Annons

Ansiktet blir inte bra

Produkter
(logga in för att koppla)
Använder det för att få ljusare bilder...

Det känns väldigt bakvänt för mig. Gör istället som FlyerOne skriver och ändra bländare eller slutartid istället. Personligen är det nästan alltid slutartiden jag ändrar, eftersom jag vet vilken bländare jag vill ha för att få det skärpedjup jag eftersträvar.

Jag fotar nästan alltid vidöppet (f1,8 - f4 beroende på objektiv) för att jag vill ha ett kort skärpedjup på modellen och krämig bakgrund som är oskarp. För att få rätt exponering ändrar jag alltså slutartiden. Om slutartiden blir så lång att jag inte kan hålla kameran utan skakningsoskärpa ökar jag iso tills jag får den slutartid jag behöver. Annars låter jag alltid iso vara så lågt som möjligt.

Enda gången jag ändrar bländaren till säg f8 eller mindre är om jag fotar en grupp av människor eller ett landskap, där jag vill ha så mycket som möjligt skarpt.

(Allt jag har skrivit handlar naturigtvis om när jag fotograferar i befintligt ljus, som din bild. Om jag fotograferar i studio är det ngt helt annat)

/Jonas
 
Okej här är bilden redigerad och förminskad såklart.

http://www.ladda-upp.se/bilder/galnyxzbnokdu/

Ändra bara till en varmare ton i bilden.
Du har varit ute en mulen dag, då är dagsljuset kallt.
Normalt Dagsljus, solsken mitt på dagen, är ca 5000-5500 Kelvin,
Kallt dagsljus, mulet, kan vara ända upp mot 8000-10.000K
Varmt ljus ex från en glödlampa är ner mot 2000K
Isotalet påverkar inte utseendet på bilden, såvida du håller dig i spannet ca 100-800 iso.
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Och ifall du vill ha lite bling i ögonen så poppa upp blixten på kameran! Och man kan säkert ha ett vitt a4 papper framför blixten så borde du få mer liv i ögonen!

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.