Annons

Anonym pool

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att många inkl FS-crew är sugna på iden!
Jag tar och styr upp lite i tråden kring idéen. Jag vill inte att FS backar för att det är bökigt at införa eller liknande skäl från deras sida. Om poolen lyckas så är det lättare att övertyga dem att införa andra varianter, eller hur? Så låt oss börja med dess enklaste variant, dvs förslag 1. Vad säger ni om det här:

REGLER för ANONYM POOL:

1) Fotografen och kritikern är anonyma både före och efter att kritik har getts.
2) Endast betalande medlemmar.
3) Bilden får inte vara sökbar.
4) Inget tackande.
5) Man borde inte få skriva något alls till sin egen bild, genom att man är anonym så kan man ju lika väl fuska. Dock bör man kunna editera till bilden, tex om någon undrar om slutartid så kan man ju via album/edit skriva under bilden slutartid = 8 h eller så ;-)
6) Bilden får inte ha ram, signatur, man kan inte välja titel på bilden, eller andra saker som kopplar bilden till fotografen.

Någon nämnde att idioter skulle få möjlighet att dumpa in vilken bild som helst bara för att det är anonymt. Jag tycker följande:
a) för övrigt ska det vara exakt samma regler som övriga pooler, dvs bilder som upplevs kränkande mm ska kunna anmälas och FS tar bort dem.
b) Jag skulle anmäla berörda bilder om folk dumpade in porrbilder där.

IGEN: Jag vill att vi kommer igång med det här någongång och börjar någonstans. Jag förstår att många vill ha olika varianter, men jag tror det är lättast att börja i dess enklaste form! Lyckas det så kan vi fler liknande pooler.

Christer Lindh, om det finns tekniska saker som gör något av ovanstående för besvärligt, låt oss veta är du snäll.
 
Låter bra Sarah!

Punkten:

"Dock bör man kunna editera till bilden, tex om någon undrar om slutartid så kan man ju via album/edit skriva under bilden slutartid = 8 h eller så ;-)"

Kan man dock skippa för att hålla det så enkelt som möjligt. Grundtanken är ju att fotograferna ska få kritik & inte att vi andra ska fundera över tekniska saker.

//Larsa
 
Hur går det med kodknackeriet Christer? börjar bli lite sugen på att lägga upp bilder. Det är faktiskt min födelsedag idag. Snälla :)
 
.Z. skrev:
Kolla första inlägget så ser du förslagen på hur det är tänkt.
Ställer du krav på mitt minne och mig?:)
Skämt åsido så självklart så borde jag ju ha kommit ihåg, jag hade läst genom men när jag kom dit ner så var det helt borta.
Jag får skylla på tröttheten och försöka bättra mig.
 
Jag skulle jättegärna ladda upp bilder i en anonym pool för att få kritik på bilden, men vill absolut veta vem som kommenterat isf. samt att de jag kommenterar där ser att kommentaren kommer från mig. Vill alltså inte varken få eller ge anonyma kommentarer. Tror stenhårt på iden om anonym bilduppladdning men inte ett dugg på det där med anonyma kommentarer.

Skulle det inte vara smartare att göra separerade pooler om kommentarerna också ska vara anonyma? Så de som vill ladda upp anonymt gör det i en och de som vill kommentera anonymt gör det i en annan? Varför blanda allt i samma pool? Kanske fler med mig är intresserade av det ena men starkt mot det andra?

Jag kom från denna tråden där ännu en grej diskuteras ang. anonympoolen.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Jag skulle jättegärna ladda upp bilder i en anonym pool för att få kritik på bilden, men vill absolut veta vem som kommenterat isf. samt att de jag kommenterar där ser att kommentaren kommer från mig. Vill alltså inte varken få eller ge anonyma kommentarer. Tror stenhårt på iden om anonym bilduppladdning men inte ett dugg på det där med anonyma kommentarer.

Skulle det inte vara smartare att göra separerade pooler om kommentarerna också ska vara anonyma? Så de som vill ladda upp anonymt gör det i en och de som vill kommentera anonymt gör det i en annan? Varför blanda allt i samma pool? Kanske fler med mig är intresserade av det ena men starkt mot det andra?

Jag kom från denna tråden där ännu en grej diskuteras ang. anonympoolen.
Men nu förstår inte jag... hur anonymt blir det om du ser vem som skrivit en kommentar eller vem du kommenterar?

Dessutom förstår jag inte varför ni inte kan hålla er till en tråd i den här diskussionen? Det blir bara svårare och svårare att engagera sig.
 
Mats, jag tror du missuppfattar mig. Jag har inte startat andra tråden och jag hoppade hit just för snacket om anonympool. För att jag ser det meningslöst att snacka en pool i flera trådar. Det jag önskar i andra tråden är snarare något som rör alla bilder och inte en enstaka pool.

Vidare tillhör jag de som fått ganska många kommentarer (på alla bilder, när jag hade bilder här) trots att jag varken kommenterat megamycket eller röstfiskat själv. Namnet är ändrat med tiden, jag vet inte om det haft betydelse men jag skulle iaf ha uppskattat att kunna ladda upp anonymt för att se om det blev någon skillnad på kommentarerna. Om de blev mer konstruktiva i ett läge där andra inte såg namnet. För detta tror jag inte det krävs att kommentarerna är anonyma. Bara att betraktaren inte vet vem fotografen är. (Jag skulle gärna kommentera namnlösa bilder men fattar inte varför mitt namn skulle behöva döljas för att jag väljer att inte se fotografens)

Sen är jag inte mot en pool där de som tvärtom skulle vilja kommentera anonymt kan göra det, men jag förstår inte vaför jag måste kommentera namnlösa bilder anonymt eller få anonyma kommentarer på mina bara för att jag vill bli bedömd utan namn. Som jag ser det handlar det om två olika saker som inte nödvändigtvis behöver locka samma grupper.

Jag vill inte heller se vem jag kommenterar i alla pooler så självklart vill jag ha en anonympool..
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Mats, jag tror du missuppfattar mig. Jag har inte startat andra tråden och jag hoppade hit just för snacket om anonympool. För att jag ser det meningslöst att snacka en pool i flera trådar. Det jag önskar i andra tråden är snarare något som rör alla bilder och inte en enstaka pool.
...

Lotta: Min avslutning i förra meddelandet var nog inte riktat direkt till dig, men jag förstår nu att det kanske ser ut så. Det var bara en allmän klagan på att det börjar bli svårt att hänga med här på FS. Jag har varit medlem sedan augusti -01 och sett utvecklingen, och nu tycker att det börjar bli så in i hel..te krånglingt att hänga med bland alla trådar och pooler.

Jag tror att man MÅSTE börja fokusera på det som är det viktiga, dvs att man får konstruktiva och relevanta kommentarer på de bilder man önskar få det på. Och då gäller bara en sak... gör något så att fler VÅGAR ge sådana kommentarer. Gullepluttandet (ja, jag har nog gett sådana kommentarer också) försvinner visserligen, men är det verkligen bara sådana kommentarer vi vill ha?
 
Maxell skrev:
Jag tror att man MÅSTE börja fokusera på det som är det viktiga, dvs att man får konstruktiva och relevanta kommentarer på de bilder man önskar få det på. Och då gäller bara en sak... gör något så att fler VÅGAR ge sådana kommentarer. Gullepluttandet (ja, jag har nog gett sådana kommentarer också) försvinner visserligen, men är det verkligen bara sådana kommentarer vi vill ha?
Nu tror jag personligen att det nog finns andra bättre vägar som kan leda till bättre kommentarer egentligen, men även om jag tror det accepteterar jag så klart er som vill ha anonyma kommentarer också och om det skulle bli en sån pool..

Fast frågan om det bästa är att blanda anonyma bilder och anonyma kommentarer i samma pool eller om det kanske vore bättre med separata pooler för var sak kvarstår. Jag vet vad jag tycker. Jag är ju för att separera de olika grejerna. Är jag ensam om det?
 
Jag är för anonyma pooler - där fotografen är anonym. Kommentatorerna ska inte vara anonyma - det lockar till sig oseriösa kommentarer.

Men efter X antal dagar skulle kanske fotografen offentligöras? Efter dessa X antal dagar ska man givetvis inte kunna kommentera bilden längre.

Rent kodmässigt, så ser inte jag några större problem med att lösa något av detta. Bara kopiera lite filer, redigera koden i filerna och länka upp det hela. Inte gjort på en handvängning direkt, men inget jätteprojekt på något sett. Problemet är väl att komma fram till exakt hur en anonym pool ska fungera.

Endast betyg-sättning är jag helt emot. Ger man inte en kommentar, så ska man heller inte kunna ge betyg.

Jag tycker även att man sätter en begränsning på hur många bilder man får ladda upp. Kanske en bild per X dagar, där X är samma som X ovan.

Det bästa vore nog ändå att göra om det befintliga systemet till att låta bilduppladdaren välja hurovida bilden ska vara anonym eller inte. Sen kan man ha en egen länk som visar enbart anonyma bilder, men man borde ha möjlighet att lägga in anonyma bilder i valfri pool. Kräver förstås lite större omarbetning av den befintliga koden, men det är inget NASA-projekt.

Som sagt... Kruxet är väl att komma fram till exakt hur det hela ska se ut. Sen får kodknackaren blåsa bort dammet från tangentbordet och sätta igång :)
 
Att vissa fotografers bilder får många kommentarer tror jag till viss del beror på att man kan bevaka nya bilder från en viss fotograf.

De mer kända/duktiga fotograferna har ju ett gäng "beundrare" som direkt får mail när en bild kommer upp, och bilden får då snabbt många kommentarer.

Detta skulle inte avhjälpas med en anonympool alls, enda är väl att stänga av möjligheten att bevaka - vilket känns radikalt....

Och om man har möjligheten att själv välja om bilden skall vara anonym, hur tror ni de duktiga fotograferna kommer välja - de som idag får många kommentarer, och vill fortsätta få det? Min misstanke är ju att det är just deras bilder som borde publiceras anonymt - om syftet är att jämna ut fördelningen av kommentarer. Eller?
 
clindh skrev:
Att vissa fotografers bilder får många kommentarer tror jag till viss del beror på att man kan bevaka nya bilder från en viss fotograf.

De mer kända/duktiga fotograferna har ju ett gäng "beundrare" som direkt får mail när en bild kommer upp, och bilden får då snabbt många kommentarer.

Detta skulle inte avhjälpas med en anonympool alls, enda är väl att stänga av möjligheten att bevaka - vilket känns radikalt....

Och om man har möjligheten att själv välja om bilden skall vara anonym, hur tror ni de duktiga fotograferna kommer välja - de som idag får många kommentarer, och vill fortsätta få det? Min misstanke är ju att det är just deras bilder som borde publiceras anonymt - om syftet är att jämna ut fördelningen av kommentarer. Eller?

Det ligger något i det du säger, "De mer kända/duktiga fotograferna" skulle nog säkert fortsätta publicera sina bilder och fortsättningsvis få sina kommentarer. Men till 100% vet vi inte? Om man väljer att publicera bilden i en anonym-pool, skulle bevakningsmailet också kunna utformas att den publicerats i just denna pool. Man kanske dessutom skulle kunde slumpa ordningen de publiceras i? Vem vet, "De mer kända/duktiga fotograferna" kanske skulle se det som en utmaning att få lika bra/fina kommentarer om den ligger anonymt?
 
Imorgon är det ett år sedan den här tråden skapades. Vad hände egentligen?

clindh skrev:
De mer kända/duktiga fotograferna har ju ett gäng "beundrare" som direkt får mail när en bild kommer upp, och bilden får då snabbt många kommentarer.

Detta skulle inte avhjälpas med en anonympool alls, enda är väl att stänga av möjligheten att bevaka - vilket känns radikalt....
De bilder som publiceras i en eventuell anonym pool kan ju förstås inte ligga i ett publikt album, och bör då heller inte kunna bevakas. Då är det inte nåt problem.

Och om man har möjligheten att själv välja om bilden skall vara anonym, hur tror ni de duktiga fotograferna kommer välja - de som idag får många kommentarer, och vill fortsätta få det? Min misstanke är ju att det är just deras bilder som borde publiceras anonymt - om syftet är att jämna ut fördelningen av kommentarer. Eller?
Tja, är fotosidan bara till för de duktiga fotograferna?


Det där med anonymiteten hos den som kommenterar är förstås ett problem. Det kommer att hagla glåpord och moralisk propaganda över den som lägger upp en lättklädd bild t ex. En lösning är att både fotograf OCH kommentator visas efter låt säga 10 dagar. Eller så är kommentarerna bara synliga för fotografen. Då kan denne också kontakta den som kommenterat om man som fotograf vill tacka eller svara på kommentaren, eller för den delen ge sig tillkänna.

Edit: Eller så kan man som fotograf själv välja när man vill flytta över bilden till ett publikt album, och då visas raskt vem man själv och kommentatorerna är. Det kanske vore ganska enkelt att ordna dessutom? Bilderna kan ju ligga kvar i poolen till och med. Eller så kanske man inte ens behöver en speciell pool då, utan om man lägger en bild i vilken pool som helst från ett icke publikt album så blir den anonym.

Edit2: Hur det än går till så menar jag att fotografen bör kunna se vem som kommenterat genom att själv ge sig tillkänna.
 
Senast ändrad:
Makten skrev:
Imorgon är det ett år sedan den här tråden skapades. Vad hände egentligen?
Ingenting, som bekant. Vi är fortfarande väldigt ambivalenta till detta med anonymitet och har inte fattat beslut om vi skall implementera det och isåfall hur. Kalla oss gärna sega, eller försiktiga...

Det finns olika förväntningar på vad en anonym pool/helt anonyma bilder skall ge. Visst kan man testa med en ny pool med lite speciella regler, och inte införa några andra förändringar runt bevakningar, senaste kommentarslistor etc där man idag kan se vem som plåtat. Det blir då en pool vid sidan av de andra, för de som vill prova på om kommentarer skrivs annorlunda om man inte vet vilken fotograf det är.

En anonym pool löser dock inte det problem som oftast tas upp; ojämn fördelning av kommentarer/inga kommentarer alls. Man skall inte ha den förhoppningen - för det krävs en mer genomgripande förändring av teknik och beteenden.
De bilder som publiceras i en eventuell anonym pool kan ju förstås inte ligga i ett publikt album, och bör då heller inte kunna bevakas. Då är det inte nåt problem.
Jo för vi har idag en bevakning "Nya bilder av XXX" - du får ett mail så fort XXX lagt upp en ny publik bild (oavsett om den är i pool eller ej). Så även om en anonympool finns och bilden senare läggs där har mailet redan gått ut, och bilden kommer att ha kommenterats "identifierad". (Anonympoolen skall dock inte visa kommentarer utanför poolen isåfall)

Finns "Anonym"-flaggan per bild istället för att det är en speciell pool är det inget problem dock, bevakningen kan då strunta i sådana bilder. Men det är en klart mer genomgripande förändring, och anonymflaggan skall påverka all bildvisning, bilden skall inte synas i ens egna album ens. Det är denna "utökade lösning" vi inte kunnat bestämma oss för, men det är den som verkligen skulle kunna ge resultat.
Tja, är fotosidan bara till för de duktiga fotograferna?
Nej naturligtvis inte. Men ett av skälen till att man vill testa anonym bilduppläggning är att kommenterarer skall spridas ut mer jämt. Som bekant får ju de duktiga/kända mer kommentarer per bild än andra.

Till stor del beror detta på att många bevakar sina favoritfotografer och kommenterar en ny bild direkt då den läggs in. Så när det gäller försöken att sprida ut kommentarer på fler bilder är detta med fotografbevakning en faktor att beakta - om nu det är en förhoppning på anonym pool dvs.

Ang anonyma kommentarer så förstår jag inte vad det skulle förändra/förbättra? Det är ett annat mål gissar jag - att man skall våga vara ärligare i sin kritik. Men isåfall måste den ju förbli anonym...?

