freolo
Aktiv medlem
Ja!sonofdad skrev:
..en brustablett idag måhända?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja!sonofdad skrev:
..en brustablett idag måhända?
millimeter skrev:
Återkom gärna. Jag sköt kråkor på 3200 idag och där uppe brusar det friskt!
KM har fokus-motorn monterad i kamerahuset. USM-motorer sitter i objektiven och finns därför inte på något objektiv som passar till KM. Hur snabb och tyst fokuseringen är med KMs motor jämfört med USM vet jag inte.Jayk skrev:
Tror att KM 5D är en riktigt bra kamera och skulle köpa den idag om det inte vore för att man går miste om USM på flera av Sigmas objektiv.
Någon som vet varför egentligen !??
js1 skrev:
Det stämmer faktiskt, annat var kanske inte att vänta heller med tanke på diagrammet på Dpreview.
Tog ett antal bilder med stativ och afff för att garantera förutsättningarna från bild till bild.
Det finns en viss skillnad mellan ISO100 och 200 till 200:s fördel. ISO200 är faktiskt något renare än ISO100. Skillnaden är liten men fullt synbar vid 100% crop. Enligt diagrammet skulle dessutom ISO400 och ISO800 ligga på samma brusnivå som ISO100. Det är det möjligt att de också gör, men här är detaljupplösningen ngt sämre. Förmodligen pga brusreduceringen i kameran. Skillnaden mellan 400 och 800 är inte stor, först vid 1200 tar brusnivån ett skutt.
I fortsättningen kommer min kamera att stå på ISO200 som grundinställning.
Det här tangerar förmodligen till värdelöst vetande men lite kul är det iallafall.
.Z. skrev:
"så blir man inte sådär konstig, som jag lätt blir när jag suttit med crops & sökt fel & brister"
js1 skrev:
Det senaste jag håller på att testa sönder och samman min kamera med är följande:
(eller ska jag hålla det för mig själv så jag inte startar nån ny hysteri...)
js1 skrev:
Du har ett zoomobjektiv. Sätt det på kortaste brännvidden. Låt det fokusera och låsa på ett objekt på ett par meters avstånd. Zooma in. Då upptäcker man att det inte var 100% i fokus.
js1 skrev:
Sen märker man att "avståndsområdet" där kameran indikerar fokus är mkt större (djupare) vid vidvinkel än inzoomat. Ett annat sätt att se det är att låta fokuseringen komma in från olika håll så att säga. Kommer det från närgränsen eller oändligt så låser kameran fokus på lite olika ställen. (nån som fattar?)
js1 skrev:
Bestämde mig så sent som igårkväll att sluta med den här testhysterin (fast det blir svårt) och ägna mig åt bilden istället.
.Z. skrev:
Jo det "var" i fokus men är det inte längre efter zoomningen.
Man kan inte förvänta sig att en zoom bibehåller skärpeinställningen vid zoomning. Vissa zoomar gör det (de kallas nåt speciellt som kanske nån annan minns) men i de flesta fall så förflyttas skärpan vid zoomning, fullt normalt alltså.
//Larsa
js1 skrev:
Hur mår Ani nu förtiden? Hur många exp är hon uppe i?
HDFS) (KGS skrev:
Edit: Jag har inte tagit en enda bild på insidan av objektivskyddet. Jag har inte gjort nån jämförelse mellan AS på och av. Jag bara testat lite olika ISO... börjar jag tillfriskna?
Jupp, fokusmotorn sitter i kamerahuset, som på de flesta kameror. Dock klarar inte de äldre AF-kamrorna av om motorn sitter i objektivet (som de gör i minoltas egna SSM-gluggar) så Sigma hade varit tvugna att göra två olika objektiv med minoltafattning för att inte "förlora" många potentiella minolta kunder. Det handlar inte om var AF-motorn sitter, utan om förmångan att köra med en i objektivet.Aton_ skrev:
KM har fokus-motorn monterad i kamerahuset. USM-motorer sitter i objektiven och finns därför inte på något objektiv som passar till KM. Hur snabb och tyst fokuseringen är med KMs motor jämfört med USM vet jag inte.