Annons

Aperture 3 i nya App Store samma som "vanliga"?

Produkter
(logga in för att koppla)

anders2010

Medlem
Hej,
man noterar att Aperture 3 går för $79.99 i nya Mac App Store (lanserad idag), medan det normalt kostar typ $199.

Är det samma version? Någon som vet?

/Anders
 
Om jag klickar på Aperture i App store så står det att det redan är installerat på datorn, och eftersom jag har ett vanligt köpeaperture med kartong från en butik, så verkar det ju vara samma.
 
Det verkar som priserna på program i Appstore är generellt betydligt lägre än tidigare i Applestore.
Många program som man tidigare var tvungen att köpa som en svit t.ex. iWorks och iLife går nu att köpa som enskilda program och till lägre kostnad.
Många affärer blir nog nu sura för de kommer ha svårt att konkurrera men för oss konsumenter är det ju en fördel att man plockar bort marginalerna/kostnaden för en mängd mellanhänder och låter oss få ett billigare och ett enklare sätt att köpa program. Inte för att jag tror att de gör det för oss konsumenter utan för att det är bra för Apple Inc så är ju biverkan av åtgärden att vi också kan tjäna på det.
Så ja från igår så är många program till Macen ordentligt mycket billigare.
Undrar vad MIcrosoft sitter och muttrar om på sin kammare?
 
Tack för svar!
Jag har nu köpt det (599SEK) och kört lite. Förefaller vara samma som "vanliga". Inga konstigheter.

Nöjd!/Anders
 
Läste på någon blogg att varianten från appstore inte får användas för kommersiellt bruk men att det är enda skillnaden.
 
Läste på någon blogg att varianten från appstore inte får användas för kommersiellt bruk men att det är enda skillnaden.

Det stämmer inte. Det står inget om det i licensvillkoren i avtalet för Aperture. Iallfall inte om man skall jobba med stillbild. Det finns en begränsning i användarvillkoren att man inte får använda AVC-funktionaliteten för att framställa material för kommersiellt bruk.

Jag är faktiskt inte ens säker på att det går att koda filmer i H.264 innifrån Apetrure, så den paragrafen är väl närmast standard för alla programvaror som stödjer mpeg och inte direkt applicerbar i detta fallet.
 
Tack för svar!
Jag har nu köpt det (599SEK) och kört lite. Förefaller vara samma som "vanliga". Inga konstigheter.

Nöjd!/Anders
Det var trevligt att höra, ska nog beställa Aperture. Installeras det direkt, eller tankar du ner en installationsfil som du kan spara?

Och ja, App Store är ett steg i rätt riktning. Så här vill jag köpa program. Dö dvd-skivor, dö:)
 
Avtalsvillkoren är snårigt skrivna....

Läste på någon blogg att varianten från appstore inte får användas för kommersiellt bruk men att det är enda skillnaden.

Lusläser man Mac App Stores avtalsvillkor så verkar det nog inte vara så.

Det är detaljerat men snärjigt skrivet. Man har villkoren för musik, omslagsbilder för musik, ljudböcker, podcasts, iPhoneappar, den nya Mac-apparna, iTunes Store, Mac App Store, iBookstore i ett enda dokument.
Man gör det inte lätt för den som vill förstå...

Villkoren som gäller Mac App Store är nog de under "C".

Så här (det kursiva) står det under rubriken "ANVÄNDNINGSREGLER FÖR APP STORE-PRODUKTER ":

Första avsnittet verkar avse privatpersoner.

(i) Får du ladda ned och använda applikationer från Mac App Store (”Mac App Store-produkt”) för personligt, icke-kommersiellt bruk på Apples produkter som kör Mac OS X och som du äger eller kontrollerar (”Mac-produkt”).

Andra avsnittet avser företag (och utbildninginstutioner) och eftersom företag bara ägnar sig åt kommersiell verksamhet så måste det väl följaktligen vara OK med kommersiell användning av Mac App Store-produkten?

(ii) Om ni är ett rörelsedrivande företag eller en utbildningsinstitution, får ni ladda ned Mac App Store-produkter för användning av antingen (a) en enskild individ på varje Mac-produkt(er) som ni äger eller kontrollerar, eller (b) flera individer på en enskild, delad Mac-produkt som ni äger eller kontrollerar. Till exempel får en enskild anställd använda en Mac App Store-produkt både på den anställdes dator som är en Mac-produkt och dennes bärbara dator som är en Mac-produkt, eller så får flera studenter löpande använda Mac App Store-produkten på en enskild Mac-produkt som finns i ett resurscentrum eller ett bibliotek.

Villkoren är inte speciellt pedagogiskt skrivna, jag kan tänka mig att även en jurist kan ha problem med vilka villkor som avser vad,

Läser någon Appleanställd tråden så får ni gärna förklara.

Aperture 3 kostar 599:- i Mac App Store, hos DustinHome kostar samma program (men CD i kartong) 1.895:-.

/matlep hann före, han har rätt, utöver ovan så har Aperture specifika avtalsvillkor och där sägs inget (förutom om videokodning) om icke-kommersiell användning/
 
Programmen nstalleras nog direkt!

Installeras det direkt, eller tankar du ner en installationsfil som du kan spara?

Jag beställde att annat program (en liten texteditor för några tior) tidigare i kväll och det installerades direkt, det var klart innan jag fattade vad som hänt.

Man har m a o ingen fil man kan spara för framtiden. Hm, hur gör man då om man om man tvingats ominstallera burken och allt är borta? Kommer alla köpta program automatiskt igen via Mac App Store utan kostnad? Det står nog nånstans i allt det finstilta....
 
Jag beställde att annat program (en liten texteditor för några tior) tidigare i kväll och det installerades direkt, det var klart innan jag fattade vad som hänt.

Man har m a o ingen fil man kan spara för framtiden. Hm, hur gör man då om man om man tvingats ominstallera burken och allt är borta? Kommer alla köpta program automatiskt igen via Mac App Store utan kostnad? Det står nog nånstans i allt det finstilta....
Enligt FAQ kan man ladda ner appen så länge den finns där om man betalat för den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.