Annons

Anti Shake funktionen , fungerar den bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis fått låna ett 70-210 och testade lite snabbt utomhus i det mörka Novembervädret.
ISO 100 gav f5,6 1/8 sek. Inte precis ideala förhållanden för handhållet 210mm (som motsvarar 315mm på min D5D). Då fick as:en visa vad den går för, så här blev det.

Första bilden utan AS.
 

Bilagor

  • as_off.jpg
    as_off.jpg
    50.6 KB · Visningar: 913
Och så en med AS on.
Med stativ hade det naturligtvis blivit ännu bättre men bilden är klart användbar.
 

Bilagor

  • as_on.jpg
    as_on.jpg
    54.9 KB · Visningar: 915
js1 skrev:
ISO 100 gav f5,6 1/8 sek.

Totalt offtopic så måste jag bara nämna en sak som kan vara bra att veta ang. D7D, antar att det även gäller D5D?

D7D är faktiskt ngt brusfriare vid 200 Asa än vid 100, detta beroende på att sensorn arbetar optimalt vid den känsligheten.

Skillnaden är minimal men man kan faktiskt, för enkelhetens skull, köra 200 Asa som standardinställning när man vill vara optimal.

100 Asa använder jag bara vid speciella tillfällen då en längre slutartid eller en större bländaröppning är önskvärd. Samtdigt så måste jag säga att skillnaden är mycket liten.

Detta gäller alltså 7D men jag antar att det även bör gälla 5D...

Bruskurvan klippt från Dpreview.com.

//Larsa
 

Bilagor

  • brus.jpg
    brus.jpg
    50.3 KB · Visningar: 879
.Z. skrev:
Skillnaden är minimal men man kan faktiskt, för enkelhetens skull, köra 200 Asa som standardinställning när man vill vara optimal.
Men visst är det så att ISO påverkar skärpan också. Att ju lägre ISO man använder ju skarpare blir bilden. Därför så borde det väl vara bättre att använda ISO100 när det är bra ljusförhållanden, där bruset inte spelar någon betydelse...
 
freolo skrev:
Men visst är det så att ISO påverkar skärpan också. Att ju lägre ISO man använder ju skarpare blir bilden. Därför så borde det väl vara bättre att använda ISO100 när det är bra ljusförhållanden, där bruset inte spelar någon betydelse...

Så bör det inte vara, utan bäst skärpa får du vid minsta möjliga brus.
 
Alltså, 'kostnaden' för det låga brusnivån som antyds i kurvan ovan, är väl just lite sämre skärpa?

Från bildtexten till samma diagram:

"The 7D has the visibly cleaner gray patch but it also appears to be losing some detail to its stronger noise reduction algorithms and drop off in automatic sharpening. The EOS 20D maintains good detail through to ISO 1600 where the 7D's image has become quite soft."

http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d/page18.asp

(ok, texten hör egentligen till stycket före, men ändå..)
 
Senast ändrad:
På D7D har du lägst brus & bästa skärpa vid 200 Asa där sensorn fungerar optimalt.

Att sedan D7D klår 20D i de högre regionerna beror på en hårdare behandling av bruset. Som Per skrev så blir detta på bekostnad av skärpa & detaljupplösning.

Man ska inte ta mitt inlägg som nån sorts tävling i brusfrihet, (D7D) eller skärpa (20D), utan vad jag menade var att sensorn fungerar som bäst vid 200 Asa. Titta på exempelvis D70 som använder samma sensor, där finns inte ens 200 Asa då Nikon skippat detta p.g.a. att sensorn är optimerad för 200 Asa (Pentax gör samma sak).

För egen del så tycker jag att detta är petitesser som kan granskas i crops & på bruskurvor men inte har så mycket med verklig fotografering att göra. Skillnaderna är mycket små men som sagt så finns det ingen anledning att gå under 200 Asa på D7D, i brushänseende alltså.

Fredrik: Håller med om att kurvan är mystisk då 100 Asa enligt den ger ungefär samma brus som 100. så är det inte...

//Larsa
 
Att bruset är mindre vid 200 & 400 än vid 100 beror på att det det är ett automatiskt brusfilter vid 200 och uppåt. Man förlorar tyvärr en hel del findetaljerna vilket man tydligt ser i jämförelsen mellan D7D och 20D. Jag har satt anti-noice till off i menyn, men jag vet inte riktigt vad den parametern gör. Vad jag dock vet är att brusreduceringen sker även på RAW-filerna.
 
Nome Nescio skrev:
Att bruset är mindre vid 200 & 400 än vid 100 beror på att det det är ett automatiskt brusfilter vid 200 och uppåt. Man förlorar tyvärr en hel del findetaljerna vilket man tydligt ser i jämförelsen mellan D7D och 20D. Jag har satt anti-noice till off i menyn, men jag vet inte riktigt vad den parametern gör. Vad jag dock vet är att brusreduceringen sker även på RAW-filerna.

Nej. Att bruset är lägre vid 200 än vid 100 beror på Sensorn (se mitt tidigare inlägg). Om det sen blir lägre vid 400 & 800 så beror det på reduceringen, nu blir det ju dock inte det & jag vet inte varför kurvan säger så?

//Larsa
 
Happ, då kanske man skall aktivera den igen. Finns det inga metoder för att stänga av brusreduseringen vid 200 och uppåt? Enl dpreviw så förlorar man lite i detaljrekedom, bruset kan man nog reducer bättre i en dator.
 
Nome Nescio skrev:
Happ, då kanske man skall aktivera den igen. Finns det inga metoder för att stänga av brusreduseringen vid 200 och uppåt? Enl dpreviw så förlorar man lite i detaljrekedom, bruset kan man nog reducer bättre i en dator.

Finns andra här på forumet som säkert kan förklara det tekniska i detta men så vitt jag förstår så hanterar (reducerar) alla DSLR bruset olika. Detta går inte att göra något åt.

För övrigt så tror jag att den detaljrikedom man förlorar mest märks på crops. Ok jag har ännu inte gjort större förstoringar än A4 men är hittills mycket nöjd & är inte mycket för att gräva i hur stor (liten) skillnaden hade blivit med en 20D.

Vill man dock vara säker på att få den absolut största detaljrikedomen som är möjlig i klassen så är det Canon som gäller.

//Larsa
 
Senast ändrad:
.Z. skrev:
Totalt offtopic......

D7D är faktiskt ngt brusfriare vid 200 Asa än vid 100, detta beroende på att sensorn arbetar optimalt vid den känsligheten.
//Larsa

Mkt Intressant.
Sånt här bara älskar jag att få veta. Ser med spänning fram emot Dpreviews motsvarande test av D5D men det finns väl ingen anledning att förvänta sig annorlunda resultat.
Att köra 200 som standard ger ju större rörelsefrihet på bländar/tidsinställningen.

Får bli lite stativtagningar och cropande i helgen för att utröna huruvida 100 eller 200 ger bäst detaljupplösning!
 
js1 skrev:
Mkt Intressant.
Sånt här bara älskar jag att få veta. Ser med spänning fram emot Dpreviews motsvarande test av D5D men det finns väl ingen anledning att förvänta sig annorlunda resultat.
Att köra 200 som standard ger ju större rörelsefrihet på bländar/tidsinställningen.

Får bli lite stativtagningar och cropande i helgen för att utröna huruvida 100 eller 200 ger bäst detaljupplösning!

Återkom gärna. Jag sköt kråkor på 3200 idag och där uppe brusar det friskt! :)
 
Jag fotar en del actionbilder och mig veterligen kan AS ej kompensera för rörelseoskärpa om objektet rör sig fort. Där är det bara korta slutartider som gäller.

Martin...
 
Det var ett j***a brus på puben jag kom ifrån nu, men jag hade trevligt ändå! Lev väl! Ser fram emot vad den här tråden om brus kommer att leda mot... God natt! //Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.