Annons

Använda DNG eller PEF?

Produkter
(logga in för att koppla)

mats77

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Har precis införskaffat mig en Pentax K10D. Den har stöd för två olika RAW-format; Adobe DNG och Pentax eget format PEF.

Vilket bör man använda? Är det DNG som kommer att gälla i framtiden? Vilket format använder ni som har denna kamera?

/Mats
 
mats77 skrev:
Hejsan!

Har precis införskaffat mig en Pentax K10D. Den har stöd för två olika RAW-format; Adobe DNG och Pentax eget format PEF.

Vilket bör man använda? Är det DNG som kommer att gälla i framtiden? Vilket format använder ni som har denna kamera?

/Mats

PEF är komprimerad och tar mindre plats. DNG ger lite bättre upplösning, iaf om den konverteras i PS med ACR.
 
papi, använder du ACR (samma som lightroom va?)?

när jag kör DNG i lightroom blir det verkligen HELT knasig vitbalans jämfört med jpeg (om man fotar raw+)
 
ESS skrev:
papi, använder du ACR (samma som lightroom va?)?

när jag kör DNG i lightroom blir det verkligen HELT knasig vitbalans jämfört med jpeg (om man fotar raw+)


Jag kör oftast med PEF i Photolab men DNG filerna konverterar jag i Photoshop.

Det verkar ju lite jobbigt att vitbalansen tolkas annorlunda i Lightroom.
 
Jo, rätt störigt men jag fotar inte i raw för tillfället...

En fuji S5 (med pentax-mount och IS i huset) vore rätt optimalt, den verkar ge väldigt grymma jpeg-filer om man vet hur man ska göra.
 
När det gäller vitbalans och raw-konverterare så skiljer dom sig åt när det gäller vitbalans till min Canon 5d medföljer två olika program från Canon som gör olika. Så att kamerans konvertering skiljer sig från LR är inte konstigt.

Att DNG är ett format som ska passa alla kameror oberoende av antalt bitar från sensorn så det kan vara så att den alltid använder 16-bit och då tar det lite mer plats än 12 eller 14.

----
Att avända jpg från kameran är att kasta bort information. Men har maninte tänkt att lägga tid på raw-konvertering och efterbehandling är det en god idé.
Raw - hem till digitala mörkrummet
jpg - 1-timmes framkallning, med rätt bilder så kan det visst bli tillräckligt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.