janc skrev:
Två funderingar kring detta....
- Kan man vara en bra fotograf utan att kunna hantera "hela kedjan"? (Blir det inte som en elektriker som kan dra kabel men inte koppla en strömbrytare..?)
- Hur får du in traditionellt svart/vitt fotografi i ditt resonemang? Är det per definition "icke-forografier" ?
Jo, det är just det jag säger. Man kan vara en helt otroligt bra fotograf som tar dunderbilder utan att ha en aning om hur man efterbehandlar i datorn, men du kan även vara en bra fotograf som kanske till stor del använder datorn för att få fram andra egenskaper i bilden som kanske inte är möjligt på annat sätt. Men för folk som lär sig är det viktigt att veta hur bilden är framställd och om den är efterbehandlad, ett montage eller retusherad.
Men oavsätt vad bilden är så blir inte bilden sämmre, det är bara det att man som ny fotograf lätt blir lurad. Som jag sade blev jag besviken på dem jag såg upp till som fotografer, jag trode att deras bilder var tagna med en kamera, men sedan visade det sig att de hade efterbehandlat bilderna ganska kraftigt med datorn och ränsat bort brus och färg justerat bilden mm. Jag blev mest besviken på att de inte talade om att de använt datorn och där med lurat mig att jag var en sämre fotograf, men sedan når jag såg en orginal bild insåg jag att jag faktiskt inte var så dålig som jag själv trodde.
Men jag är kritiker, men utgå nu inte ifrån att kritiker betyder att man tycker illa om allt, det betyder mer att jag påpekar saker och säger vad jag tycker om dem.
Som fotograf anser jag att ett foto skall vara gjort med en kamera och inte med en dator och ju bättre du kan hantera kameran desto bättre fotograf är du. Det är den simpla sanningen som många vill blunda för av någon anledning. Kan du inte fotografera så är du en dålig eller sämmre fotograf och fotograferar du överhuvud taget inte så är du äns inte fotograf. Detta kan väll inte vara så svårt att förstå?
Ett ta ett fofografi är att med en ardoning fånga det ljus som objekt reflekterar på sådant sätt att en bild skapas av verkligheten. Skapar du bilden i datorn är detta inget fotografi utan enbart en bild. Denna sanning kan väll heller inte vara så svår att förstå (Några få ordvrängare vill nu få det till att en digitalkamera inte är en kamera utan en dator och där med tro att de har ett retoriskt övertag. Men de borde åter fundera på vad fotografering innebär).
Om du använder delar av fotografier för att göra en bild så kallas detta för fotomontage eller alternativt collage. Du kan själv ha fotograferat dessa bilder och du kan vara en bra fotograf, men slutresultatet kommer alltid att vara ett fotomontage och inte "ett" fotografi. Varför skall man motsäga detta faktum?
Tar du en bild med den anordningen som kallas för kamera, så fotograferar du. Men ändrar du bilden efter det att din fotoanordning (tex Canon 300D) tagit bilden så efterbehandlar du den. Detta kan du göra för att uppnå en större realism eller för att kameran kanske inte riktigt återgav färger på ett korrekt sätt. Men varför man än gör det så kallas detta för att efterbehandla bilden och det är ganska vanligt att man gör det då det är svårt att få en bild rätt exponerad på alla ställen. Varför då dölja detta faktum att man efterbehandlat eller efterbelyst en bild? Varför dölja att man har ränsart bort brus och varför dölja att man korrigerat färger?
Vissa fotografer kanske inte är värdens bästa fotografer och det är få fotografer som är i värdsklass, men det betyder inte att de tar eller gör dåliga bilder.
Ett exempel:
En man som var en mycket dålig fotograf skulle ut och resa, men folk ville att han skulle ta bilder på sin resa så att alla skulle få se vart han hade vart. Inte nog med att han var en dålig fotograf så gjorde hans kläder att han inte kunde hålla i kameran eller äns titta igenom den.
Men några visa män kompå att montera en mycket bra kamera på magen på denna man och sedan begränsa antalet instälningar till tre så att han lättare kunde sköta kameran.
Nu åkte han iväg och tog massor med bilder på ett ungefär tan att egentligen vara helt säker på vad han syslade med. Men väl hemma märkte man att vissa bilder var unika och i värdsklass trots att denna herre inte kunde fotografera.
Nu kommer frågorna:
1 Är han en bra eller dålig fotograf?
2 Är han en bra fotograf för att några bilder blev bra?
3 Är det strunt samma om han är bra eller dålig så länge bilderna blev bra?
4 Skulle det inte vara av intressa att veta vilka instälningar expertena hade valt haö att få fram så bra bilder?
5 Vem är det som skall få äran för att dessa bilder blev så bra?