Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal exponeringar med A700

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
Min nyinköpta, men begagnade A700, nollställde på något sätt filräknandet. Det var väl jag som gjorde något när jag uppdaterade mjukvara eller formaterade minneskort eller nåt.

Nu till min fråga. Är det någon som vet om det går att plocka fram antal gjorda exponeringar ur kamerans minne på något sätt? Inte för att det är väldigt viktigt. Jag är bara nyfiken.

Nej, det tror jag inte du kan men du kan få kameran att fortsätta räkna där du var.

Ta en bild.
Tag ur minneskortet och stoppa in det i din kortläsare till datorn.
Döp om bilden till det nummer du vill att den ska ha.
Stoppa tillbaks kortet i kameran. Nu ska den fortsätta räkna från det numret.

Min nyinköpta, men begagnade A700, nollställde på något sätt filräknandet. Det var väl jag som gjorde något när jag uppdaterade mjukvara eller formaterade minneskort eller nåt.

Nu till min fråga. Är det någon som vet om det går att plocka fram antal gjorda exponeringar ur kamerans minne på något sätt? Inte för att det är väldigt viktigt. Jag är bara nyfiken.

Nikon har ett fält i metadata på varje bild som räknar från börja så att säga. Skulle inte förvåna mig om Sony har något likande.
Canon har det oxo fast inte på alla modeller om jag fattat det hela rätt.

Kollat i menyn Skiftnyckel 2 - Filnummer? "Serie" fortsätter räkna sekventiellt, "Nollställ" börjar om på noll varje gång.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto