Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antika kameror !

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe K

Aktiv medlem
var ska man vända sig för att kunna uppskatta värdet i en antik kamera eller om den kan kallas antik.
Kameran det rör sig om är en AGFA Silette manuell i alla lägen men fungerar.

Finns en del böcker på bibioteket menen enkel grej är att bara slänga iväg en googlesökning. Är den värdefull kommer det garanterat stå om den. Ett annat tips är att söka på Ebay och se hur priserna ligger.
MVH Erik Å

Agfa Silette

Jag roar mej med att samla på en del fungerande "brukskameror" från 40-50 talet,och har också en del material som anger riktpriser för beg.Även om den fungerar så ska man betala max 400 kr för den.Men om man är samlare och inte har den förut,så är det ju du själv som avgör vad den är värd just för dej.Men säljare ska inte trissa upp priser, det kan finnas hundra tusentals av just den sorten och chanserna kommer nog tillbaka.

jag har funnit info om vilken kamera det är !

"
Agfa Silette I
Made in Germany. Frame around the Silette name and finder window indicate that this is a 1962 model. Color Agnar1:2.84/45 lens in Pronto 125 shutter.
"

innuti fann jag info om affären som sålde den

Berkö Foto
Götgatan 9
Sthlm - Sö
tele 425220
nr 1024

skoj å se sånt

yttligare information som aag finner intressant är att den modell jag har inte nödvändigtvis behöver vara från -62 utan kan vara äldre då silette modellen fanns redan -58 misstänker att den kan vara äldre då jag ännu inte funnit information om foto affären som sålde denna kamera.

Denna kamera är av enklare typ, och inte värd speciellt mycket. Från några tior till en hundralapp skulle jag gissa på.

Agnar var Agfas enklaste trelinsiga objektiv.

Hittade precis min fars gamla Agfa Silette (troligen inköpt -59). Rackarns vad tung den är! Tänkte ta och testa den nån helg snart.

Även om en kamera inte är värd någonting kan det vara kul... =)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar