsning, John

Jag har bara gjort HDR med Photomagic och med Gimp, så jag vet inte hur det funkar i Adobe.

Jag försöker behålla exponeringsolikheterna och försöker få enhetlighet i temperatur o mättnad. Finns det något universalrecept? Jag är nybörjare på området och använder mig av ACR, Photomatix o PSE10. Ett problem för mig brukar vara moln o himmel som kan få vissa mörkgrå områden. Sedan tycker jag generellt att en viss återhållsamhet i färgkaskaderna är önskvärt om nu inte bilden är av den typen att en viss flashighet tillför något.

Brukar öppna alla tre RAW-bilderna i ACR först och ställa in Kamerakalibrering och väljer där Kameraprofil. Vidare till Objektivkorrigeringar så det blir rätt optik via Profil, kryssar i där.

Nu är det dags för att ställa in svart-vitpunkt med hjälp av Histogrammet. Håller ner Alt/Option och drar Exponering först så det bara finns minimalt med ljusa toner i bilden. Likadant med Svärta, håller ner Alt/Option och dra tills man bara kan ana det första svarta som dyker upp.

I förekommande fall ställs även grundskärpan in också, ca 40, 1,0 40.

Nu klickar jag på Klart och då finns bilderna i Bridge, bara att dra dem direkt till Photomatix Pro för vidare behandling, Sparar dom där så de öppnas i Photoshop för ev ändringar.

Det har är bara mitt sätt att göra HDR-bilder på, kolla runt så finns det säkert massa andra också!

Jag plockar in mina 3 RAW filer direkt i Photomatix och sparar resultatet i en TIFF fil. Därefter gör jag den sedvanliga behandlingen i Elements.

Ok
Gör du inga basicjusteringar alls i raw? T.ex. Vitbalans och objektivkorrigeringar?

Med vänlig hälsning, John

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar