Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ange omanipulerad/manipulerad ska vara ett krav!

Produkter
(logga in för att koppla)
cw-op skrev:
Jim Engström;
"Hade jag vetat detta från början hade jag inte tyckt att bilderna jag gilade var sämre, men jag hade nog haft en annan syn på vilka jag skulle anse som bra eller bättre fotografer."

Hej Jim!
Kan du ge exempel på några bra/bättre kända fotografer som inte "manipulerar" sina bilder, några som klockrent och utan tvekan skulle platsa i poolen för omanipulerat? Mvh JANNE

Nu är du uppe i det blå å seglar, Jim! Bokstavligt talat.
Inte ofta man behöver citera sig själv men ...
Var det så svårt att få fram några bilder från erkänt bra fotografer = Folk som gjort sig kända som just duktiga fotografer vilkas bilder skulle platsa i direktfrånkameranavdelningen? Jag väntar ... JANNE
 
Senast ändrad:
Med andra ord: För att kunna förstå def. så tycker jag att man måste bestämma om det handlar om att återge verkligheten (så nära som möjligt) eller om det handlar om att inte i efterhand, efter fotoögonblicket, göra korrigeringar.
 
janc skrev:
Bra att du har kul men ditt svar är inte ett dugg klargörande.

Jag kan ställa upp kameran i förstret, på programautomatik, och låta den ta t.ex en bild var 10:e minut hela dagen. Anta att några av bilderna blir kanonbra både vad gäller innehåll, komposition och exponering. Gör det mig till en skicklig fotograf? Det exemplet är tydligare än din resenär eftersom fotografen i detta fall inte ens är fysiskt närvarande och den slump du gav en roll i ditt exempel här styr helt och hållet.

Men ditt exempel är kanske inte så konstruerat som du tror. Det finns ett antal situationer där fotografen fotograferar utan att kunna titta i kameran. Att då ha en känsla för hur bilden kommer att bli är givetvis ett utslag av yrkesskicklighet hos fotografen. På samma sätt är det ett uttryck av fotografens yrkesskicklighet att veta att bilden kommer att behöva en efterbelysning eller skuggning p.g.a. ljusförhållandet och anpassa sin exponering efter det.
Först måste vi klargöra nått jag är tex inte en bagare bara för att jag ibland bakar bröd och folk som bara ibland fotograferar är egentligen inte fotografer.

OBS: Nu kommer ordvrängare att få extas och ni kan räkna med att detta inlägg knappast kommer att passera obemärkt.

Vi alltså lära oss att skilja på fotografer och fotografer samt hur man kan fotografera för att få fram en bild och vad som gör en bild bra eller dålig och även vad som är en bra och en dålig fotograf.

Först måste vi förstå att man i denna diskussion kallar alla som äger eller använder en kamera för fotograf och det kan förvirra lite. Men man skulle få mycket skit om man kallade vissa som fotograferar för klantskaft eller råsopor.

Kan man då sätta upp någon slags regel för vad en fotograf är? Nja, det kan man inte men de flesta håller nog med om att en fotograf skall kunna hantera och förstå en kamera och att man inte kan kalla sig fotograf bara för att man har en mobiltelefon med en inbyggd kamera eller webbkamera hemma. Inte heller kallar man en stolpe för fotograf bara för att man monterar en övervakningskamera på den och plösligt inser man snart att bra bilder kan bli tagna utan hjälp av en fotograf… Ahhhh!

Sedan finns det bra fotografer. De kan hantera kameran till fulländning och de förstår tekniken i den och kan även hantera den utan problem; men de kan inte ta bra bilder för det. För trots man kan tekniken är det nått som saknas och det är det konstärliga seendet.

Det finns folk som är konstnärliga och fotograferar utan att kunna hantera kameran. Deras bilder ser ofta ut som skit även man kan se tanken bakom bilden. Dessa brukar kalla det för experimentell fotografering och man måste håla med för att inte få skit för det.

Kan man nu blanda dessa för att få nått man kan kalla för en bra fotograf? Jo, det kan man nog. En person med god kunskap om hur en kamera fungerar och dess teknik och som kan använda detta i harmoni med sitt bildseesnd för att skapa bilder som kameran har möjlighet att göra. Dessa personer anser att kameran är det ultimata verktyget och vill göra så mycket som möjligt med det.

Finns det dåliga fotografer? Jajamensan, det finns det och i överflöd. Men shhhh! Sånt skall man inte tala högt om; de är experimentella fotografe…
Hur kam man då avslöja en dålig fotograf? Ja, först är knappast någon av bilderna de tagit tilltalande i någon estetisk form, de är oskarpa på de ställen där man tycker det borde finnas skärpa och man frågar ofta frågan ”Öh, det är en fin bild, men vad föreställer den?” med tillägget ”Aha, firmafesten; är det din tumme det där eller är det Lena?”.

Men kan man vara amatör och ta bra bilder eller göra bra bilder? Vist och många här på fotosidan har bevisat det. De kanske inte tar den perfekta bilden men med efterbehandling och med lite snits kan de få fram de ville ha. De är kanske inte de bästa fotograferna men de gör otroligt bra bilder.

Visst. Ställ upp en kamera i fönstret och låt den ta bilder. Få bilder lär bli bra men ibland kan det hända att automatiken och naturen ordnar så det blir en dunder bild. Men om du då publicerar den här varför vill du då ha äran för den om du inte anser att du har tagit den? Jo, för att du anser att du ”skapade” bilden genom att välja vart kameran skulle stå och vart den skulle fotografera samt hur ofta, detta gör inte en kamera av sig själv.

Nu när vi nästan snuddat vid att det kan finnas bra och dåliga fotografer och det faktum att bra fotografer kan ta dåliga bilder och att dåliga fotografer kan ta bra bilder så återstår huvudfrågan. Kan det finnas ett intresse av att veta hur fotografen fick fram den slutgiltiga bilden. Är den gjord med kameran eller är den efterbehandlad i någon form eller är det ett montage osv?

Just nu kam man välja vad man är för sorts fotograf. Jag har valt att kalla mig amatörfotograf då jag inte får betalt för att fotografera, men om det fanns ett val där jag själv kunde bedöma mig själv som fotograf hade jag sagt att jag är en ”ganska bra” fotograf men där emot inte en ”duktig” fotograf.

P.S Men bara för att jag är så politisktkorrekt så tycker jag givetvis att alla som fotograferar är bra fotografer… på sitt eget sätt.
 
cw-op skrev:
Nu är du uppe i det blå å seglar, Jim! Bokstavligt talat.
Inte ofta man behöver citera sig själv men ...
Var det så svårt att få fram några bilder från erkänt bra fotografer = Folk som gjort sig kända som just duktiga fotografer vilkas bilder skulle platsa i direktfrånkameranavdelningen? Jag väntar ... JANNE
Vem har sagt att jag inte är känd?
Men vad sägs om tex Ansel Adams? http://www.anseladams.com/images/Adams/AALarge/AAmonolithLG.jpg
eller Alfred Stieglitz?
http://www.masters-of-photography.com/images/full/stieglitz/stieglitz_terminal.jpg
http://www.masters-of-photography.com/images/full/stieglitz/stieglitz_steerage.jpg

Vaför inte Mathew B. Brady
http://www.usc.edu/schools/annenberg/asc/projects/comm544/library/images/475bg.jpg
http://www.usc.edu/schools/annenberg/asc/projects/comm544/library/images/474bg.jpg
http://www.usc.edu/schools/annenberg/asc/projects/comm544/library/images/476bg.jpg

De efterbehandlade inte sina bilder i PS kan jag lova.
 
Senast ändrad:
Nekomy skrev:
...Inte heller kallar man en stolpe för fotograf bara för att man monterar en övervakningskamera på den och plösligt inser man snart att bra bilder kan bli tagna utan hjälp av en fotograf..

Det var du som direkt till mig ställde frågor kring ett ytterst konstruerat exempel med en icke fotografisk kunnig person som irrade runt och tog bilder lite hipp som happ - minns du det?

Jag försökte renodla själva frågeställningen i ett svar, det var alltså därför detta med stolpen kom upp. Tyvärr konstaterar jag att du inte klargjort något men eftersom ditt exempel hade väldigt lite med den ursprungliga diskussionen att göra föreslår jag att vi lämnar både irrande personer i tvångströja och obemannade kameror därhän.
 
janc skrev:
Nej - det gjorde dom (enligt din definition) i mörkrummet....
Nja, till viss del. Några använde glasplåtar och hade inte kunskap om efterbelysning då man ofta lade plåten på pappret när man gjorde en belysning och på så sätt gjorde en råkopia av plåten, det är därför man nästan aldrig ser förstoringar fron denna tid.

Men några av dem efterbelös bilden och det är ingen hemlighet och ingen skulle anse dessa fotografer som sämre bara för det.

***

Till Jan kan jag bara säga att jag inte har så snäv syn på bilder som du har men där emot räknar jag inte alla som bra fotografer bara för att de har en kamera. Givetvis kan klantarslen och robottar ta bra bilder men det är fortfarande av intresse om de efterbehandlade bilden eller inte. Sätter Du upp din kamera och låter den ta en bild i minuten och den tar "en" kanon bra bild som inte behöver efterbehandlas eller manipuleras på nått sätt så gör inte detta dig till en sämre fotograf om du måste säga att bilden är obehandlad. Det ända som händer är att de som betraktar bilden för reda på det.

Du behöver ju aldrig erkänna att du inte kan fotografera eller att kameran själv tog och komponerade bilden bättre än dig :)
 
Nekomy skrev:
...Sedan finns det bra fotografer. De kan hantera kameran till fulländning och de förstår tekniken i den och kan även hantera den utan problem; men de kan inte ta bra bilder för det. För trots man kan tekniken är det nått som saknas och det är det konstärliga seendet.
...

Det som skiljer dig från mig och många andra är nog att du sätter likhetstecken mellan fotograf och kameratekniker. Det förklarar i och för sig kanske till viss del varför vi ser saker olika men för övrigt förstår jag inte vad ditt långa inlägg kring vem som är (bra) fotograf har med frågeställningen att göra?

Det finns enligt min mening, precis som din, ett intresse av att veta hur en bild kom till. Både tekniskt men många gånger kan även andra faktorer vara av lika stort eller större intresse. En del av den information kring en bild som kan vara relevant kan rymmas inom olika "klassificeringar" t.ex om bilden är ett fotomontage.

Min tolkning av dina inlägg är att du vill göra tekniska detaljutvärderingar av bilder från specifika kameramodeller. Förutom att jag tror de flesta är mer intresserade av bilden som sådan än att den är tagen med en specifik kamera har jag två invändningar.

1. Du kommer knappast att få den info du vill i och med att bilderna redigerats för att kunna läggas upp. Den detaljinformation du är ute efter har troligen många gånger gått förlorad.

2. Det finns siter som t.ex dpreview som är specialiserade på detta. Dom har kunnig personal som testar och utvärderar, dessutom har dom gallerier avsetta just för att kunna jämföra olika kameror.
 
Nekomy skrev:
Nja, till viss del. Några använde glasplåtar och hade inte kunskap om efterbelysning då man ofta lade plåten på ..

Vad får dig att tro att den (uppenbara) tekniken med skuggning / efterbelysning inte var känd bara för att man använde glasplåtar?

Men strunt samma - om det nu var så att de "efterbehandlade" bilden (om än uppenbarligen inte m.h.a. dator) förstår jag absolut inte poängen med ditt inlägg. Du skulle ju ge exempel på klockrena "direkt ur kameran fotografer"...
 
De efterbehandlade inte sina bilder i PS kan jag lova. [/B][/QUOTE]

Näe men väl i det analoga mörkrummet och JAG tror inte att jag sticker ut hakan om JAG tycker mig se tydliga spår av tex pjattning på samtliga bilder. Ganska häftig dito tom. Det kan räcka med det. Antingen har du inte fattat frågeställningen eller så är du ouppmärksam eller hemska tanke helt novis vad gäller traditonellt mörkrumsarbete? Nej bättre upp, Jim, annars kommer din trovärdighet rejält på skam i den här debatten!

JAG kanske låter lite hård o kompromisslös nu men talar vi om "Direkt från kameran" så är det just såna bilder JAG vill att du ska visa här. Samma som i en tilltänkt pool för obehandlade bilder mao.

MVH JANNE
 
Senast ändrad:
Nekomy skrev:
Nja, till viss del. Några använde glasplåtar och
Till Jan kan jag bara säga att jag inte har så snäv syn på bilder som du har men där emot räknar jag inte alla som bra fotografer bara för att de har en kamera. Givetvis kan klantarslen och ...

Vet inte om du syfter på mig men i så fall har jag väldigt svårt att förstå vad du menar med "snäv"? För att jag inte anser att allt utom halvfärdiga bilder är manipulerade?

Hade du några synpunkter på min definition av begreppen manipulerad, efterbehandlad respektive korrigerad? Håller du men dom detta eller anser du att orden betyder något annat?
 
janc skrev:
Det som skiljer dig från mig och många andra är nog att du sätter likhetstecken mellan fotograf och kameratekniker. Det förklarar i och för sig kanske till viss del varför vi ser saker olika men för övrigt förstår jag inte vad ditt långa inlägg kring vem som är (bra) fotograf har med frågeställningen att göra?

Det finns enligt min mening, precis som din, ett intresse av att veta hur en bild kom till. Både tekniskt men många gånger kan även andra faktorer vara av lika stort eller större intresse. En del av den information kring en bild som kan vara relevant kan rymmas inom olika "klassificeringar" t.ex om bilden är ett fotomontage.

Min tolkning av dina inlägg är att du vill göra tekniska detaljutvärderingar av bilder från specifika kameramodeller. Förutom att jag tror de flesta är mer intresserade av bilden som sådan än att den är tagen med en specifik kamera har jag två invändningar.

1. Du kommer knappast att få den info du vill i och med att bilderna redigerats för att kunna läggas upp. Den detaljinformation du är ute efter har troligen många gånger gått förlorad.

2. Det finns siter som t.ex dpreview som är specialiserade på detta. Dom har kunnig personal som testar och utvärderar, dessutom har dom gallerier avsetta just för att kunna jämföra olika kameror.
Jag sätter inget likhetsteckem mellan "fotograf och kameratekniker" som du påstår, där emot säger jag att alla man kan skapa bra bilder på flera olika sätt och att inget sätt är sämmre än det andra. Det som skiljer mig från flera andra är att jag inte är så full av BS.

Vad hade mitt inlägg med saken att göra frågar du sedan. Jo det var till för att visa att det finns folk som man kan kalla för bra fotografer men att även amatörer som inte klassar sig själv som vidare bra fotografer kan göra bra bilder.

1: Jag är inte ute efter någon detalj information, jag vill bara att man måste ange om bilden är manipulerad på något sätt eller inte och jag har gett olika förslag på vad man kan anse som omanipulerat eller inte för att visa att en liknande funktion inte är omöjligt trots ordvrängare försöker försvöra det. För mig gör det samma om denna rutin kommer eller inte kommer, de som ställt sig i försvarsställning är de som av någon anledning skräms av en liknande rutin.

2: Men det är dpreview det och inte fotosidan. Det är ingen tävling om att nå upp till andra sidor utan bara en utökad möjlighet att söka bilder som man kan använda som kvalitetjämnförande. Men detta är inte huvudsyftet utan huvudsyftet är bara att förkunna att man inte efterarbetat bilden och där med kanske vill ha mer fototekniska råd.
Men det är även till för att man lättare skall kunna avgöra om en bild är sanningsenlig eller inte då det är många som glömmer att skriva om de har förändrat bilden. Detta kanske låter lite mesigt, men för de som försöker att utveckla sig är denna information ofta av stort värde då EXIF informationen från orginal bilden oftast står kvar i den manipulerade bilden.

Citat:
"Vad får dig att tro att den (uppenbara) tekniken med skuggning / efterbelysning inte var känd bara för att man använde glasplåtar?"

Tja, vad kan man säga? En sak är att man hade med sig hela labbet på en vagn ut på fältet. Man hade inte plats med en aparat som skulle förstora bilderna och plåtarna var av glas. När man skulle belysa bilden så lade man glasplåten på det papper som man själv hade behandlat för att få det ljus känsligt och det ljus man använde kom från solen.
Men även i studio var det ovanligt att man hade apparater för att förstora bilden, det var vanligare att förminska bilden så att de passade i smycken. Man ansåg att bilderna hade ett format som passade för små tavlor, ville man ha större bilder på sig själv var det fortfarande porträttmölare som gällde och det var inte dyrare än att använda den relativt nya tekniken.

Så det är en vag gissning att man inte efterbelyste bilderna när man var fältfotograf år 1865.
 
janc skrev:
Vet inte om du syfter på mig men i så fall har jag väldigt svårt att förstå vad du menar med "snäv"? För att jag inte anser att allt utom halvfärdiga bilder är manipulerade?

Hade du några synpunkter på min definition av begreppen manipulerad, efterbehandlad respektive korrigerad? Håller du men dom detta eller anser du att orden betyder något annat?
Varför jag tycker att du har en snäv syn på bilder är för att de verkar tro att en kvalitets skillnad på bilder som är efterbehandlade.

Du anser tex som du skriver "För att jag inte anser att allt utom halvfärdiga bilder är manipulerade?" och där med att det blir en mer "färdig" bild först när man efterbehandlar den. Det är ju så otroligt snäv syn på både bilder och vad efterbehanlding är.
 
Nekomy skrev:
Varför jag tycker att du har en snäv syn på bilder är för att de verkar tro att en kvalitets skillnad på bilder som är efterbehandlade.

Du anser tex som du skriver "För att jag inte anser att allt utom halvfärdiga bilder är manipulerade?" och där med att det blir en mer "färdig" bild först när man efterbehandlar den. Det är ju så otroligt snäv syn på både bilder och vad efterbehanlding är.

Det var en fråga till dig....

En bild i den bemärkelse jag syftar på här blir färdig när fotografen anser att den är klar. Få anser nog att en "råkopia" är en färdig bild men visst, i och för sig är den ju en bild om än inte av den kvalité fotografen vill lämna ifrån sig. Dock som sagt inte "färdig"....
 
janc skrev:
Det var en fråga till dig....

En bild i den bemärkelse jag syftar på här blir färdig när fotografen anser att den är klar. Få anser nog att en "råkopia" är en färdig bild men visst, i och för sig är den ju en bild om än inte av den kvalité fotografen vill lämna ifrån sig. Dock som sagt inte "färdig"....
Men en bild är en bild och en råkopia kan vara så bra att den kan anses vara en bra bild och där med basta.

Jag anser att råkopian hälst skall vara så bra att man slipper bearbeta dem och att all form av efterbehandling är ett tecken på att man inte har lyckats att skapa den bild man vill med sin kamera.

Efterbehandling är ett sätt att närma sig sitt mål på, men det är inte att fotografera.

Det bästa sätt att se din kunskap som fotograf är genom att se på en rå kopia och inte på en efterbehandlad bild. Vill någon tex ha hjälp, råd eller tips för att kunna ta bättre bilder och utveckla sig som "fotograf" så måste man se till en obehandlad bild och ge råden ut ifrån råkopian.

En annan sak är det om man vill utveckla sig som bildskapare eller bara visa upp slut resultatet av de bilder man har gjort. Men här kan det vara bra att veta hur man kom dit och vilka efterbehandlings metod bilden har genomgått.

Så om man tycker att alla bilder är efterarbetade varför då skämmas för det så mycket att man inte vågar ange vilken metod det rör sig om?
janc skrev:
Ja det är det - speciellt eftersom det inte finns något som hindrar att man "pjattar" vid kontaktkopiering.
Lita på mig. De gjorde inte det och på sin höjd belyste man bilden genom olika masker för att få en fin ram eller en softad kant. Men i fältfotografering hade man inte tid med detta och man ser ganska ofta överexponeringar på ljusa delar i så pass gamla fotografier.

Då arbetade man inte som man gör nu. Man hade inga färdiga papper och man gjorde inte flera försök då var bild kunde ta flera timmar att göra. Efter en belysning fick man göra ett till papper. Hade man gjort flera på en gång hade de förstörts under väntan på användning eller av ljus som trängde igenom.
 
Senast ändrad:
Nekomy skrev:


....För mig gör det samma om denna rutin kommer eller inte kommer, de som ställt sig i försvarsställning är de som av någon anledning skräms av en liknande rutin.

...
Men det är även till för att man lättare skall kunna avgöra om en bild är sanningsenlig eller inte då det ...

Två saker, sedan ska jag ägna resten av kvällen helt åt bildbehandling...

Du bör nog vara lite varsam med begreppen tycker jag. Det är du som försvarar ditt förslag - inte de som kommer med invändningar. Du antyder också att de som inte tycker just ditt förslag är bra är rädda och har något att dölja. Har du något son underbygger det påståendet eller är det bara allmänt tyckande?

Du påstår att ditt förslag är till "..att man lättare skall kunna avgöra om en bild är sanningsenlig eller inte .." men du uppnår ju precis det motsatta. Bilder som enligt alla vedertagna begrepp är sanningsenliga - d.v.s. visar en situation som den skulle upplevts vid fotograferingsöögonblicket av en från fotografen fristående betraktare - på fotosidan klassas som manipulerade. Summa summarum kommer man då inte, utifrån din definition, kunna skilja en bild där fotografen efterbelyst för att få en mer verklighetstrogen återgiving från en totalretucherad bild. Är det verkligen så du (och vi) vill ha det?

Inför gärna ett "direkt från kameran" attribut man kan sätta på bilden. Gärna en pool också inte mig emot. Men devalvera inte den viktiga skillnaden mellan manipulerat och inte till en fototeknisk detaljfråga.
 
janc skrev:
Har du någon referens till en beskrivning av arbetssättet hos fotograferna du länkade till?
Jag gör nått som inte är omtyckt då jag utgår ifrån att du inte har ett konto på NE via internet. På slutet lägger jag in en kommentar för att förtydliga vad du bör ta notis om.

***

Ordet fotografi introducerades av John Herschel i mars 1839, men kunskaperna om kameran och det ljuskänsliga materialet fanns långt tidigare. Den första publicerade bilden av en camera obscura (hålkamera) återfinns i en bok från 1545 av nederländaren Reiner Gemma Frisius. Även Leonardo da Vinci har i sina anteckningar beskrivit camera obscura. Under 1500-talets slut började konstnärer använda camera obscura som rithjälpmedel, och när man sedan försåg ritkameran med en slipad lins gav den en betydligt skarpare och ljusare bild. På 1600-talet konstruerades en mängd lättransportabla ritkameror, en del gjorda enligt spegelreflexprincipen. Att silversalter mörknar när de utsätts för ljus kände man till på 1700-talet. Tysken Johann Heinrich Schulze publicerade 1727 sina iakttagelser av mörkfärgningen, och femtio år senare kom Carl Wilhelm Scheele med sin "Chemische Abhandlung von der Luft und dem Feuer". Han konstaterade där att blått och violett ljus svärtar silverklorid kraftigare än rött ljus samt att svärtningen orsakas av ämnets sönderfall i klor och finfördelat silver. I slutet av 1700-talet fanns således de tekniska förutsättningarna för fotografiet: en kamera och ett ljuskänsligt material.

