Annons

Använda blixt utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag ska fota en modevisning imorgon kväll och har lyckats låna en 430EX II (+bouncer) för ändamålet. Modevisningen kommer vara kring 21:00 så det har mest troligt börjat bli lite mörkt då. Jag har använt extern blixt tidigare men bara inomhus och i ETTL-läget. Tänkte börja köra lite mer manuellt den här gången. Jag har därför några funderingar:
Vad ska jag tänka på när man använder blixt ute? hur ska man vinkla blixten? folk säger ju att man ska undvika att blixten ska komma rakt mot personen, det fungerar ju om man är inne men ute? där finns ju inget tak man kan stutsa blixten mot :). Hur gör ni med synktid? 1:a ridån, 2:a ridån eller kort synktid? Annat som ni tycker kan vara värdefullt att veta?
 
Kort och koncist: Det handlar alltid om att göra den ljusa ytan så stor som möjligt och gärna efterlikna riktningen på ljuset från solens påverkan. Orsaken är att man vill minimera skuggorna och få en riktning på ljuset som påminner om solens.

Att sätta på en bouncer och vinkla upp blixthuvudet uppåt gör noll och ingenting om inte ljuset kan studsa mot något, tex utomhus med bar himmel. För er som tror annat så är det rätt enkelt att testa: Lys med en ficklampa uppåt en mörk kväll. Ljuset går rakt ut i rymden. Precis samma sak händer med blixljuset. Det händer dock att bilden kan verka bättre med bouncer riktad uppåt men det beror enbart på att blixtljuset blir svagare och balanseras bättre mot det befintliga ljuset. Givetvis hamnar lite av ljuset på motivet likväl då bouncern sprider ljuset åt alla håll men den framåtlysande ytan på en bouncer, riktad uppåt oftast är mindre än glaset på blixten

Försök att sätta blixten på stativ snett uppifrån och använda den trådlöst men om det inte går så kan man rikta den uppåt och montera på ett tillbehör som sprider ljuset framåt och gör ljusytan större/bredare.
 

Bilagor

  • 303798.jpg
    303798.jpg
    1.1 KB · Visningar: 407
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.