ANNONS
Annons

Användartester av objektiv på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

desktopmental

Aktiv medlem
Jag skulle gärna se att fotosidans recensioner på något vis även kunde innehålla testbilder från användare.
De skulle till exempel kunna kopplas till fotosidans användaromdömen av zoomobjektiv och fasta objektiv:
http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=10
http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=12

Det här är inget som alla klarar att göra, men det finnas helt klart många tekniskt duktiga fotografer här som säkert kan göra värdefulla tester av sin utrustning, och lägga upp resultaten här.

I den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=63285
finns en bra idé:
Varje testbild ska vara av en tjugokronorssedel i centrum av bilden, med angiven bländare, brännvidd och avstånd.

Det skulle väl då vara enkelt för vem som helst att jämföra sitt objektiv med andras testbilder, och även kunna jämföra mellan olika objektiv?

Det räcker ju att lägga upp ett utsnitt från varje bild på kanske 400x400 pixel i 100%.

Självklart kommer exponering, skärpeinställning, ljussättning, mm att variera något, men kan det inte vara användbart ändå?

Några enkla instruktioner om hur man gör egna testbilder ska naturligtvis finnas, typ:
# bilden ska innehålla en tjugokronorssedel (som ju har många fina detaljer och alla har en tillgänglig)
# jämn belysning
# ingen skärpepåverkande efterbehandling får förekomma, USM eller liknande
# balanserad exponering (kolla histogram)
# optimal skärpa, helst manuell
# kameran ska ha default inställningar för kontrast och uppskärpning
# inga filter får finnas monterade på objektivet, som uv-filter eller liknande
# exponeringstiden ska vara kortare än 1 / brännvidden, dvs med 200mm får den inte vara längre än 1/200 sekund.
# kameran ska vara monterad på stativ.
# kameran ska vara inställd på lägsta känslighet, t ex iso 100

Hur bilderna tagits ska självklart tydligt anges, typ:

# bländare: t ex 2.8
# avstånd från filmplan: "X meter/centimeter", eller "vid närgräns", eller "vid oändligt", osv
# modell av kamerahus
# inställt iso

Testerna ska kunna betygsättas och kommenteras för att enklare hitta tester av pålitliga testare.

Jag bor i Danmark - här finns inga Tjugor.

När det gäller optik och det numera utbredda användadet av digitalkameror tror jag inte en sådan test säger så mycket. För att den skall bli representativ måste alla testbilder tas med samma kamera som har samma bildbehandlingsinställningar varje gång och företrädesvis har hög upplösning - alternativt med analog kamera och samma typ av film. Vidare bör det vara samma ljusförhållanden och helst samma Tjuga också. Att sätta en superskarp glugg på min D70 (6Mpix) säger inte så mycket eftersom det finns begränsningar i kameran och upplösningen samt att den inbyggda bildbehandlingen (t ex skärpning) är olika för olika kameror.

Testbilder är viktigt, men jag ser hellre riktiga exempel från fältet än en standardiserad testbild gjord under kontrollerade former. Har tidigare föreslagit att det ska finnas en länk vid varje produkt - "Klicka här för alla bilder tagna på fotosidan med denna produkt" som söker fram dessa.

För standardiserade objektivtest kan man återigen titta in på www.photodo.com som har nyöppnat.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar