** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APUG.org

Produkter
(logga in för att koppla)

Skurmedel

Aktiv medlem
APUG.com

Är det sant som de säger, att de är rabiata analogfotografer som inte ens kan titta på en digitalkamera utan att de sticker i ögonen på dem?
Jag förstår givetvis att det antagligen finns många som inte är sådana men.. hur stor är risken att råka ut för de militanta filmfetischisterna?

Jag registrerade mig för ett tag sedan men jag struntade i att ens försöka leta mig igenom forumen, de är väldigt svåra att sätta sig in i när de pratar om "R34 Blaha blaha" som om alla visste vad det var.

Varför jag undrar är om jag borde göra ett nytt försök eller strunta i det.

De är analogfotografer som vill hålla kvar vid det gamla, ja.
Är många som använder digitalkameror också, men det är inget som hör hemma på apug.

En bild fick jäkligt mycket skit för att ha varit mer manipulerad i photoshop som var tillåtet, och det som är tillåtet är levels, curves och unsharp mask på ett ungefär.

Men av ditt inlägg att döma så är det inget som passar för dig. Med ord som "rabiata analogfotografer" och "militanta filmfetischister" så kommer du inte komma långt på det forumet.
DET sticker i ögonen hos MIG.
Vill du ha hjälp med digitalsaker så får du inte det där, vill du däremot snacka emulsioner och zonsystem så är det en guldgruva.

/Henri

Re: APUG.com

Hmm...var lite nyfiken på sidan, men APUG.com tror jag inte handlar om foto.

Citat "The Asia Pacific Utilities Group (APUG) is an international group of electricity utilities who collaborate on supply chain management activities in the Asia Pacific region."

Menar ni www.apug.org verkar vara på engelska och/eller tyska...

Eller finns det någon svensk variant.

/Tomas

Det är apug.org som trådskaparen syftar på.

Simon: Läs vad Henri sa ett par gånger till.

Ehm okay..

Jag är också analogfotograf så jag letar inte efter digitala tips för den biten har jag koll på redan innan jag började med fotografi. Och jag är inte för photoshopmanipulering heller. Sårade jag någon nu med mitt ordval? Jag sade inte att de var det utan jag frågade om risken var stor. Jag tycker att en alldeles för stor värld av fotografin är insnöad på teknik och jag vill hitta någonstans där det har en mindre del än själva bilderna, för teknik det kan man lika gärna prata på fotosidan för det är ju vad fotosidan verkar handla om.

Vad du vill

Fotosidan är vad vi gör den till! Tycker du det är för mycket teknik och för lite bilder, skapa nya trådar som passar dig! Fotosidan har ca 40000 medlemmar jag är övertygad att det finns fler som tänker som du starta trådar skriv i forumen så blir fotosidan bra!

Men banka aldrig på dem som startar andra trådar som inte passar dig! Bland 40k människor finns det alltid någon man gillar mer och "umgås" med dem i stället för de de inte trivs med!

Välkommen och hjälp till att få fotosidan till något bra!

Martin

Analog Photography Users Group är öppen för alla som fotar analogt med film, vare sig man är intresserad av detaljerna i hur kemin fungerar eller bara har tagit en rulle färgneg och framkallat i snabblabb. Dock vill man hålla sidan ren från digitalbilder för att inte det analoga skall drunkna i det massiva bildflöde dom det digitala för med sig på andra siter.

Har du en fråga om analog fotografi eller sådant som rör det så är APUG siten du har störst chans att få svar på dina frågor. Jag inbillar mig att kunskapsbanken där rörande analog fotografi t.o.m. har gått om den på photo.net. Och även om du har nybörjarfrågor så behöver du inte vara rädd att ställa dem på APUG, men gör gärna en sökning i forumen först som vanligt.

Och javisst, på samma sätt som dpreview nördar iväg rejält åt det digitala hållet så gräver man ibland ner sig fåndjupt i film/kemi-detaljer på APUG också. Men jag inbillar mig att det är mer diskussioner runt bilden och foto som konst på APUG än på dpreview (även om sådant blir lite pretto för att jag skall kunna hålla på med det).

Börjar du lägga upp digital-frågor och Pshoppade bilder på APUG kan du räkna med att bli tittad snett på, men så är det väl på alla communities om man bryter mot dess grundregler.

Är det inte trevligt med folk som brinner för sitt intresse (vara sig det är analogfoto, digitalfoto, frimärksamling eller knyppling). Vad har vi utomstående för rätt att se ner på de som nördar in på ett intresse. Jag tycker det är imponerande med djupkunskap också och folk som gör saker praktiskt istället för att som vissa upprepa inläst teori bara och argumentera utifrån specar istället för erfarenhet.

Och sedan förstår jag inte varför fotosidan vägrar lägga upp en länk till http://www.apug.org ;-). Wink , wink.

Kanske någon med rättigheterna kan korrigera titeln på tråden från .com till .org också?

...Och Simon, det är klart att du skall ge APUG ett försök till. Man får försöka låta bli att stirra sig blind på de bitar man inte förstår till att börjar med. Så småning om pratar även du "deras språk". :)

Senast ändrad:
Apug/ analogt och digitalt

Apug är en mycket bra site, för de av oss som sysslar med analog fotografi i huvudsak. Visst kan det i de forumen se ut som rena alegraban och
att den är för de redan invigda ( det som här kallas för nördar ) Men så känns det för mig också i den digitala världen. Det är inte mycket jag begriper. Visst är det smalt men ändå ett väldigt
bra forum i en omvälvande tid inom fotografin.
Du hittar det mesta där. Och en sak som intresserar många är att framställa digitala negativ för många olika kontaktkopieringsprocesser och där den digitala tekniken ger enorma möjligheter att justera in negativkontrast mm för t.ex platina/palladium kopieringar.
Dessa forum som har uåppstått på nätet är oerhört värdefulla för kunskapsspridning. T.ex kopparfotogravyrer där vi är bara en handfull
hantverkare som arbetar med den processen i världen. Sen att det inte
går att presentera snabba och arbetsfria lösningar är ju en annan sak. Leve mångfalden!!!

mvh
Lasse

Galaxens President skrev:
...Och Simon, det är klart att du skall ge APUG ett försök till. Man får försöka låta bli att stirra sig blind på de bitar man inte förstår till att börjar med. Så småning om pratar även du "deras språk". :)

MartinMen banka aldrig på dem som startar andra trådar som inte passar dig! Bland 40k människor finns det alltid någon man gillar mer och "umgås" med dem i stället för de de inte trivs med!

Välkommen och hjälp till att få fotosidan till något bra!

Martin

Tack för konstruktiva svar, får väll försöka mig på dem igen.

Obs Observera jag kallade aldrig någon för nörd, jag är själv konstnörd värre men jag syftade mer på "trollen" som de kallas :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar