ANNONS
Annons

Antishake ljud

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Har egentligen aldrig brytt mig om det, men är det bara min D5D som det låter om när anti shake systemet jobbar? Det är främst vid längre slutartider som det blir ett väldigt påtagligt mekaniskt ljud. Konstruktionsfel eller skall det vara så?

Min låter också lite när AS-en jobbar. Så gjorde även min A2:a när jag hade den.
Om nån kamera låter mer eller mindre kan vi ju inte avgöra här i forumet, bara konstatera att AS:en ger ifrån sig ett visst ljud.
Om den funkar som den ska kan du säkert vara lugn.

Tack för det Jörgen! Då kan jag vara lugn :)

Hade varit jobbigt att lämna in kameran för reparation en vecka innan avresa till USA!

Jag här bara AS under långa slutartider(> ca 1s) och kraftiga rörelser. Så om ljudet hörs vid en given exponering så är det till att skaffa ett stativ, bilden är garanterat oskarp av skakningsoskärpa.

Nome Nescio skrev:
Jag här bara AS under långa slutartider(> ca 1s) och kraftiga rörelser.

..fast den låter säkert lika mycket vid låt oss säga 1/3s. Det är bara det att då hinner man inte uppfatta det bland andra ljud från spegeln
och slutaren.

js1 skrev:
..fast den låter säkert lika mycket vid låt oss säga 1/3s. Det är bara det att då hinner man inte uppfatta det bland andra ljud från spegeln
och slutaren.

Precis. Men om man hinner uppfatta ljudet så är det dags att plocka fram stativet.

Nome Nescio skrev:
Jag här bara AS under långa slutartider(> ca 1s) och kraftiga rörelser. Så om ljudet hörs vid en given exponering så är det till att skaffa ett stativ, bilden är garanterat oskarp av skakningsoskärpa.

Jag har alltid AS på. Finns det någon anledning till att inte ha det?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto