Annons

Anonym pool

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Ang kommentarer - är det inte enklast att grundläget i poolen är att man inte ser andras kommentarer överhuvudtaget? För man kommer ju färgas av andras tyckande oavsett om man ser deras namn eller inte, mest anonym blir bilden utan vare sig fotografens namn eller andras kommentarer. Först när man själv skrivit ser man andras (eller möjligen via en länk, för den som inte vill kommentera - bara läsa).
Precis. Jag tycker också att Jannes förslag verkar både enkelt och effektivt.
Men inte bör man kunna trycka på nån länk! Då kommer säkert en del, halvt ofrivilligt, att klicka på den för att se andras kommentarer och sen i alla fall kommentera själva;-)
Jag tycker inte att man bör se nånting alls utom själva bilden innan man kommenterat. Sen när man lagt kommentaren så kan all den vanliga infon visas; utrustning, exif och fotografens egen kommentar om bilden.
Kommentaren får givetvis inte kunna editeras heller, för då börjar nog ryggdunkandet igen.
 
Jag avvaktade med detta lite; ville se om experimentet jag gjorde i Hård Kritik - texten om reglerna som man måste ta bort - skulle ge någon effekt. Här är de senaste kommentarerna i "Hård kritik"
http://www.fotosidan.se/gallery/comments.htm?folder=94

Men man kan nog konstatera att förmågan och/eller viljan att ge negativ kritik bland Fotosidans läsare är väldigt svår att locka fram.

Kanske är man rädd för att sticka ut hakan, men det är nog mycket i att det helt enkelt är svårt att inta en så pass kritisk hållning som fotografen vill. Jag har givit rätt "hård" kritik på senare tid, och har väl hört av någon som inte förstod vad jag tyckte var fel på bilden så att jag fick förtydliga mig, men absolut inga påhopp, hämndkommentarer eller så.

Min känsla är att det inte kommer bli skillnad på kommentererna om fotografen är känd eller inte, eller om man ser andras kommentarer eller inte - jag tycker jag ser mycket "rygdunk" (som en del kallar positiva kommentarer) även som första kommentar på en bild. Men vi kan gott prova.

Kan vi försöka spalta ner reglerna för poolen, så blir det enklare för mig att reda ut vad som skall göras:

- att bilden visas med enbart bild+rubrik
- endast de som kommenterat kan läsa kommentarer
- fotografen kan dock alltid se kommentarer
- mer?

Jag kan tyvärr inte stänga av den vanliga kommentarsredigeringen inom 15 minuter för denna pool, det är en gemensam regel som blir lit meckigt att förändra. Hur stor är risken för "försnällning" av egen kommentar när man får se andras? Är man så känslig för grupptrycket så har man nog inte skrivit en ärlig kommentar från början ens.
 
Det låter bra. Jag vet ju inte hur fega folk är, men man får väl hoppas att det inte editeras. Kan man göra så att det syns att kommentaren är editerad tro? Det skulle räcka långt.
 
Anonympool alternativ nr 1

Shooooot!

Vad väntar ni på?
Alternativ 1, ut på testbanan omgående.

taram ..... taram ..... taram ..... taram .. taram .............
 
Vilka vågar gå in i den poolen och kommentera? Man måste
vara väldigt säker på sin sakkunskap, ifall det skulle visa sig
att man kritiserat en "höjdarfotograf" med bättre kunskaper
än vad en själv har. Kan detta eventuellt ha en hämmande
effekt på viljan/modet att kommentera?

Förhoppningsvis har jag fel. Scenariot bara dök upp hos mig.
 
Är det inte just det som är finessen, rövslickeri försvåras och nedsabling av mindre namnkunniga blir oxå svårare.
Kanske en del "sanningar" kommer att uppenbaras, dvs en bra bild är en bra bild oavsett vem som lagt upp den på FS.
 
Jo, det är den önskvärda effekten. :)

Tänk om det blir väldigt tomt med kommentarer i
poolen pga att färre vågar sig in överhuvudtaget.
Det var så jag menade.
 
Beslut fattat om en provdrift, så det är i planerings- och utvecklingsfas. Men andra projekt har tyvärr ätit för mycket av min tid en senaste tiden...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.