Annons

Använda mer än 6mpx även om man ska krympa bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

drax

Medlem
Jag har försökt söka efter svar på detta men lyckas inte så måste fråga här istället. Om jag tar bilder med 6 megapixlar och sen krymper dom 50% för det räcker till vanliga utskrifter och sparar lite mer plats. Får jag mer detaljer / bättre kvalite om jag använder max inställningen på 12 megapixlar och krymper dom till samma storlek som jag krymper 6 megapixel bilderna? Det låter kanske lite otydligt men vinner jag något på att köra max även om jag ändå tänker krympa dem till ~3 megapixel?
Tacksam för svar

När och hur krymper du? Sparar du till fil i något mellansteg? Sparar du till jpeg så kastar du en del kvalitet där.

Om man vet att man aldrig kommer att behöva mer information/större bild finns det förstås ingen anledning att spara ner större filer än man ska använda. Det är nog inte så ofta man är i den situationen, men kanske om man tar körkortsbilder eller produktbilder till en webbkatalog eller liknande.

Jag resonerade som Dig när jag började med digitalkamera men insåg snart att det ställde till problem och kör sedan dess enbart på högsta MP tal som kameran klarar och så får det bli mera på hårddisken men såna kan man köpa flera ;-)

Har alldeles på slutet har jag insett att min kamera hanterar RAW format vilket jag missat så nu blir det såna rakt av så slipper jag sitta med lång näsa när jag vill använda en bild till något annat än det från början tänkta!!

Så spar Dina bilder i fullformat eller RAW och sen en krympt kopia för vad den nu ska användas till, enda gången jag kör lågupplöst är när jag fotar för Webbpublicering och det är bilder som bara får användas till just det typ produktbilder för webbshopar.

My 2 Cent

Du vinner inget i skärpa om du fotar i 12 Mpix och krymper till 3 Mpix jämfört med att fota i 6 Mpix och krympa till 3 Mpix. Det var väl det som var din fråga ...

Jag tackar för alla tankegångar och snabba svar! Önskar er ett härligt 2009 med mycket fina bilder :)

Du vinner inget i skärpa om du fotar i 12 Mpix och krymper till 3 Mpix jämfört med att fota i 6 Mpix och krympa till 3 Mpix. Det var väl det som var din fråga ...

Så länge man antar att nerskalningen i kameran har en lika bra algoritm som man har i sitt favorit bildredigeringsprogram.

/Karl

Så länge man antar att nerskalningen i kameran har en lika bra algoritm som man har i sitt favorit bildredigeringsprogram.

/Karl

Det där var nytt för mig. Jag visste inte att algoritmer användes för nedskalning i kameran. jag trodde att man bara tog infon från ett mindre antal pixlar.

Kan någon konfirmera hur det verkligen ligger till?

Skulle den ta info från färre pixlar skulle nog bilden se rätt konstig ut. Jämför det med att köra nearest neighbor i photoshop när du skalar. Det ser helt enkelt inte bra ut (ta bara en titt på Nikon D90s filmade material).
Så nån slags filtrering använder den, typ bilinear eller nåt liknande. Så kör man 12mpix i kameran och skalar ner till 6mpix i Photoshop med bicubic sharpen så kommer det bli betydligt bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar