Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Apropå Rolleicord och sökare
- Trådstartare bjr
- Start datum
J. Patric
Aktiv medlem
De ljusstarka mattskivor som finns till de Rolleiflexer som tillverkas nu passar i storlek men de är lite tjockare, så sökaroptiken i Rolleicorden måste justeras.
Ett annat alternativ är en mattskiva från Maxwell Optics, som enligt många är de bästa på marknaden. De är dock dyra, och du får räkna med en tusenlapp inkl frakt.
http://www.mattclara.com/maxwell/
Sedan finns det förstås billigare alternativ som t.ex. den här mattskivan på amerikanska eBay:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=4702&item=7518646484
Ett annat alternativ är en mattskiva från Maxwell Optics, som enligt många är de bästa på marknaden. De är dock dyra, och du får räkna med en tusenlapp inkl frakt.
http://www.mattclara.com/maxwell/
Sedan finns det förstås billigare alternativ som t.ex. den här mattskivan på amerikanska eBay:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=4702&item=7518646484
J. Patric
Aktiv medlem
aleklint skrev:
Hur pass lätt är det att byta mattskiva själv?
Har en rolleiflex 3.5E som jag gärna skulle byta i.
Och det ser ju ganska lätt ut att byta den, men det som är lite pill med är väl kanske att få det rätt justerad så att fokuseringen stämmer. Hur gör man det?
Att byta själva mattskivan är ett lätt jobb.
Men om sökaroptiken ska justeras så blir det mer jobb. Först måste klädseln på fronten av, sedan ska fronten avmonteras. Sökaroptiken sitter med någon sorts låsning, som måste lossas. Därefter kan man skruva sökaroptiken in och ut till oändligt ligger exakt på mattskivan.
Jag har bara justerat sökaroptiken på Rolleicordkameror och tidiga Rolleiflexer. Skulle nog inte våga mig på att göra det med en senare modell som E. Skulle tippa att en reparatör tar 400 kr för en sådan justering.
Jag gjorde en sökning på "redleica1" som säljer mattskivor på eBay (se länken ovan), och fann i ett forum att en hade fått svaret att hans mattskivor är 1,3 mm tjocka
Nu hittar jag förstås inte min reservmattskiva så att jag kan mäta!
J. Patric
Aktiv medlem
Biber skrev:
Mattskivan i min Rolleiflex 3.5F är 1.50mm tjock, såvitt jag vet är det originalskivan som sitter i den. Det är antagligen samma tjocklek i 3.5E.
Är inte så säker på det eftersom det är helt olika mattskivor i de kamerorna.
J. Patric
Aktiv medlem
aleklint skrev:
Ok, så om dom är av samma tjocklek är det bara att byta och sen fota på som vanligt då?
Japp.
Hoppas du hittar reservmattskivan...
Slog av datorn och var på väg till sängs när jag kom på att leta i en viss låda. Hittade den.
Den är 1,3 millimeter, så mattskivorna som redleica1 säljer på eBay bör alltså fungera utan justering i en Rolleiflex E och Rolleicord V.
Vet inte hur bra den är, men de som köpt sådana verkar inte klaga. ca 300 kr med portot inräknat är det nog värt. Är själv lite sugen nu.
Senast ändrad:
J. Patric
Aktiv medlem
aleklint skrev:
Men det finns ingen risk att själva mattskivan hamnar i ett annat läge när man byter den då?
Nej, mattskivan hålls upp mot ramen i sökaren med hjälp av fjädring. Den kommer automatiskt i rätt läge. Det viktiga är bara att mattskivan har rätt tjocklek.
I F-modellerna ligger mattskivan istället ovanpå ramen, så att den matta sidan alltid hamnar i exakt läge även om skivan är någon tiondels millimeter tjockare eller tunnare.
brorgustav
Aktiv medlem
Yashica 124G
Jag har en Yashica 124G som jag skulle må bra av en ljusare mattskiva, vet någon om den har samma dimensioner som Rolleicord/flex?
Jag har en Yashica 124G som jag skulle må bra av en ljusare mattskiva, vet någon om den har samma dimensioner som Rolleicord/flex?
Urr
Aktiv medlem
Har just varit ute och tagit min första bilden med en Rolleicord V (i fullt dagsljus).
Sökarbilden är skarpare i mitten än på min tvåögda Zeiss Ikoflex. Ikoflexens sökarbilden är gråare. Det innebär att det är svårare att ställa skärpan på mattskivan på Ikoflexen.
Däremot är Rolleicordens sökarbild mörkare i kanterna. Jag har lite svårt att känna att jag har motivet under kontroll och avgränsa det..
På denna punkt är Ikoflexen bättre, Jag får intryck av att det är sökarluppen som är bättre tilltagen. Den täcker hela mattskivan och det med råge.
Jag undrar om inte ett byte av sökarlupp vore en förbättring.
Sökarbilden är skarpare i mitten än på min tvåögda Zeiss Ikoflex. Ikoflexens sökarbilden är gråare. Det innebär att det är svårare att ställa skärpan på mattskivan på Ikoflexen.
Däremot är Rolleicordens sökarbild mörkare i kanterna. Jag har lite svårt att känna att jag har motivet under kontroll och avgränsa det..
På denna punkt är Ikoflexen bättre, Jag får intryck av att det är sökarluppen som är bättre tilltagen. Den täcker hela mattskivan och det med råge.
Jag undrar om inte ett byte av sökarlupp vore en förbättring.
J. Patric
Aktiv medlem
Re: Yashica 124G
124G har väl en ljusstark mattskiva med fresnellins redan?
Om du vill ha en märkbar förbättring då, så blir det att köpa en dyr mattskiva typ Maxwells.
Jag var sugen på en Maxwellskiva till min 3,5F men originalskivan är faktiskt ljus nog. Ibland vill man bara "uppgradera" lite för att man vet att det finns bättre grejer, trots att det egentligen är onödigt.
brorgustav skrev:
124G har väl en ljusstark mattskiva med fresnellins redan?
Om du vill ha en märkbar förbättring då, så blir det att köpa en dyr mattskiva typ Maxwells.
Jag var sugen på en Maxwellskiva till min 3,5F men originalskivan är faktiskt ljus nog. Ibland vill man bara "uppgradera" lite för att man vet att det finns bättre grejer, trots att det egentligen är onödigt.
J. Patric
Aktiv medlem
Urban, sökaroptiken i en Rolleicord har en öppning på f:3,2, så sökaren är mörkare än i en Rolleiflex med f:2,8. Det var en skillnad som mellan natt och dag när jag satte i en ny rolleimattskiva med fresnellins i en Rolleicord.
Originalskivan är dock, som du säger, mycket skarp, och i en del fall skarpare än vissa fresnelmattskivor.
Rolleicord I och Ia har sökaroptik på f:4. De är nästan hopplösa att använda inomhus i dunkel eller utomhus när det skymmer. Ännu värre om spegeln är i dåligt skick. (försilvringen hade före ca 1950 ett lager skyddslack som gulnar med tiden). När jag har bytt spegel eller låtit försilvra om dem, så ökade konstrasten och ljustytkan med ca ett steg.
Originalskivan är dock, som du säger, mycket skarp, och i en del fall skarpare än vissa fresnelmattskivor.
Rolleicord I och Ia har sökaroptik på f:4. De är nästan hopplösa att använda inomhus i dunkel eller utomhus när det skymmer. Ännu värre om spegeln är i dåligt skick. (försilvringen hade före ca 1950 ett lager skyddslack som gulnar med tiden). När jag har bytt spegel eller låtit försilvra om dem, så ökade konstrasten och ljustytkan med ca ett steg.