Advertisement

Annons

Ansiktet blir inte bra

Produkter
(logga in för att koppla)

kgkb

Medlem
Hej, när jag tar porträtt utomhus så blir ansiktet för vitt tycker jag.
Tycker inte alls det blir bra heller fast jag redigerar med RAW!
Är det för jag brukar köra på ISO 400 tror ni vid porträtt?
Tycker det är lättare att få dem här blänkande ögonen vid iso 400.
Men jag vill få den perfekta bilden också.

Tacksamm för svar! / Kristoffer
 
nåt sånt här kanske?? tog mig frihet att ändra vitbalansen lite...
 

Bilagor

  • 20120827-b23002 (1).jpg
    20120827-b23002 (1).jpg
    22.7 KB · Visningar: 605
Hej, när jag tar porträtt utomhus så blir ansiktet för vitt tycker jag.
Tycker inte alls det blir bra heller fast jag redigerar med RAW!
Är det för jag brukar köra på ISO 400 tror ni vid porträtt?
Tycker det är lättare att få dem här blänkande ögonen vid iso 400.
Men jag vill få den perfekta bilden också.

Tacksamm för svar! / Kristoffer

Jag förstår inte hur du menar att iso talet skulle påverka. Fotograferar du manuellt och använder iso för att korrigera exponeringen? I så fall kan du ju lika gärna fota med säg iso 100, ändra slutartiden och få samma bild eller? Hur menar du?

Jag håller med tidigare talare om att fotografera med en annan (varmare) vitbalans, eller ändra den efteråt när du fotar i raw.
 
För att få reflexen är det ju smidigast att vända modellen så den får ljus i ögonen eller använda dig av en reflexskärm..förstår inte heller hur isot skulle påverka blänket när det är omgivningsljuset som ger en reflex i ögat.
är det en molning mulen dag, be modellen lyfta blicken en aning för att ljus ska komma in i ögonen, annars blir det lätt mörka ögon
 
Det med isot kanske bara är något jag fått för mig då?

Någon som är bra på DPP som kan kan förklara mer om vitbalans? ja vet att de står vit balans i programet. men förstår inte riktigt hur man ställer in den. Alltså det står ju bara

Auto
Daylight
shade


....
osv!
 
testa de olika lägena o se vilket som blir bäst. det är ju bara olika förinställningar... det borde ju finnas ett reglage där du själv kan bestämma färgtemperaturen i det program du använder??
vad kör du för program?
 
aaah, har noll koll på canon då jag kör nikon.

ja precis...testa att dra i spakarna där o se hur fotot förändras när du ändrar vitbalansen så ska du se att du hamnar rätt. testa allt lägga dig mellan 5500-6200, brukar bli hyffsat beroende på hur varma bilder man föredrar, 5500kelvin räknas som neutralt dagsljus
 
Okej, tack! skall prova lite, samt testa att köra med typ iso 150-200 så bilen inte blir allt för ljus!
 
Om du kör manuellt och ansiktet blir överexponerat (för ljust), så minskar du bara exponeringen lite. Det gör du antingen genom att blända ner nåt steg, eller genom att välja lite kortare slutartid.

Ex.: minska bländaren från t.ex. 1:5,6 till 1:8,0 eller slutartiden från t.ex. 1/250 till 1/500 så får du ett stegs mindre exponering. Gör du bådadera blir det förstås två steg lägre. Det är bara att prova lite tills det blir lagom.

Kör du i någon av P, A eller S lägena så har din kamera (förmodligen) en knapp för exponeringskompensation, där du kan öka eller minska denna.


Obs! Ifall du kör med manuell exponering och väljer dina inställningar genom att titta på vad exponeringsmätaren visar, så hjälper det INTE med att dra ner ISO:t. Då kommer nämligen mätaren att visa att du ska öka exponeringen motsvarande, och gör du det så får du tillbaka den överexponering som du försöker komma ifrån. Kanske kan vara detta som är problemet?
.
 
Det med isot kanske bara är något jag fått för mig då?

Någon som är bra på DPP som kan kan förklara mer om vitbalans? ja vet att de står vit balans i programet. men förstår inte riktigt hur man ställer in den. Alltså det står ju bara

Auto
Daylight
shade


....
osv!


Hej !

Jag förmodar att du använder Raw-format, allt blir
mycket enklare då.

Välj helst en fast vitbalans för det ljus du är i, utomhus sol, skugga eller moln,
det är inte avgörande, men förenklar.
Det går alldeles utmärkt att ändra senare om det blir fel.

Kör du på auto så blir det oftast bra, men i knepiga situationer så
får man problem, ex bland väldigt mycket grönsaker som din
lingonskog ex, då försöker km. göra ett bra val, men den fattar
inte att du är i en skog.

När du nu har bilden i dpp så ta pipetten på Raw-fliken
och klicka i nån neutral yta som du vill ha grå dvs nån
lämplig svart-grå-vit nyans, byxan, blänktet på nån knapp osv.

Sen kan man välja bildstil, Picture style,prova några olika,
det bestämmer hur grundinställningarna för att göra en
jpg eller tiff-fil som oftast är slutresultatet..

Dra sen lite i spakarna och prova.

Det är inte "farligt" att ändra i en Raw-fil, grunden
ändras inte, bara hur den visas eller processas ändras
och ändringarna sparas tilsammans medfilen.


Här en kursfilm, det finns flera avsnitt.
http://www.youtube.com/watch?v=kIqd1OTcWLQ


//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.