För att renodla vad förväntningen är på detta med anonymitet - kan ni hålla med om att ett experiment med anonym pool är bara till för att se om man kan få kommentarer på en bild att vara mindre präglade av vem fotografen är. Håller ni med?
 
clindh skrev:
Det finns olika förväntningar på vad en anonym pool/helt anonyma bilder skall ge. Visst kan man testa med en ny pool med lite speciella regler, och inte införa några andra förändringar runt bevakningar, senaste kommentarslistor etc där man idag kan se vem som plåtat. Det blir då en pool vid sidan av de andra, för de som vill prova på om kommentarer skrivs annorlunda om man inte vet vilken fotograf det är.
Testa är nog den enda metoden. Det är omöjligt att veta hur det kommer funka, så det är väl bara att ta bort den om det inte blir bra.

Jo för vi har idag en bevakning "Nya bilder av XXX" - du får ett mail så fort XXX lagt upp en ny publik bild (oavsett om den är i pool eller ej). Så även om en anonympool finns och bilden senare läggs där har mailet redan gått ut, och bilden kommer att ha kommenterats "identifierad". (Anonympoolen skall dock inte visa kommentarer utanför poolen isåfall)
Men om bilden INTE är publik då? Då får man väl inget bevakningsmeddelande antar jag?

Finns "Anonym"-flaggan per bild istället för att det är en speciell pool är det inget problem dock, bevakningen kan då strunta i sådana bilder. Men det är en klart mer genomgripande förändring, och anonymflaggan skall påverka all bildvisning, bilden skall inte synas i ens egna album ens. Det är denna "utökade lösning" vi inte kunnat bestämma oss för, men det är den som verkligen skulle kunna ge resultat.
Man kan väl testa en enklare variant först, för att se om det ens är lönt?

Nej naturligtvis inte. Men ett av skälen till att man vill testa anonym bilduppläggning är att kommenterarer skall spridas ut mer jämt. Som bekant får ju de duktiga/kända mer kommentarer per bild än andra.

Till stor del beror detta på att många bevakar sina favoritfotografer och kommenterar en ny bild direkt då den läggs in. Så när det gäller försöken att sprida ut kommentarer på fler bilder är detta med fotografbevakning en faktor att beakta - om nu det är en förhoppning på anonym pool dvs.
Man kan ju också tänka sig att det bara blir ett extra tillskott av kommentarer. Jag vet ju inte hur andra tänker, men man kvoterar ju inte direkt hur mycket man ska tycka per dag;-)

Ang anonyma kommentarer så förstår jag inte vad det skulle förändra/förbättra? Det är ett annat mål gissar jag - att man skall våga vara ärligare i sin kritik. Men isåfall måste den ju förbli anonym...?
Kanske det. Men då riskerar man istället onödigt bittra kommentarer tror jag. Om man är anonym tills fotografen väljer att visa sig borde det bli lite mer balans. En fotograf som får skit för en bild lär inte ge sig till känna (eftersom bilden ju var dålig), och får då heller inte reda på vilka som gav skit;-)
Jag vet inte, det kanske är för komplicerat?

För att renodla vad förväntningen är på detta med anonymitet - kan ni hålla med om att ett experiment med anonym pool är bara till för att se om man kan få kommentarer på en bild att vara mindre präglade av vem fotografen är. Håller ni med?
Nja, inte bara. Jag tror att kommentarerna blir av annan art också, men bara om man kan kommentera anonymt förstås. En del tycker nog nämligen att det är lite läskigt att kommentera nån som är mycket bättre än en själv, vilket man ju ändå kan se hos bilden, om den är bra.

En enkel grej vore kanske att man inte ser vem som tagit bilden förrän man lagt kommentaren.
 
Jag tror fortfarande att en anonym pool är bra.
För fotografen ger det möjlighet att få kommentarer bara utgående från bilden, inte utifrån vem man är. För den som kommenterar kan det också vara givande att formulera sin kritik enbart utgående från bilden.

För att minska risken att oseriösa kommentarer skrivs i skydd av anonymitet kan fotografen och kommentatören göras synliga för varandra när kommentaren skrivits.

Mitt förslag:
På bilder som man ej kommenterat ser man inte fotografens namn, och inte heller andra kommentarer på bilden. När medlem x kommenterat bilden får medlem x se fotografens namn och alla övriga kommentarer med kommentatörernas namn.
Fotografen ser alltid alla kommentarer med kommentatörernas namn.

Bildbevakningar skall inte fungera för bilder som skall ligga i en anonym pool, det innebär antagligen att fotografen redan då bilden laddas upp i ett eget album måste välja om bilden skall kunna vara anonym.
 
Senast ändrad:
Makten skrev:
Jag tror att kommentarerna blir av annan art också, men bara om man kan kommentera anonymt förstås. En del tycker nog nämligen att det är lite läskigt att kommentera nån som är mycket bättre än en själv, vilket man ju ändå kan se hos bilden, om den är bra.
Att "täta" systemet så att en kommentar kan förbli helt anonym jämnt är för pyssligt; det finns en hel del kommentarslistor, bevakningar mm som då måste byggas om.

Det leder också till administrativa konsekvenser i form av påhopp odyl - sådant har vi nu också, men är enklare att reda ut när man kan prata med båda parter som om dom vet om varandras identitet. Så helt anonym kommentering kommer vi knappast införa - det är knepigt att införa viss anonymitet på en i övrigt icke-anonym sajt.

Nå, att man kan publicera en bild anonymt för att inte färga kommentarerna är jag helt med på, och det är lätt att få till på prov genom att införa en anonym pool där man kan lägga bilder.

Ang kommentarer - är det inte enklast att grundläget i poolen är att man inte ser andras kommentarer överhuvudtaget? För man kommer ju färgas av andras tyckande oavsett om man ser deras namn eller inte, mest anonym blir bilden utan vare sig fotografens namn eller andras kommentarer. Först när man själv skrivit ser man andras (eller möjligen via en länk, för den som inte vill kommentera - bara läsa).
 
Denna funktion har jag efterfrågat länge. Det är alldeles för mycket ryggdunkanden, klubbar för inbördes beundran och fjäsk-kommentarer.
Vill man ha (om man nu vågar) ha ärlig kritik på sina bilder så kräver det att bilden är anonym. Skit i vilken kamera, objektiv eller fotograf som tagit bilden. Det är bilden som ska bedömmas.
Efter tex en vecka så bör anonymiteten tas bort.
 
Arleklint skrev:
Mitt förslag:
På bilder som man ej kommenterat ser man inte fotografens namn, och inte heller andra kommentarer på bilden. När medlem x kommenterat bilden får medlem x se fotografens namn och alla övriga kommentarer med kommentatörernas namn.
Fotografen ser alltid alla kommentarer med kommentatörernas namn.

Bildbevakningar skall inte fungera för bilder som skall ligga i en anonym pool, det innebär antagligen att fotografen redan då bilden laddas upp i ett eget album måste välja om bilden skall kunna vara anonym.

Detta tycker jag är ett klockrent förslag!

/Fredric
 
donna skrev:
FÖRSLAG OM HUR ANONYMA POOLER BÖR SE UT
LÄS FÖRST:
Dags att skriva förslag. Jag vill ha konstruktiva rader här. Gillar DU inte tanken på något sätt? Det är helt OK, skapa en tråd mot anonyma pooler men inte här!
Gillar DU iden? Bra, skriv dina tankar om hur den bör vara. Är vi tillräckligt många så finns det hopp att FS inför det. Tanken är att bilden ges större utrymme utan att man tar hänsyn till vem fotografen är. De som publicerar sina bilder i anonym pool är personer som är less på ryggdunkande, bara ge positiva och intetsägande ord, de vill verkligen veta vad folk tycker om deras bild.



Att se på anonyma bilder är som att lyssna på musik och att inte försöka känna igen sångaren eller musikern.

Kanske är jag rigid. Men det första jag reagerar på är uppmaningen till ryggdunk: Tyck som jag eller håll er till andra trådar.
Och om man verkligen vill veta vad folk tycker om ens bilder så verkar det ganska naivt att tro på att en anonym pool löser problemen.

En anonym pool kan vara kul som experiment om kodknäckarna och administratören "orkar" hålla i det hela.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.