Bland de första som försökte fånga ritkamerans bilder på silvernitratbehandlat papper var Thomas Wedgwood och Humphry Davy, som publicerade sina experiment 1802. Några bilder kunde man inte visa då man inte lyckats fixera dessa. Den äldsta bevarade fotografiska bilden är tagen av Nicéphore Niepce, som 1826 fotograferade utsikten från ett fönster. Exponeringstiden var åtta timmar och Niepce utnyttjade ljusets förmåga att härda en emulsion av en sorts asfalt, lagd på en tennplåt. År 1826 fick han kontakt med L.J.M. Daguerre, och de började 1829 ett samarbete som skulle leda fram till den första användbara fotografiska metoden, dagerrotypin. En försilvrad kopparplåt gjordes ljuskänslig genom att behandlas med jodånga. Efter exponeringen framkallades bilden i kvicksilverånga, varvid en positiv bild uppstod. Bilden på metallplåten kunde dock inte mångfaldigas genom kopiering. År 1839 förvärvade den franska regeringen uppfinningen och skänkte den till hela världen.

Det visade sig att ett antal vetenskapsmän i olika länder samtidigt kommit fram till skilda metoder att framställa bilder med hjälp av kamera. W.H.F. Talbot blev den förste som presenterade en användbar negativ-positiv metod; den kallades kalotypi eller talbotypi. Från ett pappersnegativ var det möjligt att framställa ett önskat antal positiva "saltpappersbilder", och 1841 tog Talbot patent på sin metod efter att redan sex år tidigare ha gjort sina första försök. Många anser att han lagt grunden till den moderna fototekniken, som bygger på möjligheten att mångfaldiga bilder. År 1851 förbättrades metoden genom att Frederick Scott Archer införde glas i stället för papper som underlag för den ljuskänsliga emulsionen, med kollodium som bindemedel. Tekniken kallas våtkollodiemetoden, då glasnegativet måste exponeras och framkallas innan emulsionen hunnit torka. Detta betydde att fotograferna tvingades medföra mörkrumstält och kemikalieförråd när de förlade sin fotografering utomhus. År 1871 uppfann Richard Leach Maddox "torrplåten" (silverbromidgelatinnegativet). Han övergick från silverjodid till silverbromid och kunde då använda gelatin som bindemedel, vilket innebar att man kunde fabrikstillverka negativmaterial som inte behövde framkallas direkt efter fotograferingen. Torrplåten var betydligt ljuskänsligare än tidigare negativmaterial, vilket möjliggjorde fotografering med korta exponeringstider.

***

Först 1871 kom en teknik som gjorde det lättare att förstora bilder, innan det var denna teknik inte så vanlig och framförallt inte i fält då man var tvyngen att göra allt på ett mycket begränsat utrymme och innan plåtar och kemikaljer förstörs.
 
Nekomy skrev:
Jag gör nått som inte är omtyckt då jag utgår ifrån att du inte har ett konto på NE via internet. På slutet lägger

Det hade varit bättre om du besvarat min fråga. Du länkade till ett antal bilder (inte bara "fältbilder") som du angav uppfyllde dina krav. Andra har i diskussionen ansett att bilderna uppvisar tydliga tecken på pjattning, där tänker jag inte ha någon åsikt.

Det jag frågade dig om var information om dessa fortografer, det gick väl inte att missförstå?
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto